Senaste nytt

Är Indien värt att besöka?

Gweilo_2

Medlem
Har en ledig söndag i Bombay nu i november....vad rekommenderar ni med erfarenhet, skall jag hyra en guide som visar highlights eller kan man dra iväg själv med guideboken ? Har bara bott på hotell efter sena ankomster från Europa och länge velat se stan, men har samtidigt en viss respekt för att det kan bli en kaotisk upplevelse, och rätt ineffektiv, om man hamnar snett. Med boken Shantaram i färskt minne...

upload_2015-10-1_11-47-5.png
 

Trox

Medlem
Har en ledig söndag i Bombay nu i november....vad rekommenderar ni med erfarenhet, skall jag hyra en guide som visar highlights eller kan man dra iväg själv med guideboken ? Har bara bott på hotell efter sena ankomster från Europa och länge velat se stan, men har samtidigt en viss respekt för att det kan bli en kaotisk upplevelse, och rätt ineffektiv, om man hamnar snett. Med boken Shantaram i färskt minne...

Visa bifogad bild 41957

Vid ett besök i Mumbai så tog vi en promenad på stan en bra bit från turistkvarteren. Tror att vi gick av tåget vid Grant Road och promenerade öster om järnvägen mot centralstationen. Det var riktigt trevligt att se kvarter där få turister vistades. Boende kom fram och var nyfikna på vad vi tyckte om deras stad. En helt annan, och mer avkopplande, upplevelse än de kaotiska kvarteren runt Gateway of India.
 

Frobbert

Medlem
Varit en del i Mumbai senaste 2 åren, gillar staden, dock väldigt kaotisk. Bott på JW Marriott i Juhu några gånger, mkt bra hotell, kan varmt rekommendera det. Ligger på stranden, skönt med den fria utsikten över havet även om man ej badar i havet.

Hotellet har fixat chaufförer som tagit oss runt på sightseeing, kan starkt rekommendera detta, att ge sig ut själv är ingen bra ide. Mkt av de gamla kolonialbyggnaderna ligger nere i Colaba och Fort, därnere finns även den del bra restauranger, käka lunch på Trishna om du gillar fisk och skaldjur annars är Khyber bra.
 

ulagun

Medlem
När vi reste runt i Indien så hade vi oftast en av hotellet anvisad guide.
Kanske inte alltid så mycket för guidandet, utan för att slippa ifrån alla påträngande människor som hängde utanför hotellen som alla påstod sig vara guider.
 

Igorius

Medlem
När vi reste runt i Indien så hade vi oftast en av hotellet anvisad guide.
Kanske inte alltid så mycket för guidandet, utan för att slippa ifrån alla påträngande människor som hängde utanför hotellen som alla påstod sig vara guider.
Låter bekant. Försökte få en taxi att köra oss till en viss statlig turistbyrå. Taxin tog oss till tre andra "turistbyråer", som samtliga påstod sig vara just den vi ville till (hur fel adressen än var). Till slut gav vi upp. Vägrade betala taxin, det var inte populärt.
 

agehall

Medlem
Låter bekant. Försökte få en taxi att köra oss till en viss statlig turistbyrå. Taxin tog oss till tre andra "turistbyråer", som samtliga påstod sig vara just den vi ville till (hur fel adressen än var). Till slut gav vi upp. Vägrade betala taxin, det var inte populärt.

Taxi i Indien är att göra livet svårt för sig. Hyr en bil av hotellet med chaufför istället. Jag tror jag betalade 500kr (vilket får anses som dyrt!) för att en kille skulle köra mig runt i New Delhi en hel dag. Talade om vad jag ville göra och så fixade han det som behövdes...
 

ulagun

Medlem
A propos åka bil i Indien - jag kom att tänka på följande vits.

Fråga: "How do you drive in former British colonies"?
Svar: "On the left side of the road"
Fråga: "How do you drive in India"?
Svar: "On what's left of the road"

Det värsta är att det är ingen vits utan att det stämmer!
Hade trevlig chaffis Agra- Varanasi och det var bara halva vägbanor. Resten låt enligt honom i korrumperade statstjänstemäns fickor.
Klart spänningsmoment när vi mötte överlastade lastbilar:eek:
 

Igorius

Medlem
Taxi i Indien är att göra livet svårt för sig. Hyr en bil av hotellet med chaufför istället. Jag tror jag betalade 500kr (vilket får anses som dyrt!) för att en kille skulle köra mig runt i New Delhi en hel dag. Talade om vad jag ville göra och så fixade han det som behövdes...
Detta var faktiskt taxin från flygplatsen, haha. Bra början på resan. Hyrde sedan en chaufför för resten av vistelsen, det gick skapligt.
 
Toppen