Senaste nytt

Är flygbolagen vidskepliga? Rad 13 ska vara eller icke vara.

NotRyan

Medlem
Jag känner ingen speciella dolda mening i 963 eller i 964 på mandarin. Man kan självklart alltid hitta på något med siffror på kinesiska som t ex 9 6 3 就流散 9 6 4 久留死. (båda av dem har inte så trevliga meningar...)
Det kan dock ha finnas någon mening på kantonesiska (används bl a i Hong Kong), eller på Hakka men jag kan inte de språken...

Haha, jag tror dock inte SAS ruttplanerare tänker på sånt, då skulle väl fyran gått bort :D
 
M

Monkey_Class

Guest
Klantigt av SAS att ha 964.
Det finns en del forskning som visar att dödsfall pga hjärtinfarkt ökar dagarna 4, 14 och 24 i Kina.

Har jobbat på en del ftg som har fått sifferändrat fler än en gång :)

9+6+3 = 18 och det är heller inte 100 gångbart i alla lägen ffa inte bland kantoneserna.
 

Homer

Medlem
BA plan som kommer från BMI saknar rad 13, inte helt smart att välja säte vid utgång
för har man otur och det sker ett byte av plan kan man hamna vartsomhelst.

Hur är det då med 49 i Japan, stämmer detta?
In Japan, “forty nine” is considered to be an especially unlucky number because it sounds similar to the phrase which means “pain until death”.
(NotRyan anser naturligtvis att flyga med FR eller DY kan beskrivas på det sättet oavsett vart man sitter :p)
 

Dr. Miles

Expert
Hur är det då med 49 i Japan, stämmer detta?
In Japan, “forty nine” is considered to be an especially unlucky number because it sounds similar to the phrase which means “pain until death”.
(NotRyan anser naturligtvis att flyga med FR eller DY kan beskrivas på det sättet oavsett vart man sitter :p)
Ja, 49 kan läsas som 死苦 vilket betyder "död och lidande" eller "lider till döden".
4989 är 四苦八苦 vilket kan tolkas som "ha det tufft jämnt".
 

Dr. Miles

Expert
Inlägg från: AY666 till Helsingfors fredag den 13:e... | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Är det nån här som är inbokad på AY666 imorgon? Själv sitter jag i rad 13 :D
Det ser ut som att Finnairs flight har rad 13 och rad 13 är väldigt populär på just den här flighten. ;)

Screenshot20171012 01 AY.png
 
Toppen