Senaste nytt

Är flyg USA-Kanada som inrikes eller utrikes?

Morgan

Medlem
Funderar på om jag ska flyga mellan Seattle och Vancouver eller om jag ska åka buss. Inrikesflyg i USA är ju inte så jobbigt, medan utrikesflyg är rätt rörigt.

Har aldrig flugit mellan USA och Kanada, hur är det, har de någon slags tullunion så att det motsvarar att flyga inrikes, eller är det som vanligt utrikesflygande?

Vad går snabbast city-till-city: Buss som tar 3 h eller flyg som tar 45 minuter?
 

Dr. Miles

Expert
Vad går snabbast city-till-city: Buss som tar 3 h eller flyg som tar 45 minuter?
Även om jag inte har rest till USA, skulle jag välja city-till-city buss.

Screenshot20160805 05 SEA-YVR.png


Quick Shuttle: Vancouver Seattle Schedule
 

palmen

Moderator
Bussen går definitvt snabbare om det är 3h, du får räkna med transport till Seatac på ca 30 minuter, samma från Vancouver (YVR) till city.
Det räknas som om du kommer utrikes, som vilken flygplats som helst när jag flög Seattle-Toronto i söndags. Säkerhetskontrollen var groteskt lång men som premium kunde man gå förbi detta.
I Vancouver tror jag du hamnar i en specifik del av terminalen där alla USA flyg går och att man gör immigration innan man går på planet.
 

MWi

Medlem
Bussen går definitvt snabbare om det är 3h, du får räkna med transport till Seatac på ca 30 minuter, samma från Vancouver (YVR) till city.
Det räknas som om du kommer utrikes, som vilken flygplats som helst när jag flög Seattle-Toronto i söndags. Säkerhetskontrollen var groteskt lång men som premium kunde man gå förbi detta.
I Vancouver tror jag du hamnar i en specifik del av terminalen där alla USA flyg går och att man gör immigration innan man går på planet.
Stämmer, det är pre-clearance på Vancouver
 

Morgan

Medlem
Bör jag till och med fundera på tåg/buss på returen till Portland? Tar 8 timmar med buss/tåg från Vancouver men det kanske det är värt för att slippa TSA och sånt elände?

Någon femhundring billigare också.
 

palmen

Moderator
Ska du göra något speciellt i Vancouver, annars kan ett besök till Victoria vara trevligt, var där för en vecka sedan. Går som sagt sjöflygplan mellan Seattle (downtown) till Victoria (downtown). Flygningen tar ca 40 minuter.
Från Victoria kan man sedan ta buss och färja in till centrala Vancouver.
 

palmen

Moderator
Planerar bara en resa som det här forumet tvingade mig till: 7000 kr tor i business till Seattle :)
Hehe, precis samma som jag bokade då och körde i somras. Besöka Victoria på sommaren är underbart, kan vara lite grått på höst/vinter dock men ändå en trevlig stad tycker jag.
 
Toppen