Senaste nytt

Är följande route giltig på en SAS Eurobonus bokning?

Inte omöjligt att GOT-LAX-NRT går igenom som en enkelresa, nu när det är en ny kundtjänst som fixar bokningar.
Vågade inte röra min nuvarande tur och retur till LAX.
Man borde väl kunna avboka hemresan på den och behålla utresan?

Ringde nu vid 09:00 och kom fram direkt och kunde boka LAX-NRT i F och NRT-ZRH-FRA-GOT i C men blev ju 2 enkelresor då som sagts.
Antar att det alltid finns en risk när det inte är en sammanhängande bokning?
 

fcx

Medlem
Vågade inte röra min nuvarande tur och retur till LAX.
Man borde väl kunna avboka hemresan på den och behålla utresan?

Ringde nu vid 09:00 och kom fram direkt och kunde boka LAX-NRT i F och NRT-ZRH-FRA-GOT i C men blev ju 2 enkelresor då som sagts.
Antar att det alltid finns en risk när det inte är en sammanhängande bokning?

Det går bra att boka om en ToR till en enkel och få tillbaka poäng.

Man ska ha gott om tid mellan separata bokningar, ifall den ena av dem är försenad. Gärna en övernattning.

Ha gärna med alla tre bokningar utskrivna. För att få åka till USA på enkelbiljett måste du kunna uppvisa att du faktiskt har en utresa från landet.
 

MrRob

Medlem
Någon som har erfarenhet av att boka CPH-FRA-ARN-EWR och sen tillbaka EWR-CPH med ett uppehåll i FRA över en helg för att träffa lite familj där? Brukar de knorra vid en sådan bokning?

Samtliga segment SAS eftersom *A-bokningar inte godkänner uppehåll/mellanlandningar på >24 timmar.
 

fcx

Medlem
Någon som har erfarenhet av att boka CPH-FRA-ARN-EWR och sen tillbaka EWR-CPH med ett uppehåll i FRA över en helg för att träffa lite familj där? Brukar de knorra vid en sådan bokning?

Samtliga segment SAS eftersom *A-bokningar inte godkänner uppehåll/mellanlandningar på >24 timmar.

24-timmarsregeln gäller även för rena SAS-bokningar. Även utan uppehåll så skulle CPH-FRA-ARN-EWR kanske stöta på patrull.

Dela upp det på två resor så går det igenom. En enkel CPH-FRA (som räknas som intra-Nordic) och en FRA-ARN-EWR--CPH.
 

MrRob

Medlem
24-timmarsregeln gäller även för rena SAS-bokningar. Även utan uppehåll så skulle CPH-FRA-ARN-EWR kanske stöta på patrull.

Dela upp det på två resor så går det igenom. En enkel CPH-FRA (som räknas som intra-Nordic) och en FRA-ARN-EWR--CPH.

Jag kanske tolkar det lite för fritt men reglerna säger "Uppehåll som varar längre än 24 timmar är inte tillåtna, dock med undantag för SAS-flygningar till/från Asien och USA." vilket kan tolkas till min fördel.. eller?
 

Canadien

Medlem
Jag kanske tolkar det lite för fritt men reglerna säger "Uppehåll som varar längre än 24 timmar är inte tillåtna, dock med undantag för SAS-flygningar till/från Asien och USA." vilket kan tolkas till min fördel.. eller?
Det ska läsas som "dock med undantag i Skandinavien i direkt anslutning med SAS-flygningar till/från Asien och USA" du får alltså göra stopover i Stockholm på vägen ut eller i Köpenhamn på vägen hem. De har bara skrivit fel där.
 

fcx

Medlem
Jag kanske tolkar det lite för fritt men reglerna säger "Uppehåll som varar längre än 24 timmar är inte tillåtna, dock med undantag för SAS-flygningar till/från Asien och USA." vilket kan tolkas till min fördel.. eller?

Det ska läsas som "dock med undantag i Skandinavien i direkt anslutning med SAS-flygningar till/från Asien och USA" du får alltså göra stopover i Stockholm på vägen ut eller i Köpenhamn på vägen hem. De har bara skrivit fel där.

Man verkar ha omformulerat texten något, för tidigare var det tydligt att man fick ha stopover enbart i CPH/ARN/OSL i samband med en interkontinentalresa. Om det beror på nya regler eller bara dålig text vet jag inte, man får göra en testbokning och prova.

Däremot tror jag fortfarande inte på routingen CPH-FRA-ARN-EWR. Det går inte att boka online, så du får ringa till SAS och försöka.
 

MrRob

Medlem
Man verkar ha omformulerat texten något, för tidigare var det tydligt att man fick ha stopover enbart i CPH/ARN/OSL i samband med en interkontinentalresa. Om det beror på nya regler eller bara dålig text vet jag inte, man får göra en testbokning och prova.

Däremot tror jag fortfarande inte på routingen CPH-FRA-ARN-EWR. Det går inte att boka online, så du får ringa till SAS och försöka.

Jag får testa när det blir aktuellt. Någon måste vara försöksdjur.. :)
 

flierman

Medlem
Jag får testa när det blir aktuellt. Någon måste vara försöksdjur.. :)
När jag satt med awardbokning (för snart hundra år sen) så fick man inte ha 2 transfers i en zon och i detta fall är ju Europa en zon så skulle inte tro att det fungerar om de inte mjukat upp reglerna...

Villkoren idag säger ju detta vilket talar mot din möjlighet tyvärr:

*Både utresan och hemresan måste följa logiken ”den rimligaste rutten mellan avgångsplatsen och destinationen”. SAS förbehåller sig rätten att fastställa huruvida rutten matchar dessa villkor baserat på normal praxis.*
 

palmen

Moderator
När jag satt med awardbokning (för snart hundra år sen) så fick man inte ha 2 transfers i en zon och i detta fall är ju Europa en zon så skulle inte tro att det fungerar om de inte mjukat upp reglerna...

Villkoren idag säger ju detta vilket talar mot din möjlighet tyvärr:

*Både utresan och hemresan måste följa logiken ”den rimligaste rutten mellan avgångsplatsen och destinationen”. SAS förbehåller sig rätten att fastställa huruvida rutten matchar dessa villkor baserat på normal praxis.*
Jag har fått igenom att boka Berlin - Köpenhamn - Hamburg - Stockholm som award. Att ha två stopp i Europa är i sig inget problem.
När jag bokade ovan så fanns det inga awards på CPH-ARN så det fick bli denna lösning för att komma hem, det var kortaste vägen med sas för att kunna flyga TXL-ARN den dagen.
 
Toppen