Senaste nytt

Är du och din familj rätt försäkrade på resan? Vi var det inte!!

Gus

Medlem
Sedan fick vi 500kr/person i resestoppsersättning och dag för resten av resan men det gäller bara för två personer i hushållet oavsett hur många som reser i detta fall 8000kr.
Jag trodde det gällde för alla i hushållet? "
Försäkringen gäller, förutom för de personer som anges i avsnittet A Var och för vilka försäkringen gäller, även för dina barn under 18 år som inte bor hos dig men som följer med på resan." Från Länsförsäkringar.
 

Pho

Medlem
Generellt så tycker jag det låter som att ursprungspostaren har fått en ganska vettig ersättning.

Som jag ser det så har jag försäkringar för att täcka upp stora oförutsedda kostnader som jag inte klarar av på annat sätt. Dvs jag förväntar mig inte att en försäkring skall täcka samtliga mina kostnader utan det är ett sätt att skydda mig mot större smällar.
Därför har jag försäkring på mitt hus, då det skulle kosta för mycket att bygga upp det om det brann ner, men jag tar inte extra försäkring på mobiltelefonen, eftersom jag så sällan har sönder den (har inte hänt de senaste 20 åren) och om det skulle hända något kan jag med lätthet ta kostnaden för att köpa en ny.

Så om jag inte vill riskera att förlora pengar på förbokade hotell om något skulle hända, så finns det en enkel lösning på det, boka fullt avbokningsbart! Har svårt att se vitsen i att ha en försäkring för det. Försäkringen är ju ett sätt att sprida riskerna över kollektivet och det brukar sällan fungera bra om det är för många som kan/behöver utnyttja försäkringen.
 
Vi har fått en vettig ersättning som kunde varit bättre med rätt försäkring och jag är mest glad att min sambo inte åkte kista hem. Detta är det värsta som jag varit med om. Jag vill med denna tråd få alla att se över sina försäkringar och tipsa andra om vad man ska tänka på.
 
Jag trodde det gällde för alla i hushållet? "
Försäkringen gäller, förutom för de personer som anges i avsnittet A Var och för vilka försäkringen gäller, även för dina barn under 18 år som inte bor hos dig men som följer med på resan." Från Länsförsäkringar.
Inte resestopps delen som är begränsad.
 
Jag trodde det gällde för alla i hushållet? "
Försäkringen gäller, förutom för de personer som anges i avsnittet A Var och för vilka försäkringen gäller, även för dina barn under 18 år som inte bor hos dig men som följer med på resan." Från Länsförsäkringar.
Försäkringen gäller för alla. Dock, om du blir sjuk så är det inte alla som får tillbaka för reseavbrottet. Är du till exempel vuxen så är det bara du i sällskapet som får pengar för reseavbrottet. Blir ett av barnen sjuka så får man pengar för barnet samt för en vuxen. Då räknar man (flygbiljetten / antal semesterdagar) * antal sjukdagar. Hotellkostnaden räknas som en snittkostnad * antal sjukdagar. Allt räknas per person.
 
Försäkringen gäller för alla. Dock, om du blir sjuk så är det inte alla som får tillbaka för reseavbrottet. Är du till exempel vuxen så är det bara du i sällskapet som får pengar för reseavbrottet. Blir ett av barnen sjuka så får man pengar för barnet samt för en vuxen. Då räknar man (flygbiljetten / antal semesterdagar) * antal sjukdagar. Hotellkostnaden räknas som en snittkostnad * antal sjukdagar. Allt räknas per person.
I vilken försäkring då. Det är ju denna modell jag efterfrågat. Idag räknar man som dig fast med maxtak på 500kr/person/max 2 pers.
 
A

Aurora

Guest
Någon som jämfört reseförsäkringarna hos de vanligaste försäkringsbolagen? Vilket är bäst och vilken resplusförsäkring bör man ha. Vem har bäst och mest heltäckande skydd?

2nd that, har trygg hansas innbo-forsäkring med utökad resforsikring.... Veldig usikker på om den er noe tess.
 

Holloman

Medlem
Vi har Trygg Hansas hemförsäkring (och utökad reseförsäkring, men jag är osäker på när vi la till det). När jag stukade foten under Sportlovssemester i Sälen var jag förvånad över hur mycket de ersatte. De ersatte, outnyttjat liftkort, min del av stughyran under tiden jag inte kunde åka, utlägg till vårdcentral, tror till och med att jag fick tillbaka milersättning (1/4 av totala då vi var fyra i familjen). Jag var positivt förvånad över hur smidigt det gick och hur mycket de täckte. Vill minnas att det endast var skidhyran de ute gav något för. Jag behövde inte redovisa kvitton, bara lämna en specifikation på nätet.
 
Toppen