Senaste nytt

Är det verkligen okej att sälja EBG??

  • Thread starter Deleted member 4971
  • Startdatum

olo

Medlem
Relevant frågeställning och intressant att höra hur ni resonerar, för jag funderar på hur jag skall göra. Har alltid tyckt att det är till för ens nära vänner. Nu har mina vänner som reser antingen redan fått ett kort eller så reser de in ett själva, övriga vänner reser mer eller mindre inte. Så klurar på vad som är vettigast approach.
 

J-Dog

Medlem
Kommer att inom kort nå Diamond och jag ger som så många andra guldkortet till frun. Finns förstås flera orsaker till detta men en är att vi under hösten och kommande våren har flera inplanerade resor med ett annat par där status saknas vilket ger oss en perfekt möjlighet att gästa inte bara en utan båda i vårt sällskap.
 

FF#1

Medlem
Första till en kompis som bara flög ful-flyg, charter och sånt, typ Pegasus via Istanbul (SAW), 8 h layover till Dubai....
122 segment senare med SAS i Go så var hans EBD bärgat med råge, han går nu för ny period på poäng och har passerat 100k med tre månader kvar....
Andra och tredje till frugan som gillar lounger men inte att flyga, når i bästa fall upp till Silver men det är fiffigt att ha två star gold om man har två ungar som gillar lounger, även med andra bolag än SAS
 

jumbooze

Medlem
Gjorde rookie mistake första gången o gav det till en familjemedlem. Hon reser 99% av fallen med mig som är EBD, så det var en rätt ordentlig waste. Nu går de till vänner som jag vill ska börja flyga SAS istället för fulflyg.
Om sas börjar med pooling igen så finns det ju en anledning att generera mer poäng som guld inom familjen.
 
För att svara på frågan, Nej, det är inte ok att sälja Guldkort enligt SAS regelverk.

För att svara på den icke-ställda frågan som alla andra svarat på, så ger jag kortet till min hustru. Hon reser visserligen alltid med mig, men det gör också våra barn och för att då komma in i andra Star Alliance lounger än SAS så behöver vi två kort.
 

perhall

Medlem
Funderar på samma sak, har sålt guldkortet några gånger men vet inte om det är ok längre. Kanske ska ge det till frun, kanske sälja det.
Blocket känns helt klart tveksamt.
Per
 
Jag gav Guldkort till min farsa som flyger CPH-MIA en gång om året för att kryssa en vecka I västindien och spela golf I Florida en vecka.

Så lite fler poäng intjänade för honom, samt lounge access vid de få tillfällena. Inte direkt nån superbelastning.
I vanliga fall hade han ändå köpt access till "downstairs loungen" I CPH.
 
Toppen