Senaste nytt

Är det OK att köpa biljett för en längre sträcka än man tänkt flyga?

Dr. Miles

Expert
Exakt hur formuleras detta i reglerna för biljetten?

Det brukar stå så här i fare rules.

SEQUENTIAL USE OF FLIGHT COUPONS
THIS FARE IS ONLY VALID IF THE FLIGHTS ARE TAKEN
IN THE BOOKED SEQUENCE. OTHERWISE THE FARE WILL BE
RECALCULATED BASED ON THE ACTUAL FLIGHT ROUTING.

Om man har bokat A->B->C, det är helt OK att du flyger A->B och hoppar av. (Glöm inte kontakta flygbolaget för avboka resten, snälla)
Då har du använt din biljett i sin ordning.
 

pst

Medlem
Reser man med baggage tror jag iofs att flygbolagen ogärna taggar det för endast ena benet.

Lite OT men jag minns att Aftonbladet kom på att det fanns ett motsatt sätt lura SJ när det gäller tågresor. Att exvis köpa Stockholm-Linköping och Linköping-Malmö separat kan i vissa fall vara billigare än att köpa hela resan. Här hade SJ dock inga betänkligheter med agerandet.
 

agehall

Medlem
SEQUENTIAL USE OF FLIGHT COUPONS
THIS FARE IS ONLY VALID IF THE FLIGHTS ARE TAKEN
IN THE BOOKED SEQUENCE. OTHERWISE THE FARE WILL BE
RECALCULATED BASED ON THE ACTUAL FLIGHT ROUTING.

Innebär inte detta att om du bara flyger A->B, så ska priset räknas om till att bara omfatta den sträckan..?

Jag tror inget kommer att hända om man gör så här en gång. Men börjar man sätta det i system så finns det en rätt stor risk att flygbolagen blir upprörda.

Jag håller helt med Roger J, detta är fiktiva regler som är påhittade för att maximera vinst. Men tyvärr så finns det inga lagar som säger att priset vi betalar för en resa måste vara proportionellt mot sträckan vi reser. Jag är faktiskt rätt glad att det råder fri prissättning, även om jag helt och fullt håller med om att det är ologiskt hur det appliceras.
 
Toppen