Senaste nytt

Är det "normalt" att Köpenhamn -> Stockholm med SAS kostar 738 kr?

Dr. Miles

Expert
Ja, jag uttryckte mig nog lite tokigt. Jag trodde att Köpenhamn -> Stockholm var så prispressat att det inte skulle behövas en rea för att hitta biljett för sådär 400-500 kr. Jämför andra heta resmål, t ex London, New York, etc där det alltid går att hitta billiga biljetter om man bara är ute i god tid.
Problemet kan vara så att du reser på en lördag.
Det är mycket mindre trafik på lördagar än på andra veckodagar.
 
Problemet kan vara så att du reser på en lördag.
Det är mycket mindre trafik på lördagar än på andra veckodagar.
Först trodde jag det också, men det är samma pris om vardagar:

CPHARN.jpg
 

Senator

Moderator
Så sant så. Jag är van vid att betala ca 500 kr för en 2-timmarsflygning. Som sagt, jag kan ta tåget istället för 195 kr.

Ja du, en prissättning baserat på distans eller tid skulle vara intressant :) Nu är det så otroligt många parameter som styr, men nästa gång du tittar i ett SAS Scanorama så titta på sidan som har flottan. Där ser du drivmedelskonsumtionen per flygtyp och distans. Eftersom drivmedel är den största kostnaden, så kan man börja räkna på vad den inkrementella kostnaden per stol/per km är, och skapa någon form av logik. Dock är det bara en variabel som är ca 25% av SAS rörelsekostnader. Men om du har lite tid till övers så kan du nog med hjälp av Google, Excel, SAS årsrapport och några andra källor skapa en modell för prissättning baserat på distans/tid! Hittar du en sådan modell, anställer jag dig direkt! :)

Scanorama_9_2014
 
Ja du, en prissättning baserat på distans eller tid skulle vara intressant :) ...
Jag känner att vi börjar glida lite off-topic, men jag svarar snabbt. Jag inser att det finns en massa fasta kostnader och att priset inte är proportionellt mot flygtiden eller flygdistansen och jag inser att flygbolagen vill maximera sina inkomster. 2-.timmarsflyg för 500 kr på shorthaul är ett riktmärke jag har för icke nödvändiga resor (dvs resor som konkurrerar med en cykelsemester, promenad i skogen, etc) men det betyder inte att jag bara skulle betala 250 kr för en 1-timmarsflygning. Jag tycker det är anmärkningsvärt att det kostar 738 kr att flyga en så pass kort sträcka som är så pass utsatt för konkurrens. Kanske beror det på att det mest är affärsresenärer flyger sträckan (bara ett antagande) och troligtvis vill SAS helst ha denna sträckan till att mata passagerare till longhaul-flygningar, där marginalerna är högre?
 

Palazzi

Medlem
Svensk inrikestrafik kommer nog inte pressa priserna mycket mer. Finns säkerligen lågprisbolag som skulle kunna kapa ytterligare något, men vi har en för tunn marknad för att attrahera dem - speciellt då de måste fylla en B737/A319.

Easyjet flyger ju inrikes, mellan de vanliga flygplatserna, i bl.a. Italien - 250kr är standard för en enkelresa. Ryanair är ännu billigare, men då handlar det om andra flygplatser. 170kr är t.e.x. standard för enkelbiljetter mellan Bergamo o Malta - populärt för värmetörstande norditalienare.

Min gissning är att SAS sänkt priserna till den nivå där gemene kund slutar "knorra". Då detta främst är en affärslinje så tror jag att 738kr bör anses mycket överkomligt, åtminstone om man tittar i backspegeln (= 4x så dyrt för 10år sedan)..
Om kunderna accepterar nivån är det ju dumt att sänka mer, även om det skulle finnas utrymme - de måste ju kompensera för förlusterna på någon marknad. De gör garanterat ingen vinst på mina 399kr-biljetter ARN-LIN.


Om tåget varit pålitligt, och kostat 195kr (som nu), hade nog SAS prissatt annorlunda. VI vet ju dock att tåget till Arlanda tar 5-6h, kräver ett byte.....och troligen inte kommer fram i tid. Har man en rejäl säkerhetsmarginal, och är en ostressead person, så är det säkert ett gångbart alternativ iaf :)
 

Senator

Moderator
Kanske beror det på att det mest är affärsresenärer flyger sträckan (bara ett antagande) och troligtvis vill SAS helst ha denna sträckan till att mata passagerare till longhaul-flygningar, där marginalerna är högre?

Nu har vi ett antal medlemmar som reser mycket på ARN-CPH och ARN-OSL som nog är mer lämpat än mig att besvara detta. Men jag uppfattar att SAS Plus är ganska fyllda på dessa rutter, ofta med 10+ rader av SAS Plus.

Vi skenar mot OT absolut, men om jag minns rätt så är Köpenhamn och Oslo #1 och #2 som destinationer från Arlanda. Men jag vet inte om transit räknas in i detta:
Destinationsstatistik | Swedavia
Dock är SAS interkontinentala nätverk för lite, så om matartrafiken var anledningen skulle inte Oslo kvala in.

Som sagt, vi har olika behov och budget, så det som verkar dyrt för någon kan verka billigt för andra. Det måste vi respektera. Vad som är värde för en person är inte värde för en annan.

Men det var nog mer referensramen av pris baserat på tid/distans jag tänkte debattera då jag har betalat samma pris för att åka affärsklass ARN-GVA-ARN som jag har betalat för affärsklass ARN-ZRH-JFK-GVA-ARN där resan mellan GVA-ARN gick med samma flygbolag och samma produkt. Men med tanke på att andra färdmedel har prissättning baserat på distans, skulle det vara kul att se en modell hur detta skulle se ut :)
 

mha321

Medlem
Nu har vi ett antal medlemmar som reser mycket på ARN-CPH och ARN-OSL som nog är mer lämpat än mig att besvara detta. Men jag uppfattar att SAS Plus är ganska fyllda på dessa rutter, ofta med 10+ rader av SAS Plus.

Åtminstone på ARN-OSL är det ofta så om man är någonstans i närheten av rusningstid. Åker man mitt på dagen eller så brukar det vara betydligt mindre, och då får man normalt tomt säte åtminstone i plus.

Däremot tillåter väl systemet inte att de har olika fares på olika tider, utan bara att de kan fördela hur många platser de har per farebucket. Och jag skulle misstänka att även med det så kan de inte sätta det individuellt på flighter (typ större andel i lägsta buckets på lunchflighten), utan det görs rakt av. Och eftersom de vet att de har fullt på de viktigaste flygningarna under dagen så är även lägsta bucket ganska dyr - även på de flighter som inte är fulla - för att hålla uppe priset på samtliga platser i rusning.
 
Toppen