Svensk inrikestrafik kommer nog inte pressa priserna mycket mer. Finns säkerligen lågprisbolag som skulle kunna kapa ytterligare något, men vi har en för tunn marknad för att attrahera dem - speciellt då de måste fylla en B737/A319.
Easyjet flyger ju inrikes, mellan de vanliga flygplatserna, i bl.a. Italien - 250kr är standard för en enkelresa. Ryanair är ännu billigare, men då handlar det om andra flygplatser. 170kr är t.e.x. standard för enkelbiljetter mellan Bergamo o Malta - populärt för värmetörstande norditalienare.
Min gissning är att SAS sänkt priserna till den nivå där gemene kund slutar "knorra". Då detta främst är en affärslinje så tror jag att 738kr bör anses mycket överkomligt, åtminstone om man tittar i backspegeln (= 4x så dyrt för 10år sedan)..
Om kunderna accepterar nivån är det ju dumt att sänka mer, även om det skulle finnas utrymme - de måste ju kompensera för förlusterna på någon marknad. De gör garanterat ingen vinst på mina 399kr-biljetter ARN-LIN.
Om tåget varit pålitligt, och kostat 195kr (som nu), hade nog SAS prissatt annorlunda. VI vet ju dock att tåget till Arlanda tar 5-6h, kräver ett byte.....och troligen inte kommer fram i tid. Har man en rejäl säkerhetsmarginal, och är en ostressead person, så är det säkert ett gångbart alternativ iaf