Senaste nytt

Är Arlanda T4 alltid dåligt? Eller tack gode gud att jag reser inrikes så sällan

Hachans

Medlem
Lite löst relaterat, men jag funderar på varför man inte tillåter att pax går av i terminal fyra när det ankommande flyget kommer från Schengenland? Det är ju tillåtet på Landvetter?

Jag tycker också T4 är bedrövlig och sliten. Alltid kö till toaletterna (rutinerade personer går på toa innan securitykön) i källaren mot parkeringen till. Och dåligt med sittplatser. Enda ljuspunkten tycker jag är Johan och Nyström! Bra kaffe och trevlig personal.
 

flum

Medlem
Lite löst relaterat, men jag funderar på varför man inte tillåter att pax går av i terminal fyra när det ankommande flyget kommer från Schengenland? Det är ju tillåtet på Landvetter?

Jag tycker också T4 är bedrövlig och sliten. Alltid kö till toaletterna (rutinerade personer går på toa innan securitykön) i källaren mot parkeringen till. Och dåligt med sittplatser. Enda ljuspunkten tycker jag är Johan och Nyström! Bra kaffe och trevlig personal.
Det var ju funnits långt gångna planer på att ordna möjlighet att gå "airside" mellan T4 och T5. Tydligen strök Swedavia detta pga att det skulle minska försäljningen i Skycity - Money talks!
 

thsred

Medlem
Ingen tull inom EU.
Dock kan kontroller ske men det är ju bara att flytta to tull men till T4
Är det inte så att personer kan ha kommit från tredje land med slutdestination Sverige (men har bytt någon annanstans inom schengen). Dessa behöver ju inte passera tullfiltret i transitlandet (men väl passkontroll) utan ska tullklareras i destinationslandet.
 

jsn

Medlem
Ingen tull inom EU.
Dock kan kontroller ske men det är ju bara att flytta to tull men till T4
Jo, det är det väl. Svenska tullen har en tullstation vid Öresundsbron även om den inte alltid är bemannad. Personer som försöker föra in gigantiska mängder öl från Tyskland till Sverige åker dit för smuggling. Så visst finns tullen kvar även om reglerna inom EU är generösa.
 

DanielKif

Medlem
Lämnade precis loungen på T5 för min avgång på T4.
Loungen på T5 var ganska mycket folk medans T4 loungen är 5 pax.

30f1167b11bea61a41c421d28befebcf.jpg
 
Toppen