Det är en intressant fråga. Tittar man på statistiken kan man se t.ex. följande:Men hur kan det ha blivit så fullproppat med folk nu? Inrikesflyget har väl varit på stadig nedgång sedan 1990. Och massor av det som finns kvar har flyttat (tillbaka) till Bromma. Själv har jag inte satt min fot i T4 sedan SK slutade flyga från VXO 2008.
T4 är precis så som du beskriver.
Jag har sedan länge valt att hoppa över loungen på T4 då det är totalt omöjligt att få sittplats, få syra samt på något sätt varva ner.
Allt detta levereras dock på ett bättre sätt vid gaten, så väljer att sätta mig där istället.
Om jag har tillräckligt med tid över så smiter jag över till T5 och loungen.
Det är en intressant fråga. Tittar man på statistiken kan man se t.ex. följande:
Toppåret 1990 flög 8 719 482 pax inrikes (totalt, alla flygplatser Sverige). Detta fördelat på hela 206 321 landningar. Ett snitt på ca. 42 pax per landning.
Jämför man med 2015 flög 7 470 559 pax inrikes (samma som ovan). Detta fördelat på "endast" 126 205 landningar. Ett snitt på ca. 59 pax per landning.
Färre rörelser bör rimligtvis också leda till ökad trängsel vid peak när såväl DY som SK ska fylla upp B738-avgångar till diverse destinationer. Kan man tänka sig i vart fall.
Källa: http://www.trafa.se/globalassets/statistik/flygtrafik/luftfart-2015.pdf
Bra poäng!Jag tror helt enkelt att våra preferenser har flyttats. Situationen på T4 ser nog ut som den alltid har gjort (möjligtvis lite mer trafik under rusningstid). Dock har ju terminalstandard rent generellt blivit avsevärt bättre under årens lopp.