Senaste nytt

Är Arlanda T4 alltid dåligt? Eller tack gode gud att jag reser inrikes så sällan

mjulven

Medlem
Passerade förbi T4 en torsdag mellan 0730 till 0900 för någon vecka sedan. Hade inget direkt att klaga på, lite torftigt kanske med gröttallrikar i papper kanske. Men det fungerade. Stort plus för egen del är närheten till fasttrack från SL pendeln.
 

Stefan H.

Medlem
Och sedan den högljudda musiken som kommer från Naked juice baren... T4 borde rivas. Jag tycker det är sorgligt att man fortfarande måste går igenom säkerhetskontrollen på nytt när man byter mellan T5 och T4.
 
Men hur kan det ha blivit så fullproppat med folk nu? Inrikesflyget har väl varit på stadig nedgång sedan 1990. Och massor av det som finns kvar har flyttat (tillbaka) till Bromma. Själv har jag inte satt min fot i T4 sedan SK slutade flyga från VXO 2008.
 

Agö

Medlem
Men hur kan det ha blivit så fullproppat med folk nu? Inrikesflyget har väl varit på stadig nedgång sedan 1990. Och massor av det som finns kvar har flyttat (tillbaka) till Bromma. Själv har jag inte satt min fot i T4 sedan SK slutade flyga från VXO 2008.
Det är en intressant fråga. Tittar man på statistiken kan man se t.ex. följande:

Toppåret 1990 flög 8 719 482 pax inrikes (totalt, alla flygplatser Sverige). Detta fördelat på hela 206 321 landningar. Ett snitt på ca. 42 pax per landning.
Jämför man med 2015 flög 7 470 559 pax inrikes (samma som ovan). Detta fördelat på "endast" 126 205 landningar. Ett snitt på ca. 59 pax per landning.

Färre rörelser bör rimligtvis också leda till ökad trängsel vid peak när såväl DY som SK ska fylla upp B738-avgångar till diverse destinationer. Kan man tänka sig i vart fall.

Källa: http://www.trafa.se/globalassets/statistik/flygtrafik/luftfart-2015.pdf
 

AntonL

Medlem
T4 är precis så som du beskriver.
Jag har sedan länge valt att hoppa över loungen på T4 då det är totalt omöjligt att få sittplats, få syra samt på något sätt varva ner.
Allt detta levereras dock på ett bättre sätt vid gaten, så väljer att sätta mig där istället.
Om jag har tillräckligt med tid över så smiter jag över till T5 och loungen.
 

AABack2ARN

Medlem
T4 är precis så som du beskriver.
Jag har sedan länge valt att hoppa över loungen på T4 då det är totalt omöjligt att få sittplats, få syra samt på något sätt varva ner.
Allt detta levereras dock på ett bättre sätt vid gaten, så väljer att sätta mig där istället.
Om jag har tillräckligt med tid över så smiter jag över till T5 och loungen.

Eventuellt drogmissbruk skall du helst inte utöva inne i loungen (eller ens på flygplatsen). Men det är så klart "varför flyga med SAS när du kan flyga med LSD" ;)
 

Lynx

Medlem
Det är en intressant fråga. Tittar man på statistiken kan man se t.ex. följande:

Toppåret 1990 flög 8 719 482 pax inrikes (totalt, alla flygplatser Sverige). Detta fördelat på hela 206 321 landningar. Ett snitt på ca. 42 pax per landning.
Jämför man med 2015 flög 7 470 559 pax inrikes (samma som ovan). Detta fördelat på "endast" 126 205 landningar. Ett snitt på ca. 59 pax per landning.

Färre rörelser bör rimligtvis också leda till ökad trängsel vid peak när såväl DY som SK ska fylla upp B738-avgångar till diverse destinationer. Kan man tänka sig i vart fall.

Källa: http://www.trafa.se/globalassets/statistik/flygtrafik/luftfart-2015.pdf

Kan tänka mig att CPH har snott en hel del "inrikes"trafik med efter att bron öppnade, själv väljer jag helt bort inrikes sedan dess
 

flum

Medlem
Jag tror helt enkelt att våra preferenser har flyttats. Situationen på T4 ser nog ut som den alltid har gjort (möjligtvis lite mer trafik under rusningstid). Dock har ju terminalstandard rent generellt blivit avsevärt bättre under årens lopp.
 

maswan

Medlem
Nu när jag tänker på det i det här termerna så är det nog en hel del T4-hat som slår igenom i Sundströms "Bromma-utredning", och varför han får idén om att Swedavia bara driver Arlanda "bra nog" för att få tillräckligt med trafik för att leverera avkastning. Märks rätt tydligt att ambitionsnivån inte är världsklass.

Noterade med viss oro där att de långsiktiga planerna för inrikesflyget är den ombyggda T2 med två pirer med "gå-gates", dvs inga bryggor, och *ännu* längre till anslutningsflyget i T5. Men det kan ju vara ett kliv upp från T4 hur som helst...
 

olo

Medlem
Jag tror helt enkelt att våra preferenser har flyttats. Situationen på T4 ser nog ut som den alltid har gjort (möjligtvis lite mer trafik under rusningstid). Dock har ju terminalstandard rent generellt blivit avsevärt bättre under årens lopp.
Bra poäng!

Jämför med två andra stora inrikesterminaler: Landvetter och Bromma.

Landvetter har helt transformerats och är idag en helt annat flygplats än för tio år sedan. Det ökar kraven även hos inrikespax.

I jämförelse med Bromma under peak framstår T4 dock som en stillsam resort vid en karibisk lagun. Efter mitt senaste besök där vid 17-18-tiden var jag nära på att lova mig att aldrig flyga igen...
 
Toppen