Senaste nytt

Ännu långsammare att ta sig in i USA?

ACervin

Medlem
Noterade detta från DNs nättidning idag att övertidsstopp införes för statsanställda vilket drabbar bland annat immigrations- och säkerhetskontroller.

Från DN hemsida idag den 5/3.

När USA tvingas skära 526 miljarder kronor från den statliga budgeten innebär det bland annat stopp för övertid för statligt anställda.
På måndagen gick chefen för departementet för inrikes säkerhet, Janet Napolitano, ut och varnade flygresenärer för långa förseningar när personalen vid säkerhets- och passkontroller inte längre får arbeta övertid.
Enligt Napoitano, som citeras av Reuters, kan det röra sig om dubbla väntetider och hon uppmanar alla som ska resa med flyg att komma i god tid till flygplatserna.
Som exempel nämnde Napolitano Chicagos O'Hare-flygplats, Los Angeles internationella flygplats och den internationella flygplatsen i Atlanta som de mest utsatta.
 

Hall

Medlem
Man kan ju alltid köra immigrationsproceduren i Kanada om det finns smidiga anslutningar till slutdestinationen i USA.
 

Alx

Medlem
Här i New York rapporteras det idag om att just Chicago, Los Angeles och eventuellt Atlanta redan har märkt av förseningar pga besparingarna. Däremot sa man att samtliga NYC flygplatser är opåverkade än så länge men att det kommer att bli likadant här snart...

Samtidigt bör man ta alla rykten som sprids kring neddragningarna i USA med en STOR nypa salt. Det är ingen som verkligen vet vad som kommer att hända än så länge. Visst kommer det att märkas av lite överallt. Men frågan är vad man kommer att prioritera?! Jag antar att lönsamma flygplatser så småningom kommer att prioriteras framför små landsbygdsflygplatser och de flygplatser som idag kostar mer än de smakar.
 

Viking75

Medlem
Med den enorma överkapasitet man har på de stora flygplatserna så hoppas jag att man slutar "tracka" folk och nu bara ha tid till väsentliga uppgifter.
 

cbroxe

Medlem
Hej!
Ländade på ORD för några dagar sedan, och kan intyga att jag kände en stor skillnad. Det var endast 3!!! luckor öppna. Jag har alltid upplevt ORD som en snabb flygplats att ta sig igenom, men i Onsdags, var det kaos.
 

Homer

Medlem
Alternativt flyga via Irland och passera immigration där.

Passar bra just nu
Earn Up To 20,000 Bonus Miles To Or From Dublin
New York to Dublin | American Airlines



Preclearance allows U.S.-bound air passengers to get advance approval to
enter the United States from established locations in airports outside the country.

Canada
Irland (Dublin och Shannon)
Aruba
Bermuda
Bahamas

Preclearance Locations - CBP.gov
 
Toppen