Senaste nytt

Ännu en bilpoolsaktör i Stockholm - Drivenow

M.K

Medlem
Trist som sagt tidigare men kommer nog ändå efter lite funderande inte köpa en ny bil som det känns just nu iaf utan en rimlig parkeringslösning. Kör nog med bulle bara tillsvidare.
 
Trist som sagt tidigare men kommer nog ändå efter lite funderande inte köpa en ny bil som det känns just nu iaf utan en rimlig parkeringslösning. Kör nog med bulle bara tillsvidare.
Det är exakt så jag gör. Har skippat bilen och kör bulle istället när det behövs.
Jag kan lägga ganska mycket pengar per månad på taxi innan det blir break even att äga bil.
Men bör väl tilläggas att jag har en kvarts promenad till kontoret så till och från arbetet behöver jag inte bil.
 

Juraj

Medlem
Jag använde inte DriveNow mycket inom staden men till och från Arlanda var det helt klart den bästa lösningen för mig. Bara cirka 50 kr dyrare än flygbussen för två, och billigare och smidigare än taxi. Detta var en trist syn idag:

2018-09-20 11.54.12.jpg

Man kan väl inte förvänta sig att den nya aktören, Voi, blir en värdig ersättare :)
VOI electric scooters in Stockholm – Juraj's blog
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Har aldrig varit någon bilpoolsanhängare, men provade Voi idag. Det var det roligaste jag gjort på länge! Dock inte helt ofarligt. Ena sonen höll på att ramma en folkmassa samt krascha in i Maximteaterns entre. Lite som Papphammar på rullskridskor..

Drivenow var ett sätt för BMW att dumpa osålda bilar på gatorna, och nu ska det skräpas ner med skotrar överallt.

Det här måste styras upp tror jag. I Uppsala har de där EU-bike (som man dessutom behöver uppge etnicitet, kön till ett obskyrt kinesiskt bolag för att få hyra) börjat ligga i vägen på trottoarer, ta upp plats i cykelställ etc.
 

dino_81

Medlem
Det här måste styras upp tror jag. I Uppsala har de där EU-bike (som man dessutom behöver uppge etnicitet, kön till ett obskyrt kinesiskt bolag för att få hyra) börjat ligga i vägen på trottoarer, ta upp plats i cykelställ etc.

Tyvärr också i Sthlm. Har för mig jag har läst någonstans att de kommer undan med det pga. att cyklarna inte räknas som fast monterad reklam och därmed behöver tillstånd.

När det gäller elsparkcyklar är de redan förbjudna i exempelvis San Francisco. För mig är det hål i huvudet att köra sådan utan hjälm och att låta oerfarna personer/barn köra kommer att leda till olyckor för både föraren och medmänniskor i staden.
 

Bryant

Medlem
Bland barnen i kvarteret är det populärt med el-scooter. Har sett en hel del som knappt når över styret och fort går det. En bekant såg en stor ansamling med scootrar nära sitt jobb, när han tittade it så såg han att alla var koncentrerade till skolan han har som granne :). Ungarna hade tagit med sig scootrarna in så ingen annan skulle ta dem.
 

Mediana

Medlem
Jag använde inte DriveNow mycket inom staden men till och från Arlanda var det helt klart den bästa lösningen för mig. Bara cirka 50 kr dyrare än flygbussen för två, och billigare och smidigare än taxi. Detta var en trist syn idag:

Visa bifogad bild 79800

Det här är bara elbilarna de plockat upp. Kanske för att ladda dem? För kollar jag i appen finns det lika många elbilar kvar som förra veckan.
 
Toppen