Ja, de har inte gynnats av stadshusmajoriteten precis. Trots att små miljövänliga kollektivbilar som dessa borde falla dem på läppen. Men allt med mer än två hjul och dessutom med motor är ondskans verktyg.
Det får man väl ändå säga att de gjorts. Parkeringen har subventionerats massor (liksom för Car2Go) för att stadshusmajoriteten har stöttat initiativen. Det har satts upp laddstolpar till tusen och undantag för tidsbegränsade parkeringar har införts för att man ska kunna parkera de där bilarna överallt. Likaså har andra aktörer såsom Jernhusen upplåtit abonnerade laddplatser enbart för Drivenow intill stationshuset.
Trängselskatterna påverkar ju inte staden utan det är en statlig fråga, men om bilarna ändå i princip är begränsade till innerstaden så spelar de avgifterna mindre roll. Car2Go försvann dessutom innan avgifterna höjdes, så det argumentet håller inte riktigt.
Det här handlar om ett par företag - Daimler (Car2go) och BMW (DriveNow) som missbedömt marknaden och intresset för tjänsten i Stockholm. Volvo/Hertz (Sunfleet) klarar sig betydligt bättre för de har gjort en bättre analys av marknadsbehovet. Även om den tjänsten inte heller uppnår de mål som som den påstås vilja nå.
Stockholm är inte en tillräckligt stor och tät stad för att det här behovet ska finnas, även om folk som bor i Stockholm gärna tror man är en storstad som mäter sig med Köpenhamn, Berlin eller New York.