Senaste nytt

Ännu en bilpoolsaktör i Stockholm - Drivenow

ludde

Medlem
Verkligen trist. :(

Får nästan lite dåligt samvete att jag skrev och klagade på deras sladdriga "all-round"-däck här om dagen.
 

M.K

Medlem
Tyvärr ersatte de här bilarna inga vanliga bilar, i ännu mindre grad än vanliga bilpooler typ Sunfleet. De som använder bilarna i högst grad är de som inte kan/vill köpa bil själv. De som vill ha bil och kan köpa det, gör det. Och det här diskrepansen blir viktig.

Stämmer inte på mig iaf. Sålde faktiskt min BMW då jag använde den ytterst sparsamt. Drive now var perfekt och jag har använt tjänsten frekvent. Slapp garage här i innerstaden för 2500:-/mån, försäkring och värdeminskning. Verkligen sorgligt detta!
 

Mediana

Medlem
Det är sorgligt det här. Jag bor i innerstan och gav upp min bil på grund av parkeringsbristen. Skulle gärna använt Drive Now mer men just parkeringsbristen gjorde sitt. Vem vill snurra runt och runt och leta parkeringsplats när det kostar pengar per minut. Låt säga att Taxi många gånger hade gått betydligt snabbare (och förmodligen kostat ungefär desamma). Tycker Stockholmsstad skulle avvara parkeringsplatser i varje kvarter för just Bilpooler.
 

Resenären

Medlem
Enligt artikel i Di idag, så är det låga intresset av användarna i Stockholm, samt ökade kostnader för trängselskatt och parkering, som ligger bakom avslutandet. Totalt är förlusten 69 milj kronor under de tre år tjänsten funnits.
 

Canadien

Medlem
Enligt artikel i Di idag, så är det låga intresset av användarna i Stockholm, samt ökade kostnader för trängselskatt och parkering, som ligger bakom avslutandet. Totalt är förlusten 69 milj kronor under de tre år tjänsten funnits.
Ja, de har inte gynnats av stadshusmajoriteten precis. Trots att små miljövänliga kollektivbilar som dessa borde falla dem på läppen. Men allt med mer än två hjul och dessutom med motor är ondskans verktyg.
 

Hachans

Medlem
Ja, de har inte gynnats av stadshusmajoriteten precis. Trots att små miljövänliga kollektivbilar som dessa borde falla dem på läppen. Men allt med mer än två hjul och dessutom med motor är ondskans verktyg.

Det får man väl ändå säga att de gjorts. Parkeringen har subventionerats massor (liksom för Car2Go) för att stadshusmajoriteten har stöttat initiativen. Det har satts upp laddstolpar till tusen och undantag för tidsbegränsade parkeringar har införts för att man ska kunna parkera de där bilarna överallt. Likaså har andra aktörer såsom Jernhusen upplåtit abonnerade laddplatser enbart för Drivenow intill stationshuset.

Trängselskatterna påverkar ju inte staden utan det är en statlig fråga, men om bilarna ändå i princip är begränsade till innerstaden så spelar de avgifterna mindre roll. Car2Go försvann dessutom innan avgifterna höjdes, så det argumentet håller inte riktigt.

Det här handlar om ett par företag - Daimler (Car2go) och BMW (DriveNow) som missbedömt marknaden och intresset för tjänsten i Stockholm. Volvo/Hertz (Sunfleet) klarar sig betydligt bättre för de har gjort en bättre analys av marknadsbehovet. Även om den tjänsten inte heller uppnår de mål som som den påstås vilja nå.

Stockholm är inte en tillräckligt stor och tät stad för att det här behovet ska finnas, även om folk som bor i Stockholm gärna tror man är en storstad som mäter sig med Köpenhamn, Berlin eller New York.
 

agehall

Medlem
Stockholm är inte en tillräckligt stor och tät stad för att det här behovet ska finnas, även om folk som bor i Stockholm gärna tror man är en storstad som mäter sig med Köpenhamn, Berlin eller New York.
Köpenhamn kan stockholm absolut mäta sig med. Det som dock är en enorm skillnad i just detta avseende är att det är mycket billigare att äga bil i Sverige än i både Danmark och Norge. Därför har fler svenskar råd att ha egen bil och därmed minskar naturligt intresset för bilpooler av olika slag.
 

Hachans

Medlem
Köpenhamn kan stockholm absolut mäta sig med. Det som dock är en enorm skillnad i just detta avseende är att det är mycket billigare att äga bil i Sverige än i både Danmark och Norge. Därför har fler svenskar råd att ha egen bil och därmed minskar naturligt intresset för bilpooler av olika slag.

Njäe, inte direkt. Majoriteten av Köpenhamns befolkning bor på ett betydligt mindre område än i Stockholm. Det är betydligt större områden med kvartersbyggnation än i Stockholm tex. Ur ett stadsbyggnadsperspektiv är städerna väsensskilda även om de befolkningsmässigt är ungefär lika stora.

Annars stämmer det du säger. Köpenhamn kämpar dessutom med näbbar och klor för att inte andelen biltrafik ska öka i innerstan, det räcker med någon procents ökning för att det ska bli fullkomlig kaos.
 
Toppen