Senaste nytt

Ännu en bilpoolsaktör i Stockholm - Drivenow

Senator

Moderator
Tråkigt att det inte funkade. Vi använde DriveNow regelbundet tillsammans med Uber innan vi anskaffade en bil nu som fick barn.
 

Juancarlos

Medlem
Men va??? Va tråkigt, blev riktigt förvånad och besviken. Använde drivenow ofta, fram tills Avis 10000 poängskampanj i början av året.
 

Senator

Moderator
Ja, det är risken med att köpa okastrerade bilar. De kan lätt få barn om de får vara frigående i stan.

Precis. Det visar sig att även medelmåttiga, medelålders, begagnade, och okastrerade "insert object" är farliga om inte omhändertagna.
 

Berglund

Medlem
@Andreas Ekman ;) Allt är naturligtvis flygskattens fel! Förre flygningar ger färre Arlandapassagerare som tar bilarna till och från flygplatsen. Flygskatten skördar verkligen offer...

Som boendes i innerstaden med utsikt över Sveavägen före trängselskattens införande och även efter, var min egen notering att antalet bilar minskade markant. Idag som boende i Stockholm och utan egen bil är jag definitivt en av trängselskattens förespråkare. DriveNow är förvisso bilar, som tar upp plats och släpper ut avgaser, däremot kan jag tänka mig att varje DriveNowbil ersätter en eller flera vanliga bilar, vars nyttjandegrad rimligtvis är lägre. Därför hade jag kunnat tänka mig att det vore rimligt att i vart fall titta på någon form av rabatt eller undantag från trängselskatten för just sådana här bilpooler. Vi hade Car2Go, de försvann. Nu försvinner även DriveNow. Det är med andra ord svårt att driva bilpool i Stockholm. Behovet finns och på något sätt borde man kunna komma fram till en lösning som möjliggör att tjänsten faktiskt kan finnas.

Tittar man på Köpenhamn så har de efter vad jag förstått, från Köpenhamns Stads sida ställt krav på bolaget DriveNow för att få parkeringstillstånd på stadens gator, att alla bilarna måste vara de eldrivna i3 bilarna. I hela Köpenhamns driftsområde finns det bara BMW i3 bilar, på i det närmaste varje gata. Väldigt smidigt när man är där och dessutom parkeras bilarna i P7 vid Kastrup, till den väldigt rimliga flygplatsavgiften 30 danska kronor! På kvällstid i Köpenhamn är det dessutom "drive'n'save" och man kan hyra alla bilarna för endast 3 danska kronor per minut. Väldigt förmånligt på alla sätt och vis. För oss som inte är boende i Köpenhamn finns dessutom en klisterdekal ovanpå handskfacket som förklarar de vanligaste danska vägskyltarna och parkeringsbestämmelserna - ovärderligt för turister! Sverige och Stockholm hade väldigt gärna fått vara lika hårda som danskarna och ställt krav på att om de skall placera ut bilar, kan man kanske från statens sida tänka sig att förhandla bor trängselskatten för dessa bilar om bolaget i sin tur kan tänka sig att bara placera ut elbilar.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
@Andreas Ekman ;) Allt är naturligtvis flygskattens fel! Förre flygningar ger färre Arlandapassagerare som tar bilarna till och från flygplatsen. Flygskatten skördar verkligen offer...

Som boendes i innerstaden med utsikt över Sveavägen före trängselskattens införande och även efter, var min egen notering att antalet bilar minskade markant. Idag som boende i Stockholm och utan egen bil är jag definitivt en av trängselskattens förespråkare. DriveNow är förvisso bilar, som tar upp plats och släpper ut avgaser, däremot kan jag tänka mig att varje DriveNowbil ersätter en eller flera vanliga bilar, vars nyttjandegrad rimligtvis är lägre. Därför hade jag kunnat tänka mig att det vore rimligt att i vart fall titta på någon form av rabatt eller undantag från trängselskatten för just sådana här bilpooler. Vi hade Car2Go, de försvann. Nu försvinner även DriveNow. Det är med andra ord svårt att driva bilpool i Stockholm. Behovet finns och på något sätt borde man kunna komma fram till en lösning som möjliggör att tjänsten faktiskt kan finnas.

Tittar man på Köpenhamn så har de efter vad jag förstått, från Köpenhamns Stads sida ställt krav på bolaget DriveNow för att få parkeringstillstånd på stadens gator, att alla bilarna måste vara de eldrivna i3 bilarna. I hela Köpenhamns driftsområde finns det bara BMW i3 bilar, på i det närmaste varje gata. Väldigt smidigt när man är där och dessutom parkeras bilarna i P7 vid Kastrup, till den väldigt rimliga flygplatsavgiften 30 danska kronor! På kvällstid i Köpenhamn är det dessutom "drive'n'save" och man kan hyra alla bilarna för endast 3 danska kronor per minut. Väldigt förmånligt på alla sätt och vis. För oss som inte är boende i Köpenhamn finns dessutom en klisterdekal ovanpå handskfacket som förklarar de vanligaste danska vägskyltarna och parkeringsbestämmelserna - ovärderligt för turister! Sverige och Stockholm hade väldigt gärna fått vara lika hårda som danskarna och ställt krav på att om de skall placera ut bilar, kan man kanske från statens sida tänka sig att förhandla bor trängselskatten för dessa bilar om bolaget i sin tur kan tänka sig att bara placera ut elbilar.

Tyvärr ersatte de här bilarna inga vanliga bilar, i ännu mindre grad än vanliga bilpooler typ Sunfleet. De som använder bilarna i högst grad är de som inte kan/vill köpa bil själv. De som vill ha bil och kan köpa det, gör det. Och det här diskrepansen blir viktig.

De som inte vill/kan ha bil har i lägre grad körkort, är vanare vid att ta sig fram kollektivt eller med taxi och föredrar det.

De som har bil behöver inte köra dem, för de har egen bil. Och skulle de ibland vilja köra dessa bilarna så tillförs det en ny bil istället för att en tas bort.

Så ur ett stadsutvecklingsperspektiv så fungerar inte dessa i Stockholm. I andra städer råder andra förutsättningar och där kanske det fungerar bättre.
 

fcx

Medlem
Tyvärr ersatte de här bilarna inga vanliga bilar, i ännu mindre grad än vanliga bilpooler typ Sunfleet. De som använder bilarna i högst grad är de som inte kan/vill köpa bil själv. De som vill ha bil och kan köpa det, gör det. Och det här diskrepansen blir viktig.

De som inte vill/kan ha bil har i lägre grad körkort, är vanare vid att ta sig fram kollektivt eller med taxi och föredrar det.

De som har bil behöver inte köra dem, för de har egen bil. Och skulle de ibland vilja köra dessa bilarna så tillförs det en ny bil istället för att en tas bort.

Så ur ett stadsutvecklingsperspektiv så fungerar inte dessa i Stockholm. I andra städer råder andra förutsättningar och där kanske det fungerar bättre.

Helt rätt, de här bilarna ersatte nästan bara kollektivtrafik och taxi.
 

Canadien

Medlem
Anade vart det barkade när de kom med enhancement förra året där närförort inte längre var med i zonen utan bara innerstad. Vem åker omkring enbart i innerstaden i en så liten stad som Stockholm? Att ta bilen ut från t e x Hornstull för att storhandla i Västberga när det kostar 4kr/minut att parkera utanför zonen minskar användningsområdet en hel del.
 
Toppen