Senaste nytt

Ändrat från ny kabin till gammal

AABack2ARN

Medlem
När bara ett litet antal maskiner kvarstår skulle SAS kunna erbjuda någon form av kompensation med automatik om man får en gamma kabin. Det skulle ta bort en hel del gnäll och i gengäld skapa goodwill. Gjorde inte BA så i samband med introduktionen av "New First". Ja, jag vet att det är skillnad på First och Business...
 

Vaniljvodka

Medlem
Så man ska kompensera cirka 200 pers per A340-flygning? Blir rätt mycket de ska punga ut med då. De säljer biljetter på longhaul för så lite som 3000 spänn rätt ofta nuförtiden, med ett par såna bokningar så får man snart nya kabinen.
 
S

SkyPriority

Guest
Jag tycker fortfarande det var a shit move från SAS att byta plan och sen inte säga något. En anledning jag kan tänka mig är att man behövde fler businessplatser till Oslo än Stockholm. Man kanske inte har några rättigheter när byte sker, men det har verkligen fått mig att tänka till och jag kommer inte boka fler longhaul med SAS så länge det finns en så här stor osäkerhet om vilket flygplan man får. Nu kanske man inte ska få någon kompensation. Men en kontakt och möjlighet att byta avgång, är det för mycket begärt? Jag hade kunnat stanna en dag till i New York om det betydde att jag fick flyga ny kabinen. Jag ska väl inte gnälla då jag själv blev uppgraderad. Men slutet på resan lämnade trots allt en dålig smak hur jag än vrider och vänder på det.
 

011430121

Medlem
Man kanske inte har några rättigheter när byte sker, men det har verkligen fått mig att tänka till och jag kommer inte boka fler longhaul med SAS så länge det finns en så här stor osäkerhet om vilket flygplan man får. Nu kanske man inte ska få någon kompensation. Men en kontakt och möjlighet att byta avgång, är det för mycket begärt?.
Detta gör nog att du inte kan flyga så mycket i framtiden, nästan alla bolag tvingas att göra omdisponering av flottan, i mitten av 2016 så är detta "problem" borta hos SAS till 90%, då är det värsta som kan hända att du får LAN maskinen, tänk hur det var när passagerare hade köpt biljetter till Boeing 787 med DY, och hamnade i Portugisiska 330 maskiner.
 

WF789

Medlem
Detta gör nog att du inte kan flyga så mycket i framtiden, nästan alla bolag tvingas att göra omdisponering av flottan, i mitten av 2016 så är detta "problem" borta hos SAS till 90%, då är det värsta som kan hända att du får LAN maskinen, tänk hur det var när passagerare hade köpt biljetter till Boeing 787 med DY, och hamnade i Portugisiska 330 maskiner.

For ikke å snakke om 767-en Sas leide for et par år siden.
 
S

SkyPriority

Guest
Detta gör nog att du inte kan flyga så mycket i framtiden, nästan alla bolag tvingas att göra omdisponering av flottan, i mitten av 2016 så är detta "problem" borta hos SAS till 90%, då är det värsta som kan hända att du får LAN maskinen, tänk hur det var när passagerare hade köpt biljetter till Boeing 787 med DY, och hamnade i Portugisiska 330 maskiner.

Nu hade jag som sagt siktat in mig på nya kabinen och hade förväntningarna därefter. Kollar man statistik för SK908 var det en done deal att det skulle bli nya då hela hösten haft ett nytt plan, maximalt med otur för mig.

Hade jag bokat en biljett där upplevelsen i 787 var viktig hade jag varit precis lika besviken.
 
Jag förstår besvikelsen, men samtidigt så är det verksamhetens natur att det kan bli så här. Flygbolagen kan så vitt jag vet t o m ändra flygplanstyp om de av olika anledningar tycker att det behövs eller att man måste pga tillgång mm. Jag bokade resa till HKG med den 3e avgången SAS gjorde från ARN. Denna skulle flugits med ett av de nya planen men pga försenad leverans så blev det ändrat och jag fick flyga med en gammal A340 istället. Självklart blev jag besviken men eftersom jag inte okynnesflyger utan faktiskt har ett mål med mina flygningar (ta mig från A till B för att jobba) så är det trots allt det som är det viktigaste. Men, ända sedan den första renoverade maksinen (A330) blev klar så har jag försökt få flyga med nytt eller renoverat med SAS men ständigt misslyckats. Trots att jag har fått koll på de omloppsplaner som maskinerna följer så har oturen grinat mig i ansiktet då flygningar ställts in, bytt omlopp eller andra anledningar. Senast för någon vecka sedan då allt såg ljust ut ända fram till dess att snön i Peking förändrade allt. Och det kan jag ju faktiskt inte ställa SAS till svars för, eller hur? Det är surt, men inte mycket man kan göra och inte mycket flygbolagen heller alltid kan göra då deras primära uppgift är att hålla trafiken igång och därför måste ta vad de har.
 

Holloman

Medlem
Jag tycker fortfarande det var a shit move från SAS att byta plan och sen inte säga något. En anledning jag kan tänka mig är att man behövde fler businessplatser till Oslo än Stockholm. Man kanske inte har några rättigheter när byte sker, men det har verkligen fått mig att tänka till och jag kommer inte boka fler longhaul med SAS så länge det finns en så här stor osäkerhet om vilket flygplan man får. Nu kanske man inte ska få någon kompensation. Men en kontakt och möjlighet att byta avgång, är det för mycket begärt? Jag hade kunnat stanna en dag till i New York om det betydde att jag fick flyga ny kabinen. Jag ska väl inte gnälla då jag själv blev uppgraderad. Men slutet på resan lämnade trots allt en dålig smak hur jag än vrider och vänder på det.

Jag hade också blivit besviken om jag bespetsat mig på att få flyga med nya kabinen och det ändrades till den gamla, men man kan nog anta att de flesta som flyger ett en viss dag gör det för att de vill komma till destinationen just då så att säga att SAS borde kontakta alla bokade passagerare och erbjuda nytt datum känns inte helt relevant (antalet som bokad just den dagen bara för att få flyga nya kabinen borde vara rätt få). För mig som flygintresserad var det en besvikelse när A320 var ny i SAS flottan och flighten jag bokade (som brukade gå med A320) blev ersatt av en B737, men sånt händer som vi alla vet.
 

Pho

Medlem
Jag hade också blivit besviken om jag bespetsat mig på att få flyga med nya kabinen och det ändrades till den gamla, men man kan nog anta att de flesta som flyger ett en viss dag gör det för att de vill komma till destinationen just då så att säga att SAS borde kontakta alla bokade passagerare och erbjuda nytt datum känns inte helt relevant (antalet som bokad just den dagen bara för att få flyga nya kabinen borde vara rätt få).
Jo och man kan ju undra vilka andra byten man skulle bli kontaktad för... Det finns ju de som samlar på "individer". Jobbigt om man skulle få mail om förslag på ombokning så fort den planerade individen ändras...

Eftersom flygbolagen sysslar med att transportera sina kunder från A till B, så är det nog upp till oss kunder att lösa andra specialkrav. Vill vi flyga med ett specifikt plan och därmed inte är så beroende av resdag/restid får vi nog allt lov att köpa en fullt ombokningsbar biljett och själva hålla koll.
 
Toppen