Senaste nytt

Ändrade flightider KLM / resecentrum gruppen

Appulip

Ny medlem
Hej,

jag har en resa i början av juli med KLM som är köpt via resecentrum gruppen.
skulle flyga Göteborg-amsterdam sen amsterdam-budapest. )båda resorna är bokat i ett så inte separata bokningar)

Idag fick jag uppdatering att flygtiderna ändrats, de nya tiderna så är flyget amsterdam-budapest innan göteborgs flighten vilket inte gör den möjlig att genomföra.

vad jag helst vill är att få pengarna tillbaka, jag är egentligen inte ute efter att resa och har hoppats att flygen skulle bli inställda.

men hur går jag vidare nu?
Kan jag säga att resan inte går att genomföra och jag vill ha pengarna tillbaka?
Vet inte riktigt mina rättigheter i ett sådant här fall.

Tack,
 

ekf

Medlem
Kan jag säga att resan inte går att genomföra och jag vill ha pengarna tillbaka?
Du ska i första hamd vända dig till RCG och begära pengarna tillbaka, dock kommer de med stor sannolikhet ta betalt för att administrera det hela.
Om det första flyget är inställt, och du därför blivit ombokad, så skulle du kunna testa direkt hos KLM: Refund Voucher
 

Appulip

Ny medlem
Tack för svar ekf,
Inga plan är dock inställda. Utan flygtiderna har ändrats så att flygen byter ordning.
 

Mr Basic

Medlem
Tack för svar ekf,
Inga plan är dock inställda. Utan flygtiderna har ändrats så att flygen byter ordning.
Som @ekf skrev, kontakta Resecentrum-gruppen och meddela att du vill ha pengarna tillbaka då ändringen (som jag tolkar dig) innebär att du får nästan ett dygns stopp i Amsterdam i väntan på nästa dags Budapest-flight.
Ta det vidare därifrån.
 

MTheC

Medlem
Hej,

jag har en resa i början av juli med KLM som är köpt via resecentrum gruppen.
skulle flyga Göteborg-amsterdam sen amsterdam-budapest. )båda resorna är bokat i ett så inte separata bokningar)

Idag fick jag uppdatering att flygtiderna ändrats, de nya tiderna så är flyget amsterdam-budapest innan göteborgs flighten vilket inte gör den möjlig att genomföra.

vad jag helst vill är att få pengarna tillbaka, jag är egentligen inte ute efter att resa och har hoppats att flygen skulle bli inställda.

men hur går jag vidare nu?
Kan jag säga att resan inte går att genomföra och jag vill ha pengarna tillbaka?
Vet inte riktigt mina rättigheter i ett sådant här fall.

Tack,
KLM kommer sannolikt hänvisa dig till
RCG men enligt gällande lagstiftning har du rätt att vända dig direkt till KLM. Flygbolagen gillar det inte och du kommer sannolikt få bråka om det men är möjligt. Konsumentverket skrev nyligen om det på sin Hallå Konsument eller vad deras hemsida heter - jag chattade även med dem och fick det skrivet på engelska så har skickat med det till några flygbolag som krånglar med att acceptera återbetalning.

Är ev enklare att gå via resebyrån men många av dem verkar inte ens få svar av flygbolagen så inte säkert att det går bra där heller.
 

Appulip

Ny medlem
Tack för alla svar.
För att förtydliga lite,
Jag skulle alltså resa ut under samma dag Göteborg - amsterdam, sen byta plan och flyga amsterdam - budapest.

nu har det alltså placerat med nya flygtider resan amsterdam - budapest innan första flighten Göteborg - amsterdam.
Så resan blir ju omöjlig att genomföra, förstår inte riktigt hur de har tänkt :)
 

MTheC

Medlem
Tack för alla svar.
För att förtydliga lite,
Jag skulle alltså resa ut under samma dag Göteborg - amsterdam, sen byta plan och flyga amsterdam - budapest.

nu har det alltså placerat med nya flygtider resan amsterdam - budapest innan första flighten Göteborg - amsterdam.
Så resan blir ju omöjlig att genomföra, förstår inte riktigt hur de har tänkt :)
Förmodligen har de inte alls brytt sig om det men du måste ju på något sätt kontakta dem för att invända mot dem. KLM kommer hänvisa dig till resebyrån så om du vill så får du kontakta dem och be dem hantera det med KLM. Det kommer sannolikt kosta något så därav att jag redogjorde för att du har rätt till att vända dig direkt till flygbolaget. Du får dock vara beredd att bråka om det - skulle inte vara förvånad om du behöver driva det vidare för att få dem att hantera det.

Mitt tips är att först bestämma om du vill resa eller inte.
Om du vill resa så kanske du kan meddela KLM att deras ombokning ej funkar (då det är omöjligt att hinna med andra flighten). Det finns risk att de hänvisar dig tillbaka till resebyrån så då får du bestämma om du vill bråka om det eller välja att betala resebyrån för att hantera.
Om du inte vill resa så får du begära en återbetalning, bestäm då om du vill ta det via resebyrån (och sannolikt betala för det).
Om du betalat med kreditkort och KLM vägrar att återbetala så kan du sannolikt göra en kortreklamation, se då till att dokumentera dina kontakter med flygbolag och/eller resebyrå väl.
 

Valley

Medlem
Hej,

jag har en resa i början av juli med KLM som är köpt via resecentrum gruppen.
skulle flyga Göteborg-amsterdam sen amsterdam-budapest. )båda resorna är bokat i ett så inte separata bokningar)

Idag fick jag uppdatering att flygtiderna ändrats, de nya tiderna så är flyget amsterdam-budapest innan göteborgs flighten vilket inte gör den möjlig att genomföra.

vad jag helst vill är att få pengarna tillbaka, jag är egentligen inte ute efter att resa och har hoppats att flygen skulle bli inställda.

men hur går jag vidare nu?
Kan jag säga att resan inte går att genomföra och jag vill ha pengarna tillbaka?
Vet inte riktigt mina rättigheter i ett sådant här fall.

Tack,

Tror du hittar allt du önskar i denna tråd
https://www.businessclass.se/forum/...lla-länder-hur-får-jag-tillbaka-pengar.99146/
 
Toppen