Senaste nytt

SAS Connect och SAS Link

På sikt är det orimligt att ha tre olika flygbolag som flyger inom Europa för ett bolag av SAS storlek. Man provade det för 20 år sedan med SAS Sverige, SAS Norge & SAS Danmark.
Det blev vansinnigt krångligt och svårt att schemalägga både flygplan och besättingar. Dessutom blev det väldigt dyrt med en massiv administration.
Connect och Scandinavia måste slås ihop på något sätt. Det bästa för koncernen vore förmodligen om det allt blir Scandinavia med Connects avtalsvillkor.
Om SAS militanta fackförbund på Scandinavia skulle godta det är nog tveksamt. En äldre purser på Scandinavia har långt över 500K i årslön.
SAS Link är en bra ide tycker jag med ett eget separat feeder bolag inhouse med egna anställningsavtal. Link borde på sikt själva kunna växa rejält och ta över City Jet och X-Fly operationer.
 
Last edited:

Tobbe.O

Medlem
Swishade förbi två bilder på Instagram igår med ett helt gäng (ca 20 stycken) nya och glada kabinmedarbetare i SAS uniform. De var på flygplatsen i Bergen och stod bland annat i trappen upp på första SAS Link maskinen, SE-RSK :)Borde vara nya basen i Bergen som är på gång att starta och fler maskiner till SAS Link borde då vara på gång med andra ord! :)

Delar ej bilden här, men bildtext i citat:
"Klar for nye eventyr #flysas #cabincrew"
 

NotRyan

Medlem
SAS Link är en bra ide tycker jag med ett eget separat feeder bolag inhouse med egna anställningsavtal. Link borde på sikt själva kunna växa rejält och ta över City Jet och X-Fly operationer.
Jag har en annan, intressant ide. Slå ihop SAS Link och NoRRA till ett regionalbolag, hälftenägt av SAS och Finnair vardera. Det nya bolaget kan då få skalfördelar av att operera åt bägge bolagen. Bolaget skulle också kunna hantera trafiken som City Jet och Xfly idag bedriver. Bolaget skulle kunna köpa upp City Jet och Xfly och bli en stabil Nordisk - Baltisk ACMI/Wetlease operatör.
 
Last edited:

Tobbe.O

Medlem
Swishade förbi två bilder på Instagram igår med ett helt gäng (ca 20 stycken) nya och glada kabinmedarbetare i SAS uniform. De var på flygplatsen i Bergen och stod bland annat i trappen upp på första SAS Link maskinen, SE-RSK :)Borde vara nya basen i Bergen som är på gång att starta och fler maskiner till SAS Link borde då vara på gång med andra ord! :)

Delar ej bilden här, men bildtext i citat:
"Klar for nye eventyr #flysas #cabincrew"

Å när man talar om det så startade precis blivande SE-RSO från Exeter! :)


Screenshot_20220609-111646_Flightradar24.jpg


GFBEK from Exeter Flightradar24: Live Flight Tracker - Real-Time Flight Tracker Map
 

BCflyer

Medlem
Har noterat att SAS Link har ett par inställda flygningar varje dag från Kastrup. Någon som vet om dom saknar flygplan eller besättning eller om det är något annat som spökar? Jag har en bokning till Nice med familjen i början på Augusti som är planerad med Link och Embraer 195.
 

Tobbe.O

Medlem
Har noterat att SAS Link har ett par inställda flygningar varje dag från Kastrup. Någon som vet om dom saknar flygplan eller besättning eller om det är något annat som spökar? Jag har en bokning till Nice med familjen i början på Augusti som är planerad med Link och Embraer 195.

De två Link maskinerna som är igång jobbar på efter bästa förmåga iallafall ;) De kör de flesta dagar från tidig morgon till sen kväll. Maskin nummer tre som verkar bli SE-RSM till Link slog på transpondern härom dagen och testflög efter avställningen under reg nummer G-FBEI, så en leverans av denna maskin är nog inte allt för långt iväg.

Det är tufft att hålla tidtabellen i sommar i Europa men även om Link också dras med en del förseningar så verkar dessa två maskiner än så länge inte drabbas av några längre tekniska problem iallafall :)
 

BCflyer

Medlem
De två Link maskinerna som är igång jobbar på efter bästa förmåga iallafall ;) De kör de flesta dagar från tidig morgon till sen kväll. Maskin nummer tre som verkar bli SE-RSM till Link slog på transpondern härom dagen och testflög efter avställningen under reg nummer G-FBEI, så en leverans av denna maskin är nog inte allt för långt iväg.

Det är tufft att hålla tidtabellen i sommar i Europa men även om Link också dras med en del förseningar så verkar dessa två maskiner än så länge inte drabbas av några längre tekniska problem iallafall :)
Tack @Tobbe.O Det låter lovande. Då beror nog de inställda flygen på något annat. Dom ligger som inställda 3-4 dagar framåt hela tiden enligt SAS.se
 

NotRyan

Medlem
Själv tycker jag att SAS Link borde mergas med NoRRA till ett starkt ACMI bolag hälftenägt av SAS tillsammans med Finnair.

Kanske estniska staten också skulle vara med och man då får med Xfly.

Då skulle man få skalfördelar och en mer robust operation som flyger CRJ, ERJ och ATR för flera bolag.
 
Toppen