Senaste nytt

Tonton på fossilfri tur i Östeuropa

Tonton

Medlem
Idag blir det fosilbil till GOT.

I sann anda bland oss elbilsägare så finns det två sorters bilar. Fossilfria bilar, och och fossilbilar. :rolleyes:

@GOTBound brukar vara förnuftig, men det måste vara den annalkande värmeböljan som fick honom på skeva tankar, när han valde att åka fossilbil till GOT tidigare i veckan. Den reserapporten kan ni läsa om här: Urlaub am Mittelmeer | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

Detta i sin tur leder oss till min reserapport!

INTRO

Vi passar på att vrida tillbaka tiden lite, närmare sagt i vintras. Jag satt och funderade lite på vad jag ville göra på årets sommarsemester. Covid härjar fortfarande, och det har varit allmänt osäkert kring det mesta. Jag vet också av erfarenhet att jag föredrar att stanna i Europa under sommaren.

Det var då jag knäckte idén att utforska annat än huvudstäder. För huvudstäder kan man alltid ta flyget till väldigt smidigt!

Hur gör man detta lättast? Givetvis med bil!
Hur gör man detta till en roligare utmaning? Man tar fossilfria bilen!

Jag började snabbt rikta in mig på Östeuropa, och specifikt Rumänien.

Min relation till Rumänien? Utöver att Ungrarna, på ett halvseriöst sätt ser Rumänien som den lite sämre brorsan i öst - så har även givetvis svenska medielandskapet speglat min bild av landet. Här finns fördomar att krossas kände jag :)

Sagt och gjort så började jag planera för resan. Min idé blev att jag planerar allting, och sedan så får vänner joina på hela eller delar av resan, ifall de önskar så.

Delar av min ursprungliga plan fick ändras, då Ryssland invaderade Ukraina tidigare i år. Men jag fortsatte ändå på östspåret. Just nu är befinner jag mig i Rumänien, vilket är det 7e landet på resan.

Jag tänkte att ni skulle få hänga med lite på denna resan - där jag summerar ihop vardera land som besökes.

Ni som känner mig vet att jag för statistik på det mesta. Så givetvis så ska vi också summera ihop hur en sådan resa som denna är att genomföra med en fossilfri bil.

Men vi tar och börjar från resans start i nästan inlägg. :)
 

Tonton

Medlem
Dag 1 - Starten av resan
Östeuropa var alltså målet! Vilken väg tar man dit? Vägen genom Danmark, Tyskland och söderut har jag tagit säkerligen 25+ gånger.

Istället föll valet på att ta båten från Stockholm till Tallinn. Detta var ett stort steg för mig.

Min erfarenhet av Finlandbåtarna/Östersjönsbåtarna är Stockholm-Helsinki tillsammans med @El0 . I korthet så gick det till så att när vi anlände till Helsingfors så gick jag in på SAS hemsida och bokade en award tillbaks till Sverige. "Aldrig igen", tänkte jag.

Men nu sitter vi här, och båten bokades in för avgång på en måndagskväll i mitten av juli.

På söndagskvällen gick jag in i appen på bilen, och sade till den "Dags att ladda till 90%, och lagom till strax innan avfärd till frihamnen i Stockholm så var bilen färdigladdad.


Laddning.png

Tack till Stockholm Stad som bjuder på laddningen till min bil!

Väl i frihamnen så hoppar första kompisen för resan på - @Gustav Jonsson. Då han mycket väl är medveten om mitt agg för katter, så ser han givetvis till att ha med sig en katt som maskot på resan.

Katt.png

Meow.


Väl ombord så utforskar vi varenda vrå, känns det som. Vi inser relativt snabbt att det inte blir någon jätterolig båtresa. Ungefär i stil med förväntningarna.
Middag nalkas, och det är här vi inser vårt första misstag. Vi har inte förbokat middag. Ingen av de bättre restaurangerna går att få bord på. Utan vi hänvisas till "Grand Buffet". Efter maten så är vi båda överens om att detta kan vara än av de sämre middagarna vi har käkat, utifrån vad vi betalade. 440kr per pax. Kändes som en dålig variant av kommunal skolbespisning. Nej tack. Håll er borta!

Frukosten hade vi förbokat, och den serverades i samma lokal som Grand Buffet. Den går inte till historien, så att säga. Men helt klart bättre än middagen. Här hade även denna pärla letat sig fram. 20L kärlek. Perfekt förmiddagsfika för en BCare

Vin.png


Efter ett antal lååååååånga timmar ombord på båten - där Wifi i princip inte fungerade alls (ping @fcx ) så anlände vi, på morgonen dag 2, till det första delresemålet på resan, Tallin, Estland!

Screenshot 2022-07-21 at 08.52.50.png



Körsummering - dag 1
  • Distans - 31 km
  • Laddning - 73 kWh
  • Klimatpåverkan: 34 kgCO2eq
  • Laddtid: 0h0min
  • Laddkostnad: 0kr
  • Snittkostnad per kWh: 0kr
  • Snittkostnad per mil: 0kr

Kort summering om klimatpåverkan
Vid varje laddning av bilen så använder jag mig av Electricity Maps för att få tillgång till landets nuvarande energimix och klimatpåverkan vid laddning.

Båtfärden med Tallink Stockholm-Tallinn är svårare att räkna ut. Tallink/Silja Line skriver själva följande:
Tallink/Silja Line skrev:
Examples of CO2 emissions per passenger (year 2018):
  • Helsinki-Stockholm 20-24 kg/passenger (Helsinki-Stockholm flight according to ICAO emission calculator 41-64 kg/passenger, according to Finnair calculator 52-88kg/passenger depending on the aircraft type).
  • Helsinki-Tallinn (LNG powered vessel) 7,8 kg/passenger (Helsinki-Tallinn flight according to Finnair emission calculator 23,47 kg/passenger)
Jag har därför valt att uppskatta båtfärdens klimatpåverkan till 32kg.
 
Last edited:

majer

Medlem
[mention]Tonton [/mention] brukar genomföra galna upptåg. Det här ska bli kul att följa!
 
Toppen