Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Du ska räkna med att SAS long haul-flotta och long-haul-nät minskar, inte ökar. Under pandemin sköt SAS upp leveransen av A350 #7 och #8. När SAS Forward presenterades så sades det att de har för många widebodies, p.g.a. problemen med Asien, och att de behövde bli av med kostnaderna för dem. Så som ett minimum blir det färre A350 kvar än de hittills 6 levererade.

Jag är rimligt säker på att alla SAS 11 linjer till Nordamerika går att upprätthålla med 8 A330-300 och 3 A321LR faktiskt
Måste vara en riktig lågoddsare att A359 snart lämnar SAS flotta för gott under rekonstruktionen.
Om SAS i framtiden behöver fler Widebody igen är jag nästan 100% säker på att för SAS del blir det Airbus A330-900Neo
 
Last edited:

Tomas E

Medlem
Jag är rimligt säker på att alla SAS 11 linjer till Nordamerika går att upprätthålla med 8 A330-300 och 3 A321LR faktiskt
Det tror jag också (men 1 flygplan/linje i genomsnitt räcker inte till dagliga avgångar till LAX och SFO, i alla fall inte om MIA-rutterna är igång), men då betyder det att de asiatiska destinationerna läggs ner permanent. Just nu är de faktiskt bara "pausade" som det heter på nysvenska. Dyker möjligheten upp att återuppta asiatiska rutter måste det gallras i Nordamerika. Eller kanske snarare i Norge och Sverige, eftersom alla verkar tro att ett bantat SAS blir ännu mer CPH-fokuserat.
Och detta förutsätter att SAS kan/får behålla åtta A330, inklusive de två(?) nyaste, och de tre sprillans nya A321LR. ;) Det kan bli mer, det kan bli mindre, det kan bli konkurs.
 

mha321

Medlem
Det tror jag också (men 1 flygplan/linje i genomsnitt räcker inte till dagliga avgångar till LAX och SFO, i alla fall inte om MIA-rutterna är igång), men då betyder det att de asiatiska destinationerna läggs ner permanent. Just nu är de faktiskt bara "pausade" som det heter på nysvenska. Dyker möjligheten upp att återuppta asiatiska rutter måste det gallras i Nordamerika. Eller kanske snarare i Norge och Sverige, eftersom alla verkar tro att ett bantat SAS blir ännu mer CPH-fokuserat.
Och detta förutsätter att SAS kan/får behålla åtta A330, inklusive de två(?) nyaste, och de tre sprillans nya A321LR. ;) Det kan bli mer, det kan bli mindre, det kan bli konkurs.
Bantningen i Stockholm och Oslo kan ju mycket väl tex ske genom att a321lr hamnar där istället för 330/350. Åtminstone under de delar av året när det är pax som driver den och inte frakt.
 

M.K

Medlem
Det jag trott och även skrivit om ända sedan A321LR beställdes. Vi får dela dessa tre som symbolisk long haul även från ARN/OSL. Motargumentet har då varit frakt.
 

fred80

Medlem
”Pilotföreningen ska ju rösta om det här avtalet. Ser du någon risk för att de röstar nej?

– Så är det alltid med kollektivavtalsförhandlingar, att de röstar om det, och vi hoppas ju såklart att man ska rösta ja.”

Vad skulle hända OM pilotföreningen skulle rösta nej?
Har det hänt någon gång?

Källa:Senaste nytt om strejken på SAS | SVT Nyheter
 

Travler

Medlem
”Pilotföreningen ska ju rösta om det här avtalet. Ser du någon risk för att de röstar nej?

– Så är det alltid med kollektivavtalsförhandlingar, att de röstar om det, och vi hoppas ju såklart att man ska rösta ja.”

Vad skulle hända OM pilotföreningen skulle rösta nej?
Har det hänt någon gång?

Källa:Senaste nytt om strejken på SAS | SVT Nyheter
Det hade varit pricken över i.

iom att de har blåst av strejken så kommer de säkert i så fall utlysa ny strejk och rundan börjar igen. Men tror sannolikheten är rätt liten för det, konkurs kommer säkert att ske rätt omgående i så fall.
 

Johan Hbg

Medlem
Det tror jag också (men 1 flygplan/linje i genomsnitt räcker inte till dagliga avgångar till LAX och SFO, i alla fall inte om MIA-rutterna är igång), men då betyder det att de asiatiska destinationerna läggs ner permanent. Just nu är de faktiskt bara "pausade" som det heter på nysvenska. Dyker möjligheten upp att återuppta asiatiska rutter måste det gallras i Nordamerika. Eller kanske snarare i Norge och Sverige, eftersom alla verkar tro att ett bantat SAS blir ännu mer CPH-fokuserat.
Och detta förutsätter att SAS kan/får behålla åtta A330, inklusive de två(?) nyaste, och de tre sprillans nya A321LR. ;) Det kan bli mer, det kan bli mindre, det kan bli konkurs.
Finns ju en helt annan parameter här okkså, och det är ju att Ryssland stängt sitt luftrum för de länder som förbjudit flyg till och från Ryssland. Innan detta är löst så blir det iaf ingen Tokyo linje mer. Och Kina tar några timmar extra, om jag förstått det riktigt.
 

chazzie

Medlem
Finns ju en helt annan parameter här okkså, och det är ju att Ryssland stängt sitt luftrum för de länder som förbjudit flyg till och från Ryssland. Innan detta är löst så blir det iaf ingen Tokyo linje mer. Och Kina tar några timmar extra, om jag förstått det riktigt.

Kan det inte finnas värde i att förlänga en av linjerna till Tokyo? Exempelvis ARN/CPN-PVG-NRT/HND?
 

ilon

Medlem
Fråga. Borde de inte göra sig av med samtliga A330 först? :rolleyes:

En snabb titt på airfleets.net gör gällande att 5/8 (varav 4 är stored; LN-RKM, LN-RKN, LN-RKO, LN-RKT) 330 idag ägs av sas, och att övriga tre är leasade (LN-RKE, LN-RKS, LN-REH).

Det borde betyda (enligt min högst lekmannamässiga gissning) att SAS för närvarande förfogar över ivf EN 330 som är i skick att flyga (osäker påhur skicket för de fyra som är stored är), och att denna troligare får fortsätta i trafik än en nyare leasad 350 (om man lyckas komma ur avtalet för sina 350).


Oavsett hur framtiden blir så är jag glad att sas inte omedelbart gick i konkurs vid denna strejk, och får hoppas på att fler inom SAS nu förstår allvaret i situationen.
 
Jag kanske är dum, men jag förstår verkligen inte det här med att samma avtal ska appliceras på Connect/Link. När man läser i DN (https://www.dn.se/ekonomi/sas-vd-nu-kan-vi-borja-prata-med-nya-finansiarer/) skriver de

Anko: – Vi ser det som att alla piloter kan välja att bli anställda i alla tre bolag. Den som vill bo i Bergen, där Link har sin bas, ska kunna göra det.
DN: Men då får man inte samma lön som i SAS Scandinavia?
Anko: – Nej, i Link är lönerna lägre och där finns andra krav på flexibilitet, säger Anko van der Werff.​

Men om inte kollektivavtalet styr vare sig lön eller flexibiltetskrav... vad är det som appliceras på Link egentligen?
 
Toppen