Senaste nytt

Stort tack British Airways!

Senator

Moderator
Vänner,

Tänkte lägga in en liten solskenshistoria om mitt bemötande hos BA innan påbörjat resa. Lite snabb bakgrund;
Sedan början av november flyger BA mellan LHR-BGO två gånger om dagen från T5, och inte som BMI från T1. Så senaste rean från BA från UK slog jag till med en resa ARN-LHR-BGO-LHR-ARN. Jag var jätte nöjd över superpriset och kombinationen med att hälsa på en nära vän i London.

Jag har vanligtvis väldigt bra koll på min almanacka. Men i glädjen över detta superpris, missade jag en jättegrej som jag inte hade bokat in; en kallelse till Tingsrätten; en sådan som kan innebära att polisen hämtar en om man inte kommer (nej, jag har inte gjort något brottsligt, men kan om jag inte dyker upp på rätt datum och till rätt tid).

Så jag ringde BA för 2 veckor sedan och pratade med dom om det gick att ändra till någon annan flight. Agenten erbjöd mig att boka om för 665kr och "Fare Difference". Det skulle i så fall innebära från "I till "J" och 5000kr till att skjuta på det en dag för exakt samma flighter.

Jag har under tiden kollat med rätten vad vi kan göra, och vi kom idag överens om att jag kan närvara via telefon. Då behöver jag bara flytta sträckan LHR-BGO på utresan.

Jag ringde sedan BA och talade med en annan agent. Jag berättade att jag hade talat med kollegan som hade erbjudit mig ovan lösning. Då var jag redan ombokat till nästa morgon på sträckan LHR-BGO. Jag funderade på om det gick att åka kvällen innan, inga problem. Men glädjen (med tanke på att allt detta var mitt fel) blev gigantisk när jag frågade om hon skulle ta mitt kreditkort. Då svarade hon: "There is a message from my supervisor that we shall offer you the change free of charge on 'Compassionate Grounds'. What can be more compassionate than having to appear in Court".

Stort tack till BA! Min slutsats:
1. Status är bra att ha
2. En fråga är billig, värsta som kan hända är ett nej
3. Visa stor ödmjukhet när det eget fel
4. Visa större tacksamhet för hjälpen
 

Alx

Medlem
Snyggt jobbat BA! Alltid lika trevligt när företag bjuder till och visar sin förståelse för att misstag kan ske. Jag är övertygad om att man kommer mycket längre på det i längden...
 

henrik l

Medlem
Skrev även om en likande upplevelse i fredagstråden. Jag hade aldrig reflekterat över att UK inte är med i Schengen och följaktligen blev det nekad ombordstigning i fredags när barnen bara hade vanliga ID-kort. Ringde BA i UK, fick svaret att om man dyker upp med med fel passagerardokument kan bli satt på standbay till nästa flight, eller dagen därpå. Följaktligen var vi ändå ganska nöjda som kom med planet dagen därpå. Misstänker att vi inte var det första svenskar som har missat denna högst väsentliga detalj. Så bra jobbat BA. Och som tidigare sagts, hade vi flugit med FR kunde vi fetglömma all form av förståelse.
 
Toppen