Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

ekf

Medlem
Nu var det ett tag sedan jag läste 261/2004 men när resan är så långt fram i tiden så gäller väl inte denna förordning alls? D vi s du får välja på återbetalning eller ombokning, om tiderna som ombokning ger inte passar så är det bara återbet som kvarstår
Förordningen gäller, däremot inte delen om kompensation om det är mer än 14 dagar före avresa. Rätt till återbetalning eller ombokning kvarstår, varav den senare kan vara svår att få till andra bolag än det man bokat med från början.
 

Mapa

Medlem
Nu var det ett tag sedan jag läste 261/2004 men när resan är så långt fram i tiden så gäller väl inte denna förordning alls? D vi s du får välja på återbetalning eller ombokning, om tiderna som ombokning ger inte passar så är det bara återbet som kvarstår

Tack för svar! När jag tyder 261 hittar jag ingenting om hur långt innan de måste avisera inställt flyg för att avskriva sig skyldigheter till att ta dig hem.

Rätt till kompensation är en annan sak, där gäller 14 dagar och neråt.
 

palmen

Moderator
Tack för svar! När jag tyder 261 hittar jag ingenting om hur långt innan de måste avisera inställt flyg för att avskriva sig skyldigheter till att ta dig hem.

Rätt till kompensation är en annan sak, där gäller 14 dagar och neråt.
Det gäller alltid oavsett när den ställs in. Du har rätt att välja på återbetalning, ombokning eller ombokning till senare tillfälle.
Väljer du ombokning till snarast möjliga flight så kan det ju teoretiskt vara flera dagar längre bort, det finns ju dock inget som säger att det skulle vara med easyjet. Huruvida du har lätt att få igenom att göra en claim på mellanskillnad för vad lufthansa kostar låter jag vara osagt, men jag hade nog personligen inte valt att ta den vägen då jag värderar min tid som mer värdefull än så.
Rent krasst har du ju inte rätt till att åka hem från annan flygplats enligt förordningen även om det är samma stad.
 

SK989

Medlem
En fråga rörande detta igen. Då LOT komplett vägrar och säger att de endast bokar om till LOT flighter som finns tillgängliga WAW-GOT först 1/9, dvs över en månad efter ankomst. Borde dom rent spontant boka om redan ifrån IST-GOT eller slutar deras ansvar ifrån flygplatsen där flyget ställdes in, dvs WAW? Vet ju att IST-GOT finns tillgängligt på datumet och borde ju rent av vara “billigare” för dem än att man bokar om till senare flyg och nyttjar EU261 ?
Ring till LOT och påpeka att de är skyldiga att stå för kost och logi när de ställer in ett flyg och bokar om till ett senare. Hade de alltså tänkt betala för mat och hotell i WAW fram till 1/9? Det blir nog ganska dyrt för dem.
 

Mikeswe

Medlem
Ring till LOT och påpeka att de är skyldiga att stå för kost och logi när de ställer in ett flyg och bokar om till ett senare. Hade de alltså tänkt betala för mat och hotell i WAW fram till 1/9? Det blir nog ganska dyrt för dem.

Håller med. Enligt LOTs kundtjänst (3 olika personer) så kommer dom inte hjälpa med någonting med tanke på att flyget (hemresan) ställdes in 14 dagar innan avgång. Enligt vad jag förstår i EU261, så är det endast kompensationen som påverkas p.g.a. att de avbokade 14 dagar innan, och inte rätten till assistans (mat, hotell), dvs. delen nedan:

upload_2022-7-7_12-42-51.png
 

palmen

Moderator
Håller med. Enligt LOTs kundtjänst (3 olika personer) så kommer dom inte hjälpa med någonting med tanke på att flyget (hemresan) ställdes in 14 dagar innan avgång. Enligt vad jag förstår i EU261, så är det endast kompensationen som påverkas p.g.a. att de avbokade 14 dagar innan, och inte rätten till assistans (mat, hotell), dvs. delen nedan:

Visa bifogad bild 130898
Det är korrekt. Ombokning har du altid rätt till, dock inte ersättning. Typ alla flygbolag fular med detta och som kund blir det extremt svårt att få rätt.
 

Mikeswe

Medlem
Det är korrekt. Ombokning har du altid rätt till, dock inte ersättning. Typ alla flygbolag fular med detta och som kund blir det extremt svårt att få rätt.

Tack @palmen , har du någon erfarenhet om detta även gäller kostnader såsom logi, mat osv. ?

De verkar ju skilja på "assistance" där det står om mat, logi och på "compensation".

upload_2022-7-7_16-4-59.png


Compensation, dvs. tabellen nedan är ju inte aktuellt i detta fall (i.o.m. att avbokning skedde 14 dagar innan), men hade ju varit bra att veta om man har rätt att göra claim på mat, hotell osv. under tiden det tar för dem att hitta ett flyg tillbaka. Just nu lutar det väl åt att sticka till WAW sedan söka nytt flyg själv under tiden.

upload_2022-7-7_16-7-25.png
 

palmen

Moderator
Tack @palmen , har du någon erfarenhet om detta även gäller kostnader såsom logi, mat osv. ?

De verkar ju skilja på "assistance" där det står om mat, logi och på "compensation".

Visa bifogad bild 130907

Compensation, dvs. tabellen nedan är ju inte aktuellt i detta fall (i.o.m. att avbokning skedde 14 dagar innan), men hade ju varit bra att veta om man har rätt att göra claim på mat, hotell osv. under tiden det tar för dem att hitta ett flyg tillbaka. Just nu lutar det väl åt att sticka till WAW sedan söka nytt flyg själv under tiden.

Visa bifogad bild 130908
De gånger sas bokat om mig och "tvingat" mix till övernattning har jag fått ersättning för den hotellnatten. Bokat boll gaste möjliga hotell på flygplatsen vid dessa tillfällen.
 

Mapa

Medlem
Yes håller helt med - samma spel som EasyJet håller på med nu. Ungefär "Unfortunately since qw
Tack @palmen , har du någon erfarenhet om detta även gäller kostnader såsom logi, mat osv. ?

De verkar ju skilja på "assistance" där det står om mat, logi och på "compensation".

Visa bifogad bild 130907

Compensation, dvs. tabellen nedan är ju inte aktuellt i detta fall (i.o.m. att avbokning skedde 14 dagar innan), men hade ju varit bra att veta om man har rätt att göra claim på mat, hotell osv. under tiden det tar för dem att hitta ett flyg tillbaka. Just nu lutar det väl åt att sticka till WAW sedan söka nytt flyg själv under tiden.

Visa bifogad bild 130908

Vi verkar vara i snarlik sits gällande inställt mer än 14 dagar innan och total distans till åtaganden.

Har varit i kontakt med EasyJet nu 3 gånger för att få besked. En sa att jag kunde boka om med annat flygbolag och två avskrev sig helt.

Fick förslag om jag ville byta avgång vad mina alternativ skulle vara. Tre dagar senare fanns ett direktflyg som passade. Frågade nyfiket då om EasyJet står för uppehälle samt mat under dessa tre dagar då. Fick ett snabbt: "Unfortunately since we advised you more than 14 days before we can only offer a refund or a re-booking". Inget utöver detta alltså.

Matt blir man - får boka med annat bolag och hoppas få tillbaka mellanskillnaden någon gång efter.

Är det någon kunnig som vet om jag ska aktivt ta en återbetalning av flygbolaget eller om jag bara ska låta det vara "på paus" till jag är hemma igen och kräva kompensation då? Menar tar jag en återbetalning kanske caset ses som "löst"?
 
Toppen