Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

John Milner

Medlem
Bokar SAS enbart om inställda flyg till annat bolag eller har någon även lyckats med ombokning med status "Sannolikt inställt om strejken forsätter"?

I eftermiddags fick jag 5 biljetter ombokade genom att ringa till numret för "strandade" trots att flighten inte var inställd. Trevlig kille som fixade United från Newark till Island och vidare med SAS hem till Kastrup. Den nya bokningen blev på samma dag (fredag 8/7) som den ursprungliga.
 

Filip

Medlem
I eftermiddags fick jag 5 biljetter ombokade genom att ringa till numret för "strandade" trots att flighten inte var inställd. Trevlig kille som fixade United från Newark till Island och vidare med SAS hem till Kastrup. Den nya bokningen blev på samma dag (fredag 8/7) som den ursprungliga.

Vart hittar man det numret?
 

erixon

Medlem
Under strejk infon på sas hemsida, jag använde samma nummer och fick snabb hjälp.

DEDICATED PHONE NUMBER FOR STRANDED CUSTOMERS
If you are stranded at your destination and have your return journey canceled with no new travel alternative offered, please call 0046 8 797 4100 for service, we will do our utmost to assist you.
 

Bryant

Medlem
Jag läste någonstans i tråden att SAS kan ändra en befintlig bokning till award? Vad gäller? Vi är 4 st

Vi har en award till USA via bla ZRH. Vår första flight är SAS Mainland ARN-CPH och från CPH till ZRH är det CityJet och därefter SWISS.

SAS flighten står som påverkad om strejken fortsätter.

Mina backup.

Tågresa Stockholm- Kastrup (förvånad över att vi lämnar hemmet istortsätt samtidigt som med flyget och ankommer Kastrup någon minut tidigare än om vi flugit).

En enkel i SAS plus PRO med morgonflighten ARN-ZRH som trafikeras av Xfly.

Ang enkelresan med flyg är helt enkelt frågan om SAS kan förvandla den och på något sätt få in den i vår ordinarie award? Ytterligare en parameter blir att vi överskrider max layover på 24h med ca 2h. Men detta borde man ha överseende med i dessa tider men det kan ju fortfarande bli computer sa(y)s no…
 

Taggen

Medlem
Jag läste någonstans i tråden att SAS kan ändra en befintlig bokning till award? Vad gäller? Vi är 4 st

Vi har en award till USA via bla ZRH. Vår första flight är SAS Mainland ARN-CPH och från CPH till ZRH är det CityJet och därefter SWISS.

SAS flighten står som påverkad om strejken fortsätter.

Mina backup.

Tågresa Stockholm- Kastrup (förvånad över att vi lämnar hemmet istortsätt samtidigt som med flyget och ankommer Kastrup någon minut tidigare än om vi flugit).

En enkel i SAS plus PRO med morgonflighten ARN-ZRH som trafikeras av Xfly.

Ang enkelresan med flyg är helt enkelt frågan om SAS kan förvandla den och på något sätt få in den i vår ordinarie award? Ytterligare en parameter blir att vi överskrider max layover på 24h med ca 2h. Men detta borde man ha överseende med i dessa tider men det kan ju fortfarande bli computer sa(y)s no…
1. Om du hoppas på sammanslagning av enkelresan med din awardresa så är svaret nej. Det går inte att slå ihop bokningar. Finns det awardplatser på resan med Xfly ner till Zürich kan du dock boka om din awardresa till dessa.

2. Nej, de kommer inte att frångå reglerna för awardbokningar och tillåta längre layover.
 

Bryant

Medlem
1. Om du hoppas på sammanslagning av enkelresan med din awardresa så är svaret nej. Det går inte att slå ihop bokningar. Finns det awardplatser på resan med Xfly ner till Zürich kan du dock boka om din awardresa till dessa.

2. Nej, de kommer inte att frångå reglerna för awardbokningar och tillåta längre layover.
Hoppas inte på en sammanslagning då det blir extremt dyrt. Däremot hade jag hoppats att de kunde avboka mina köpta biljetter och göra om dessa till awards och sen lägga till befintlig awardbokning. Vill testa alla möjliga varianter för att inte bli av med resan.

Tack för svar!
 

Filip

Medlem
Under strejk infon på sas hemsida, jag använde samma nummer och fick snabb hjälp.

DEDICATED PHONE NUMBER FOR STRANDED CUSTOMERS
If you are stranded at your destination and have your return journey canceled with no new travel alternative offered, please call 0046 8 797 4100 for service, we will do our utmost to assist you.

Tack, var värt att testa men fick stopp.
 

NotRyan

Medlem
Jag läste någonstans i tråden att SAS kan ändra en befintlig bokning till award? Vad gäller? Vi är 4 st

Vi har en award till USA via bla ZRH. Vår första flight är SAS Mainland ARN-CPH och från CPH till ZRH är det CityJet och därefter SWISS.

SAS flighten står som påverkad om strejken fortsätter.

Mina backup.

Tågresa Stockholm- Kastrup (förvånad över att vi lämnar hemmet istortsätt samtidigt som med flyget och ankommer Kastrup någon minut tidigare än om vi flugit).

En enkel i SAS plus PRO med morgonflighten ARN-ZRH som trafikeras av Xfly.

Ang enkelresan med flyg är helt enkelt frågan om SAS kan förvandla den och på något sätt få in den i vår ordinarie award? Ytterligare en parameter blir att vi överskrider max layover på 24h med ca 2h. Men detta borde man ha överseende med i dessa tider men det kan ju fortfarande bli computer sa(y)s no…
Well, angående stopover så kommer computer inte att säga nej, allt hänger på om agenten uppmärksammar det.

Jag är i Filippinerna just nu, och hade ARN-BRU som första leg i måndags ankomst Zaventem 09.40, åkte vidare tisdag 13.35.

Agenten tog mitt förslag på direktflighten till BRU på måndag utan att reflektera över det, och själv höll jag ju tyst :D

Hade två SAS Scandinavia flighter på måndagkvällen, så jag gjorde en proaktiv ombokning I förra veckan då magkänslan inte var god.
 

Arv

Medlem
Så vi ska flyga till Kiruna på mån den 11 för att sedan med hyrbil åk ut mot Norge. All bokningar framåt hänger på att vi tar oss till Kiruna. Rätt osugen på ta tåg med tre små barn.

Vad tror ni vi har för chanser att flighten kommer att gå?
En tanke är att cancelera alla bokningar 48h innan och sadla om semestern till annat land. Kommer SAS hjälpa oss boka om till helt annan destination och flygbolag inom Star Alliance ? Till Kiruna finns inga andra flyg den dagen med andra bolag.
 
Toppen