Senaste nytt

Swiss: First operated in business?

Tostarp

Medlem
En fråga till er som är Swiss-rävar.

Har en flight BKK-ZRH-CPH med Swiss (First Revenue Klass 'A'). Benet BKK-ZRH är ändrat till sen ankomst till ZRH (antagligen pga Ukraina?) så att min anslutning till CPH är inte möjlig (inga alternativ finns). Jag tänker mig en ombokning till dagen efter på benet ZRH-CPH.

Efter ett halvhjärtat försök med telefon till Swiss (skitsvårt att komma fram!) så frågar jag om anslutningen dagen efter blir 'business' eller 'First operated in business' som det står på min nuvarande bokning. Agenten svarade med att det blir bara business, men lät inte riktigt övertygad själv. Jag valde att inte gå vidare med ombokningen utan sa att jag skulle återkomma.

'First operated in business' gör ju att jag får komma in i F-loungen, men 'business' inte om jag uppfattat det hela rätt eftersom det är dagen efter.

Tips om hur gå vidare? Firstclass telefonsupport??
 
Last edited:
Jag har alltid ringt till Lufthansas First Class support som alltid gått snabbt, medan Swiss är sena på att svara.
Ibland har någon försiktigt sagt att bokningen är med Swiss, men att vi gärna hjälper till ändå.
 

Vixit

Medlem
Jag skulle anta att du kan gå till FCL på morgonen så länge som de ser att det är en och samma bokning/biljett, och du då betalat för hela resan som First. Bäst är att stanna på vägen och fråga när du landat, du vill ju då även kunna använda deras separata First class / HON säkerhetskontroll på morgonen. Kommer du förbi den kontrollanten (som sitter landside i terminalen) är det ingen som kollar dig igen inne i loungen.
 

Tostarp

Medlem
Återrapporterar.

Min 'First operated in business' blev efter lite om och men ombokad till 'business'. Dock i samma klass 'J'. Under ombokningen sa dom att dom inte kunde boka om annat än till 'business'.

Vid nästa dag i F-loungen i 'A' blev det naturligtvis palaver. Jag hade förberett mig noggrant med utskrivna papper med originalbokningen etc. Det ringdes till chefen, chefens chef osv i en ganska lång stund. Efter ett tag kom dom tillbaks och var tveksamma till att släppa in utan hänvisade till businessloungen. Jag hade dock förberett mig ganska mycket mentalt och argumenterade vänligt men bestämt att biljetten var köpt som 'A' hela vägen och om dom vägrade släppa in mig så skulle jag anse att dom inte levererat den tjänsten jag köpt och isåfall brutit mot vårt ingångna avtal.

Det ringdes igen och igen. Efter ett tag så återkom dom med 'att det går bra för den här gången'. Jag vägrade att ta emot detta budskap (det är ingen himla snyfthistoria som detta gäller) och frågade efter vilka regler som egentligen gäller? Dvs om jag har köpt en genomgående biljett i first och Swiss bokar om mig till en senare dag med en 'layover', har jag då inte tillträde till den nivå av service som jag köpt?

Jag gick in och dom lovade att återkomma under min vistelse i loungen. Naturligtvis återkom dom inte under de 3h jag var i loungen. Jag orkade inte ligga på mer.

Summasummarum är att detta är väldigt illa skött av Swiss. Inga tydliga regler men framförallt attityden med 'klapp på huvudet' och att jag skulle känna mig lycklig för att dom sett mellan fingrarna och släppt in mig på nåder fastän jag betalt (en j-a massa pengar dessutom!) för en denna servicenivån. Dessutom att stå och tjafsa om detta i 30min inför öppen ridå är inte bra. Vare sig för mig eller Swiss.

Det hade varit betydligt proffsigare om dom direkt hade sagt 'Ledsen, sir men detta är lite otydligt, men välkommen in'. Och sedan tagit tjafset internt bakom stängda dörrar. Det hade inte kostat dom något.
 

fred80

Medlem
Återrapporterar.

Min 'First operated in business' blev efter lite om och men ombokad till 'business'. Dock i samma klass 'J'. Under ombokningen sa dom att dom inte kunde boka om annat än till 'business'.

Vid nästa dag i F-loungen i 'A' blev det naturligtvis palaver. Jag hade förberett mig noggrant med utskrivna papper med originalbokningen etc. Det ringdes till chefen, chefens chef osv i en ganska lång stund. Efter ett tag kom dom tillbaks och var tveksamma till att släppa in utan hänvisade till businessloungen. Jag hade dock förberett mig ganska mycket mentalt och argumenterade vänligt men bestämt att biljetten var köpt som 'A' hela vägen och om dom vägrade släppa in mig så skulle jag anse att dom inte levererat den tjänsten jag köpt och isåfall brutit mot vårt ingångna avtal.

Det ringdes igen och igen. Efter ett tag så återkom dom med 'att det går bra för den här gången'. Jag vägrade att ta emot detta budskap (det är ingen himla snyfthistoria som detta gäller) och frågade efter vilka regler som egentligen gäller? Dvs om jag har köpt en genomgående biljett i first och Swiss bokar om mig till en senare dag med en 'layover', har jag då inte tillträde till den nivå av service som jag köpt?

Jag gick in och dom lovade att återkomma under min vistelse i loungen. Naturligtvis återkom dom inte under de 3h jag var i loungen. Jag orkade inte ligga på mer.

Summasummarum är att detta är väldigt illa skött av Swiss. Inga tydliga regler men framförallt attityden med 'klapp på huvudet' och att jag skulle känna mig lycklig för att dom sett mellan fingrarna och släppt in mig på nåder fastän jag betalt (en j-a massa pengar dessutom!) för en denna servicenivån. Dessutom att stå och tjafsa om detta i 30min inför öppen ridå är inte bra. Vare sig för mig eller Swiss.

Det hade varit betydligt proffsigare om dom direkt hade sagt 'Ledsen, sir men detta är lite otydligt, men välkommen in'. Och sedan tagit tjafset internt bakom stängda dörrar. Det hade inte kostat dom något.
Jag skulle skriva till Swiss o berätta din historia och se vad de svarar. Jag skulle vara rädd om first betalande resenärer om jag vore Swiss.
 
Toppen