Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

erixon

Medlem
Tack
yes jag såg det nu

En annan "rolig" sak med den här resan är att en av våra resväskor har varit borta sen vi kom i onsdags och har egentligen inte hört nåt om den... :rolleyes:
 
Jupp, blev ändå bra för egen del då jag tänkte skippa resan pga extrema hotellpriser. Nu fick jag tillbaka hela biljettkostnaden istället för bara skatterna.
Lite flyt ändå! ;)
Blev ombokad till torsdag men funkar inte för min del, blev nekad att ombokas till LH med anledningen "Vi ombokar inte till andra bolag".
Hur är det med bolag utanför *A generellt?
 

KarineSwe

Ny medlem
Återkom gärna när du har fått tag i SAS och/eller om de har föreslagit någon lösning. Jag är också intresserad av hur de kommer att hantera Kiruna dit SAS endast verkar flyga med egna flygplan och det finns begränsat med ombokningsmöjligheter.
Jag fick ringa och vi blev ombokade till Luleå imorgon. SAS kundtjänst kunde inte lova att jag kommer att få ersättning för hyrbilen men vi får se om SAS tar extra kostnader eller inte.
 
Har jag förstått rätt att ombokning till annan närliggande flygplats bör vara möjligt? Inom Star alliance då gissar jag
Min bror skulle resa till Tivat, Montenegro idag och de fick besked igår från SAS att de enbart kan boka om till en annan flygplats så länge det finns en SAS-anslutning dit. Fanns alternativ med bl.a. Austrian till Podgorica och Norwegian till Dubrovnik, men det kunde de inte hjälpa till med.
 

Filip

Medlem
Min 15 åriga dottern flyger SK932 LAX-CPH-GOT 9/7. Jag har köpt en öppen biljett hos LH samma dag, den går att avboka fram till 24h innan avresa. Finns rätt stor risk att SAS inte meddelar inställt flyg från senare än 24h, även om man kan härleda en ev. inställd SK931 tidigare och därmed konstatera vad som kommer att ske. Vad hade ni gjort förutsatt att flighten blir inställd, hoppas på att SAS bokar om befintlig bokning eller att ta min LH-flight?
 

gdaily

Medlem
Min 15 åriga dottern flyger SK932 LAX-CPH-GOT 9/7. Jag har köpt en öppen biljett hos LH samma dag, den går att avboka fram till 24h innan avresa. Finns rätt stor risk att SAS inte meddelar inställt flyg från senare än 24h, även om man kan härleda en ev. inställd SK931 tidigare och därmed konstatera vad som kommer att ske. Vad hade ni gjort förutsatt att flighten blir inställd, hoppas på att SAS bokar om befintlig bokning eller att ta min LH-flight?
Är det en poäng-biljett eller en peng-biljett? SAS har ju (felaktigt) nekat att omboka rewards om de inte hittar rewards (vilket de såklart int ehittar så här dags). Så är det en poängbiljett så skulle jag ställa in mig på Lufthansa.
Det skulle jag för övrigt göra om jag hade en peng-biljett med, mest för att få problemet ur världen. Kan du avboka SAS-biljetten så gör det, magsyran är inte värd extrakostnaden. Speciellt om det handlar om 15-åriga "ovana" resenärer.
 

Filip

Medlem
Är det en poäng-biljett eller en peng-biljett? SAS har ju (felaktigt) nekat att omboka rewards om de inte hittar rewards (vilket de såklart int ehittar så här dags). Så är det en poängbiljett så skulle jag ställa in mig på Lufthansa.
Det skulle jag för övrigt göra om jag hade en peng-biljett med, mest för att få problemet ur världen. Kan du avboka SAS-biljetten så gör det, magsyran är inte värd extrakostnaden. Speciellt om det handlar om 15-åriga "ovana" resenärer.

Det är en vanlig revenuebiljett.

Ja det kanske är bäst att göra så, hade varit annorlunda om man själv rest. Enda sura är att man lär få ligga ute med 13-papp till Q3 när man får svar på sin claim. :D Dessutom var Eco premium 8 000 kr billigare än vanlig eco vilket såklart måste bevisas, har tagit skärmdump. Men säkert något det kommer bråkas om.
 
Last edited:

JockeS

Medlem
Hur gör egentligen SAS med en resan som går GOT-CPH-LAX?
Planet mellan GOT-CPH, 9/7, går som vanligt då det är XFly som trafikerar.
Men sedan ska vi övernatta för att flyga vidare, 10/7, med SK931 som med all sannolikhet kommer vara inställt ifall strejken är kvar.
Kommer SAS tillåta oss att flyga till Cph och hoppas kunna flyga oss vidare dagen efter, eller ombokar/cancellerar dom hela resan direkt?
 
Toppen