Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Eller så är det precis tvärtom. SAS försökte en förhandling à la 2012 och när det blev uppenbart att piloterna inte skulle låta sig skrämmas fick man tänka om? :rolleyes:

Nu kanske vi inte får reda på allt (om ens ngt?) som yrkats men det är ju inte bara piloterna som ska komma ur det här med hedern i behåll. :cool:

Du har säkert helt rätt i att vi troligtvis aldrig får veta några detaljer kring förhandlingarna.

Men jag har svårt att se att piloterna skulle avstå att strejka, eller ens skjuta upp den, för att rädda ledningens heder.
 

Ricci

Medlem
Connect og Link kan også flyve fra CPH. Crew der er organiseret i FPU og der er ikke varslet lockout af dem. Kun medlemmer i Dansk Metal (SAS Mainline).
Det vet jag, men jag tänkte på att SAS Service tekniska personal också varslat om sympatistrejk från 5 juni, dessa "fixar" väl även planen från Connect och Link och är medlemmar i Dansk Metal?
 
Det vet jag, men jag tänkte på att SAS Service tekniska personal också varslat om sympatistrejk från 5 juni, dessa "fixar" väl även planen från Connect och Link och är medlemmar i Dansk Metal?

Connect berörs då det är SAS vanliga tekniker som skruvar dem.
Link berörs inte då det är andra tekniker som skruvar deras Embraer
 

NotRyan

Medlem
Man gjorde om detta för kanske tio år sedan i SAS och gick över till premiebestämd pension.

För nyanställda, eller?

Som jag förstod det då är det för alla då man pratade om substantiella besparingar, men det kan ju vara som man brukar göra, applicera det för nyanställda.

Den som har förmånsbestämt avtal byter nog inte gärna till ett premiebestämt, speciellt inte nära pensionen.

Jag hittade det som skrevs då, mycket riktigt var det 10 år sedan:
SAS lanserar omfattande plan för att förbättra lönsamheten och säkerställa långsiktig finansiell beredskap – ... - SAS (sasgroup.net)

4XNG-planen medför en övergång, för merparten av de anställda, från förmånsbaserade till premiebaserade pensionsordningar. Dessa förändringar kommer att minska den negativa effekten på eget kapital med uppskattningsvis 2,8 miljarder SEK, sänka den förmånsbaserade pensionsförpliktelsen med cirka 19 miljarder SEK (58 %) samt minska volatiliteten i resultatet till följd av förändrade pensionsantaganden. Dessa förändrade pensionsordningar, tillsammans med de övriga åtgärder som offentliggjorts idag, medför att SAS kan bibehålla en stark eget kapitalbas.
 
Toppen