Senaste nytt

American Express devalverar MR-poäng från 1 september 2022

Renato

Medlem
Vad är dina 2 top företag att konvertera dina MR-poäng till, just nu? :)

Själv tänker jag Hilton och eurobonus.
 

palmen

Moderator
Vad är dina 2 top företag att konvertera dina MR-poäng till, just nu? :)

Själv tänker jag Hilton och eurobonus.
Eurobonus just nu med SAS situation är nog en av de sista jag skulle föra över till.

Problemet är att man inte kan säga något generellt, allt beror på vad man själv kan få ut men många har ju flyttat till avios hos QR med tanke på 40% extra kick back i juni
 

Renato

Medlem
Eurobonus just nu med SAS situation är nog en av de sista jag skulle föra över till.

Problemet är att man inte kan säga något generellt, allt beror på vad man själv kan få ut men många har ju flyttat till avios hos QR med tanke på 40% extra kick back i juni

Jag tänker hilton först för jag bor där ofta.
Jag tänker sas för jag ser inte att man kan låta sas falla omkull, infrastruktuellt sätt. Men det är bara en teori. :)

Så tråkigt att jag missa qatar air ways.
Tror du att det kan komma andra som gör det innan sista aug?

Känner mig kluven.
 

Dawes

Medlem
Jag tänker hilton först för jag bor där ofta.
Jag tänker sas för jag ser inte att man kan låta sas falla omkull, infrastruktuellt sätt. Men det är bara en teori. :)

Så tråkigt att jag missa qatar air ways.
Tror du att det kan komma andra som gör det innan sista aug?

Känner mig kluven.
Jag varken reser eller bor ofta i jämförelse med många här, MR tillsammans med Coop är för mig en värdefull bank för att kunna styra efter kommande behov. Nu försvinner MR ur den ekvationen skulle jag vilja påstå och jag tvingas välja.
Som @palmen säger så är ju nyttjandet väldigt individuellt utifrån vad som passar eller behövs just nu.
Utifrån lite resande så har jag själv kommit fram till att Hilton och Radisson ger mig mest med minimal insats och att satsa på mer än eurobonus för flyg kan jag aldrig få ihop utifrån begränsat resande.
Radisson är också möjlig att konvertera till eurobonus vilket ger en extra möjlighet framöver (känns konstigt att säga med tanke på läget med SAS dock).
 

Renato

Medlem
Jag varken reser eller bor ofta i jämförelse med många här, MR tillsammans med Coop är för mig en värdefull bank för att kunna styra efter kommande behov. Nu försvinner MR ur den ekvationen skulle jag vilja påstå och jag tvingas välja.
Som @palmen säger så är ju nyttjandet väldigt individuellt utifrån vad som passar eller behövs just nu.
Utifrån lite resande så har jag själv kommit fram till att Hilton och Radisson ger mig mest med minimal insats och att satsa på mer än eurobonus för flyg kan jag aldrig få ihop utifrån begränsat resande.
Radisson är också möjlig att konvertera till eurobonus vilket ger en extra möjlighet framöver (känns konstigt att säga med tanke på läget med SAS dock).

Jag hör dig, jag känner också att Hilton är det bästa valet, efter jag missade Qatar erbjudandet. :(
 

Jonas C

Medlem
Jag hör dig, jag känner också att Hilton är det bästa valet, efter jag missade Qatar erbjudandet. :(
Hilton points är i snitt värda 0,5 cents. Även om man jämför växlingskurserna 11:1 för Qatar och 8:1 för Hilton så får du alltid ut mer värde av att lägga över dem på ett flygbonusprogram än hotell. Undantaget är om du avser att använda poängen på riktigt dyra hotell på t.ex Maldiverna eller Seychellerna.
 
Signup-erbjudanden numera kräver att man aldrig har haft Amex tidigare, inte heller extrakort. Bättre att invänta ett erbjudande om uppgradering i så fall.
När jag signade upp i januari sa de att det var 6 månader som gällde. Har detta ändrats?

Blir inte så förvånad av att de halverar poängvärdet, det har ju gått inflation i poäng. När vi signade upp i jan, var det med signup-bonus om 1 milj poäng mot månaden innan då det var 150 k. Klart att när de ger bort så mkt poäng "gratis" att det måste lösas på något sätt.
 
När jag signade upp i januari sa de att det var 6 månader som gällde. Har detta ändrats?

Blir inte så förvånad av att de halverar poängvärdet, det har ju gått inflation i poäng. När vi signade upp i jan, var det med signup-bonus om 1 milj poäng mot månaden innan då det var 150 k. Klart att när de ger bort så mkt poäng "gratis" att det måste lösas på något sätt.
Det gällde exv den kampanjen min sambo hoppade på i februari. De ändrade även formuleringen under kampanjens gång. Tidigare har ju "nya medlemmar" avsett dem som inte varit medlemmar de senaste 6 månaderna. Se bifogade bilder. Vid värvning verkar de ha kvar den gränsen dock. Screenshot_20220213-113025.jpg Screenshot_20220220-214919.jpg
 

Niclas.J

Medlem
Hej! Ber om ursäkt om jag upprepar en fråga som redan behandlats, men förstår att t ex Qatar-erbjudandet endast gällde i juni.

Jag har idag ca 2,8 miljoner MR men siffran säger mig egentligen ingenting, om huruvida det är mycket eller inte och vad jag kan få för det.

Jag har även ett SAS MC och samlar EB (Silver), men reser betydligt mindre i jobbet än tidigare efter pandemin. Har diverse hotellprogram via Platinum men det är heller inget jag använt mig av sedan pandemin.

Några tips på vad jag bör/kan göra med mina poäng, innan devalveringen? Kan t ex tänka mig att blåsa poängen på någon trevlig resa till solen eller USA (Business/First), och även lägga till pengar om det behövs.

Att flytta poängen till EB känns för osäkert med tanke på SAS nuvarande situation.

Tack på förhand för eventuella tips!

Mvh Niclas
 

ekf

Medlem
Hej! Ber om ursäkt om jag upprepar en fråga som redan behandlats, men förstår att t ex Qatar-erbjudandet endast gällde i juni.

Jag har idag ca 2,8 miljoner MR men siffran säger mig egentligen ingenting, om huruvida det är mycket eller inte och vad jag kan få för det.

Jag har även ett SAS MC och samlar EB (Silver), men reser betydligt mindre i jobbet än tidigare efter pandemin. Har diverse hotellprogram via Platinum men det är heller inget jag använt mig av sedan pandemin.

Några tips på vad jag bör/kan göra med mina poäng, innan devalveringen? Kan t ex tänka mig att blåsa poängen på någon trevlig resa till solen eller USA (Business/First), och även lägga till pengar om det behövs.

Att flytta poängen till EB känns för osäkert med tanke på SAS nuvarande situation.

Tack på förhand för eventuella tips!

Mvh Niclas
Du kan använda dina poäng till exempel till
  • Betala av fakturan med (halvkass värde)
  • Revenue-biljetter via Amex Travel (jag är osäker på värdet)
  • Föra över till en poängpartner (varierande värde)
Dina 2,8 miljoner MR räcker till exempel till 560 000 Radisson Rewards-poäng. Är osäker på vad de billigaste hotellen ligger på, men det finns hotell för 30 000 poäng/natt (18 nätter), även hotell för 60 000 poäng/natt eller mer.
Jag brände av majoriteten av mina MR på en bokning på Radisson i Trysil kommande vinter, 60 000 p/natt och kontantpriset är ca 2400 kr/natt. Det finns säkert betydligt bättre värde i dina poäng om du lyckas optimera uttaget, men där är en datapunkt i alla fall.
 
Toppen