Senaste nytt

Bästa business-säten i LH 747-400

Övervåningen som flera sagt tidigare i tråden är ju en mysig och lite mer intim känsla. Jag tycker också servicen på övre plan brukar vara bättre och mer personlig. Har du nypt 81 A/C redan så tycker jag ni gjort ett bra val. Jag hade valt samma.

Lite OT men flög hem från HND på just platsen 81 A för några år sedan. Det blev en klassisk "all champagne flight" och när vi började gå ner för landning så kom CC med "landing champagne". Hon ville inte vaska det som fanns kvar och sa:, You seem to enjoy your champagne so much sir..... :D
Som sagt. Bra och personlig service på upper deck.
Det var en bra flygvärdinna ;)
 

Jannes

Medlem
Visste inte att ni var två som reser. Jag reser mest i jobbet och eftersom jag då oftast reser ensam föredrar jag att sitta utan granne (så ”throne seat” på Swiss istället för två-sitsarna, till exempel). 4D är det enda enkelsätet på en 747-400 och dessutom en unik upplevelse.
Ja hade jag flygit ensam hade jag nog övervägt det, även om jag i allmänhet föredrar att sitta mer privat. Throne seats hade däremot varit självklart val om jag rest ensam.

Tror jag ska sitta still med mina 81A och C då, tack för all feedback.

En följefråga dock, i och med att LH ska ta tillbaka sina A380 i trafik, finns det en chans/risk att 747-400 fasas ut till fördel av -8 på denna rutt till sommaren 2023? Har läst att de enligt plan skulle ut senast 2024/2025, men vet inte när det beslutet togs. 777X-planen ska ju inte levereras förrän efter sommaren 2023.
 

Vixit

Medlem
According to data from ch-aviation.com, five of Lufthansa's eight Boeing 747-400 aircraft are listed as active. This compares to 17 out of 19 Boeing 747-8s. (Jan 2022)

Så det finns bara två ”parkerade” 747-8 att ta ur malpåsen. Samtidigt, enligt Boeing: ”The 747-8 reduces carbon emissions by 16 percent compared to the 747-400 and is 16 percent more fuel efficient.

Om soppan fortsätter vara dyr (eller blir ännu dyrare) så kanske de tar tillbaka dessa två i drift, men isåfall är det ändå tre 747-400 kvar i luften.

Nu kan du räkna odds :)

352A7A98-2978-482D-AA70-7AC7622A3CF4.jpeg
 

Jannes

Medlem
Stort tack @Vixit !
16% är faktist en väldigt stor skillnad för en branch som lever på marginaler. Sen är frågan ifall LH tror på att erbjuda First mellan FRA-BOS. Äter ju några (~30) Economy säten, men erbjuder äver 13 extra Business-säten.
Man kan alltid drömma :)

Sen om man lägger till att de A380r som tas tillbaka kanske tar rutter från några 747r, så gör att man kanske ska följa med sin bokning lite av och till.
 
Last edited:

Wescey

Medlem
Hej!

Det är första gången jag flyger business class och det blir Lufthansa Boeing 747-400 som får debutera. När jag ska välja sittplatser så har jag ingen aning vad jag skall ta. Vi är 2 personer.

Layouten som jag får via SAS verkar ju inte matcha alls med det man kan se på Lufthansas egna. Har någon koll på om det är ovan eller nedervåningen SAS visar?

SeatGuru Seat Map Lufthansa


upload_2022-9-22_13-7-21.png
 

igelkotten

Medlem
Längst fram! Rad 1 - cool känsla att sitta framför piloterna :)

SAS seat map matchar den du länkar till, bara det att utformningen är lite off. Det du ser är nedervåningen. På rad 4 ser du tronsätet i mitten.
 

FilipJ

Medlem
Tack för svar! Hur tolkar jag övervåningen på SAS platskarta? Skulle vara spännande att få sitta där, men kanske rad 1 bottenvåning är mer spännande+
Från 81 och bakåt är övervåningen. *edit, tvåa på bollen verkar det som.
Hade personligen valt rad 1 om det är debut. :)

Edit: för övervåningsflygande föredrar jag A380, lägg den på bucketlisten istället och ta rad 1 denna gång!
 

palmen

Moderator
Personligen skulle jag välja övervåning, vi vet inte hur länge vi kommer ha kvar 747 för passagerare och det är ett så ikoniskt plan att jag vill flyga där uppe.
Det är ju lite mer avgeek grej än vad som kanske är bäst. Men personligen väljer jag alltid övervåning om det går.
 
Toppen