Senaste nytt

50kg handbaggage! Vad gör jag?

Kanske kan vara på sin plats också att notera att reglerna om antal batterier och hur kraftiga (Wh) de får vara inte bara är ett kul rundningsmärke. En diskussion som börjar glida mot hur man - regelvidrigt - kan ta med så många som möjligt, hör inte i min värld hemma här. Batteribrand ombord på ett flygplan är allvarligt.
 

Sticktown

Medlem
Hej! Jag har jobbat länge med TV-inspelning. Det gick oftast att checka in det mesta, men när det inte gick, vi ignorerade gränsen och tog med oss bara vad vi inte kan checka in. Vi har använt oss av fraktbolag också men en gång när vi flög från Oslo till Bergen, fraktbolaget kunde inte hämta våra bagage från hotellet (hotellet vägrade lämna över bagage till dem) och då kunde inte vi börja filma. Det krånglade så mycket och då flög jag själv tillbaka till Oslo och tog med mig hela 7 väskor på flyget själv till Bergen. Det brukar alltid gå att ta med kameror/batterier på flyget så länge väskorna inte överstiger flygbolagets gräns, oavsett vikt. Om det är egentligen tillåtet är någon annan femma, men har aldrig haft problem med vikten, med div. Olika flygbolag.
Innan covid tog jag ofta med mig väldigt tunga broschyrer, dokument eller liknande efter mässan osv, på carryon väskor, 15-20kg vardera, eftersom ingen väger dem. Många flygbolag i Asien väger även carryon väskor, även vid boarding gate har jag sett, har aldrig varit med om det i Arlanda själv, jag flyger dock endast business, och aldrig lågprisbolag. I mars när jag flög CDG-ARN Air France, vägde de inte carryon väskorna men det gjorde de mitt i kön till security och min medresenär åkte på ca.60 eur (de bad henne gå tillbaka till check-in disken för att betala).

Jag skulle bara tagit väskorna som de är och förklara att de inte kan checkas in om de frågar, men om du vill vara säker så kan du väl prata med dem och betala för en till sittplats eller något?

Jag har vid ett par tillfällen råkat ut för att Swiss vägt och mätt carry-on i gate, dessutom på ett mycket bryskt och otrevligt sätt. Bara som inspel på att det absolut kan hända i Europa också, och av icke Low cost carrier.
 

aikelo

Medlem
Har flugit med SAS Heathrow-Köpenhamn. Handbagage vägdes vid incheckning, fick Star Alliance approved tagg på väskan. Sen vid gate vägdes väskan ännu en gång. Påtalade att den är redan kollad och pekade på klister taggen.
Fick som svar en mordisk blick av crew samt ett bryskt den ska vägas här igen.
Så den gången var 8kg gränsen stenhård.
 
Last edited:

Hafermann

Medlem
Har flugit med SAS Heathrow-Köpenhamn. Handbagage vägdes vid incheckning, fick Star Alliance approved tagg på väskan. Sen vid gate vägdes väskan ännu en gång. Påtalade att den är redan kollad och pekade på klister taggen.
Fick som svar en mordisk blick av crew samt ett bryskt den ska vägas här igen.
Så den gången var 8kg gränsen stenhård.
LHR är klassisk ”väga handbagage mark”. Agree. Men generellt vägs och mäts inte handbagage. Jag flyger relativt mycket, och enda gången det hänt de sista tre åren är från VCE med Easy Jet.
Med det sagt, man måste räkna med att det kommer hända och ha en back up.
 

Hachans

Medlem
Jag har vid ett par tillfällen råkat ut för att Swiss vägt och mätt carry-on i gate, dessutom på ett mycket bryskt och otrevligt sätt. Bara som inspel på att det absolut kan hända i Europa också, och av icke Low cost carrier.

Swiss har till och med svenskspråkig personal på plats ofta i gaten som gör detta. Men jag ska inte säga att jag tycker det är tråkigt. Det är mycket tjafs kring handbagaget och behövs styras upp. Det funkar inte att ha med sig halva bohaget. De tog dock sikte på de med uppenbart stora och tunga bagage de gånger jag åkt.
 

stensth

Medlem
Nu flyger inte jag med så tungt handbagage, men gärna 2-3 kamerahus, flera objektiver och långa telen. Jag har än så länge inte blivit nekad att ta med mig det jag konkar på. Har också av och till hyrat batterier på plats när jag behöver för exempel V-mount, för att spara vikt i handbagage och budget tillåter. Vet flera som inte packar ett kamerahus och ett långt tele utan går med det över axeln. Vet också flera som checkar in kamera utrustning, då i pelicase med extra försäkring. Eller att det skickas med DHL.
 
Denna info står i SAS appen men största delen av resan är med Turkish Airlines som har som regel att man får ha 2 handbagage (8kg x 2) per person. Här verkar det antyda på annat?
 

Attachments

  • 6914E335-489F-4CFF-B516-DC7CB734B119.jpeg
    6914E335-489F-4CFF-B516-DC7CB734B119.jpeg
    58 KB · Visningar: 83
Toppen