Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Jag trodde piloter var smarta.
Nu är de orsaken själva till att de "behöver" strejka.
Personligen tycker jag att de är bortskämda gnällspikar som gar tappat greppet om verkligheten.
 

pinksson

Medlem
Gick det att boka om bonusresa trots att det inte finns tillgängliga bonusresor? Kunde du boka om till Star Alliance-partner?

Vet att SAS kan lösa det med sin egna metall i vanliga fall, men trodde inte att de var så kreativa vid en strejk.
Fick boka om fast det inte fanns eurobonusresor inom SAS men inte SA. Men det gällde bara två dagar innan och efter avresa.. som hjälpte noll…
 

Big Birger

Medlem
Vi lyckades boka om vår eurobonunsresa som vi skall göra på måndag.
Jag har bokat en bonusresa till min systerson 6/7 från Arlanda till Chicago. Han fick resan för ”100 år sedan” och den har bokats om så många gånger. Vore bittert om han föll på målsnöret. Om/när det blir strejk ska jag så klart försöka boka om den, men har mycket låga förväntningar.
 

Swedestar

Medlem
En fråga jag undrat över är hur stor andel av SAS piloter som anställts de senaste 10 åren och hur deras villkor ser ut idag jämfört med när de anställdes?
Någon som vet?
 

mha321

Medlem
En fråga jag undrat över är hur stor andel av SAS piloter som anställts de senaste 10 åren och hur deras villkor ser ut idag jämfört med när de anställdes?
Någon som vet?
Just nu är det väl färre än någonsin eftersom de mest juniora var de som fick gå i pandemin...
 

apknug

Medlem
Det stämmer och är en riktig reflexion. Men de bör inte per definition få vinna en sådan strid. Kämpa är en sak. Att sy ihop lämpliga kompromisser är en lika viktig del i svensk arbetsmarknadsmodell. I det här fallet har arbetsgivaren inte varit lika stenhård (bla pga ägarbilden) som de förväntas vara.

Jag skulle gå så långt som att säga att SAS är ett exempel på när den svenska modellen inte har, eller kan, fungera. Lite förenklat av två orsaker; först en fackförening som ingen tar i örat för att de orsakar löneglidning med sina överkrav som de alltid får igenom. Sekond, ett bolag som historiskt har arbetat på en monopolmarknad och som en i dag inte jobbar på marknadsvilkor eftersom staten alltid skjuter in skattepengar.

Det blir aldrig den strukturomvandling som är avsett med den svenska modellen.
 
Toppen