Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

palmen

Moderator
Att få sitt schema 14 dagar innan är väldigt dåligt av SAS. Planera ordentligt som alla andra så blir nog piloterna nöjda. Resten är snömos.
Men den största blåsningen är väl alla de som inte återanställs igen nu när de nyanställer.
Tror allting kokar mer till dessa två saker.
Det är ju inget försvar men schemat kommer mitt i månaden för månaden efter. Så vill man vända på det kan man även säga att schemat kommer 6 veckor innan. Allt beror ju på hur man lägger fram det.

Sen håller nog de flesta med om att denna planering borde kunna göras 3 månader framåt. I en sådan fråga skulle de få sympati. Men de har ju visat återkommande på SPF att hissen inte alltid går hela vägen upp.
 

Johan Hbg

Medlem
Då borde facken fokusera på detta och lämna lönerna därhän.
Alla förhandlingar börjar väl med storsläggan från båda håll sen möts man nånstans på mitten?
Oavsett, vi kan spekulera dagarna i ända här, ingen av oss vet ju ändå exakt hur det ligger till. Vi får se till helgen (hoppas jag).
 

intuition

Medlem
Frågan är om framförhållningen i schemat är den normala, eller om den är som den är pga situationen?
Jag menar, om passagerar-läget gör att man inte riktigt vet vilka flyg man verkligen tänker köra, så kan det ju vara meningslöst att göra ett pilot-schema 3 månader i förväg och ha en massa piloter som "flyger" B737-700...
 

mha321

Medlem
Frågan är om framförhållningen i schemat är den normala, eller om den är som den är pga situationen?
Jag menar, om passagerar-läget gör att man inte riktigt vet vilka flyg man verkligen tänker köra, så kan det ju vara meningslöst att göra ett pilot-schema 3 månader i förväg och ha en massa piloter som "flyger" B737-700...
Jag vill minnas att man hade exakt samma klagomål vid förra strejken. Och då var passagerar läget mer förutsägbart (förutom när det hotades med strejk såklart)
 

intuition

Medlem
OK, då verkar det vara normal-läget.
Sedan måste det ju finnas någon vettig orsak/förklaring till det, utöver att arbetsgivaren lever för att göra livet dåligt för sina anställda.
 

Swedestar

Medlem
Att få sitt schema 14 dagar innan är väldigt dåligt av SAS. Planera ordentligt som alla andra så blir nog piloterna nöjda. Resten är snömos.

De flesta jobbar väl på fasta scheman 5-4-5-3? Då kan de ju enkelt räkna ut vilka dagar de ska jobba resp. vara lediga även om schemat (vart de ska flyga) inte är satt.
Detta var en stor grej i förra strejken och hela ”7 av 8 helger”-grejen gällde enbart de som jobbade på variabelt schema vilket var en mycket liten andel som dessutom anställts på just de villkoren och inte fått det som en försämring av tidigare anställningsavtal.
 

DRG

Medlem
Frågan är om framförhållningen i schemat är den normala, eller om den är som den är pga situationen?
Jag menar, om passagerar-läget gör att man inte riktigt vet vilka flyg man verkligen tänker köra, så kan det ju vara meningslöst att göra ett pilot-schema 3 månader i förväg och ha en massa piloter som "flyger" B737-700...
Fast det är ju inte ett valit argument. Man kan inte ha en verksamhet uppbyggd på att sälja biljetter till flighter som man inte säkert antar att de skall gå. Hela hanteringen med att ställa in flighter drabbar ju kunderna och om det är den affärsidé SAS har så bör de gå i konkurs. Det beteendet är ju rent kriminellt.
 
Last edited:

intuition

Medlem
Som kund är det naturligtvis upprörande, men kriminellt?!

Alltså, marknaden de senaste 2 åren har ju varit helt omöjlig att förutse och planera. All gammal statistik över efterfrågan blev över en natt värdelös. Flygbolagen har behövt lägga flygplaner för 12 månader framåt under en tid när man inte kunde förutse efterfrågan den närmaste månaden.
Slutsatsen att ändå lägga relativt fulla flygschema och i värsta fall ställa in det som inte går att sälja är inte orimlig. Om SAS hade erbjudit ett flyg till Barcelona på tisdagar udda veckor, hade de knappt sålt en enda plats.
Det är ju inte deras affärsidé att ställa in flyg, det är en anpassning till en tillfällig situation. Sedan hade de kunnat genomföra det väldigt mycket proffsigare, men bättre kommunikation till drabbade kunder, mer generösa villkor, bättre bemanning i kundtjänst mm mm

Så utifrån kunskapen att SAS vetat att risken att en större mängd avgångar skulle kunna behöva ställas, undrade jag i min post om det kunde ha påverkat tidpunkten för när schemat blev klart för medarbetarna, men det framkom att det faktiskt inte hade med det att göra.
 

Swedestar

Medlem
Fast det är ju inte ett valit argument. Man kan inte ha en verksamhet uppbyggd på att sälja biljetter till flighter som man inte säkert antar att de skall gå. Hela hanteringen med att ställa in flighter drabbar ju kunderna och om det är den affärsidé SAS har så bör de gå i konkurs. Det beteendet är ju rent kriminellt.

Man ska nog inte koppla ihop framförhållningen på schemaläggning med de senaste årens inställda flyg mht pandemin.
Crew planning är ganska komplext och det blir svårt att få ett effektivt utnyttjande av besättningarna om man måste planera för långt fram. Sjukdom, VAB, teknik, inkallad/ej inkallad på stand-by, förseningar, diversions, opc/lpc, ledigheter etc är saker som i allra högsta grad påverkar planeringen och som arbetsgivare måste man väl ändå ha möjlighet att anpassa sig efter detta både genom att öka eller minska flygtiden kommande period?
 

DRG

Medlem
Man ska nog inte koppla ihop framförhållningen på schemaläggning med de senaste årens inställda flyg mht pandemin.
Crew planning är ganska komplext och det blir svårt att få ett effektivt utnyttjande av besättningarna om man måste planera för långt fram. Sjukdom, VAB, teknik, inkallad/ej inkallad på stand-by, förseningar, diversions, opc/lpc, ledigheter etc är saker som i allra högsta grad påverkar planeringen och som arbetsgivare måste man väl ändå ha möjlighet att anpassa sig efter detta både genom att öka eller minska flygtiden kommande period?
Det jag menade var att man sista månaderna närmast satt i system att avboka flighter med ca 15 dagars varsel och fortsatt att sälja biljetter till dem fram till flighten bli inställd, trots att man flaggat dem i sina interna system som sannolikt inställda. Det ger inte direkt ett seriöst intryck och är inte normal kundbemötande och borde inte vara ett argument för att ha kort varsel på schemat, förutsatt att man inte tycker att detta skall vara det normala i sin affärsmodell. Att man sedan fått avboka flighter under själva pandemin är en helt annan sak och något som man självklart måste kunna göra. Jag tror vi i sak dock i stort sett är eniga.
 
Toppen