Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

ulagun

Medlem
Vet inte hur det är idag, men för många år sedan var traktamentsersättningarna oerhört generösa.
Fanns månader när jag inte rörde lönen, levde på traktamentena.
Man måste se till helheten.
 

Jannes

Medlem
Jag vill också gärna syna påståendet att en privatanställd tjänsteman 30-åring i Stockholm i snitt tjänar 51.000 kr. Ännu mer synar jag påståendet om att dessa 51k är snittlönen de första åtta åren (man måste väl jämföra äpplen med äpplen, dvs samma ålderskategorier och samma sätt att mäta snittlön.
Att jämföra snittlönen över sin första 8-års period (med en kraftig tillväxtkurva) mot snittlönen över en hel karriär för en hel arbetsgrupp i landets dyraste stad...


Lönestrukturstatistik - Medlingsinstitutet (mi.se)

Snittlön Tjänstemän 2021: 46 000
 

gdaily

Medlem
Att jämföra snittlönen över sin första 8-års period (med en kraftig tillväxtkurva) mot snittlönen över en hel karriär för en hel arbetsgrupp i landets dyraste stad...


Lönestrukturstatistik - Medlingsinstitutet (mi.se)

Snittlön Tjänstemän 2021: 46 000
Exakt, där dessutom huvudkontoren och därmed också "höga chefer i slutet av karriären" ingår i gruppen man jämför sig emot...

Ungefär som att jag skulle jämföra mig med av en läkare tjänar, och komma fram till att jag är underbetald.
 

mha321

Medlem
Exakt, där dessutom huvudkontoren och därmed också "höga chefer i slutet av karriären" ingår i gruppen man jämför sig emot...

Ungefär som att jag skulle jämföra mig med av en läkare tjänar, och komma fram till att jag är underbetald.
Och när man jämför med de grupperna är 47 timmars arbete per vecka inte direkt onormalt. Åtminstone inte onormalt högt. Det är dessutom upp till 47 hos piloterna - sure, men hur mycket är det i snitt?
 

intuition

Medlem
Är det inte lite magstarkt av Expressen att bara kopiera info från en av parterna som vore detta en sanning?
Många saker har redan kommenterats.

Jag är rätt van att läsa kritiskt och gjorde det även här men ändå missade jag just detta:
Några lite försåtliga sätt att uttrycka sig där, kan jag känna. Utan att gå in på om fakta eller korrekt eller ej, eller om lönerna är bra eller inte, så är det ganska sällan man hör någon uttrycka att "efter X års anställning har man i genomsnitt tjänat Y kr". Mer vanligt, och hur de flesta nog läser det där, är att man talar om att man i genomsnitt har uppnått Y kr i lön i slutet av perioden. Om lönen ökar helt jämnt under dessa 8 år, med 7,4% årligen, betyder det ju att lönen efter 8 år i genomsnitt är över 62 000 kr. Återigen, säger inget om det är rätt eller bra eller inte, men nog låter <50 bättre än >60 om man vill framhålla sig själv som någon det är synd om, eller hur? Dessutom, om den fortsätter öka på samma vis så är den som hängt kvar i ytterligare 8 år uppe i över 100k i månaden.

Ja, man förväntar sig att meningen som börjar med "Efter 8 års anställning..." så avslutas den med att redovisa lönenivån man kommit upp i efter 8 år. Skrivningen om en snitt-lön över 8 års tid indikerar rätt tydligt att pilotföreningen försöker mörka och skapa en osann bild av löneläget.

Varför är det så viktigt?! Den nuvarande konflikten handlar ju inte primärt om lönerna?

Det är inte jättekonstigt att en part väljer att redovisa ett urval av fakta, och om det görs på ett relevant och seriöst sätt är det inget att ifrågasätta. T.ex, om årets förhandling handlar om att huvuddelen av löneutrymmet ska läggas på nyanställda är det rimligt och relevant att tala om ingångslöner och att inte tala om slutlöner.

Men här har piloterna gödslat med halvsanningar och irrelevanta fakta och borde utsättas för mycket kritisk granskning. Svagt av Expressen att inte göra det.

1. Genomgående redovisas arbetsvillkorens minst gynsamma gräns: "upp till 47 timmar/v", "kan jobba 7 av 8 helger", "sommarsemester 18 dagar", "inga extra tillägg för natt, helg".
När bara ytterligheterna redovisas är det en stark signal om att underlaget man fått är vinklat. En bra journalist blir direkt nyfiken på vad som inte nämns, hur det ser ut i normalfallet eller vid den andra ytterlighetsgränsen. Och eftersom vi nu vet att piloterna spelar fult, så behöver man ifrågasätta all redovisad fakta:

- Hur många arbetstimmar är en genomsnitts-vecka?
- I värsta fall kan man få jobba 7 av 8 helger, men hur många helger ledigt har man om man får ett bra schema?
- Hur många dagar semester har piloterna totalt?
- Vad betyder "18 dagar semester" utlagt över ett normalt arbets-schema, dvs hur många sammanhängande lediga kalender-dagar blir det? (Om schemat är i snitt 4 dagar arbete per vecka skulle ju 18 dagar räcka till 4,5 vecka sommar-semester)
- Vilka tillägg och ersättningar har man som pilot över den redovisade lönen?

Det här är faktorer som pilotföreningen själva valt att gå ut med, och den som publicerar uppgifterna borde skaffa svar på frågorna. Att bara ange "Källa: Pilotföreningen" friskriver inte publicisten från att skada sin egen trovärdighet, speciellt när det är så lätt att se att något är skevt i siffrorna.


2. "Pilotlönerna är de samma nu som 2002."
Vad betyder ens det påståendet? Att piloter i snitt tjänar exakt samma lön i kronor som de gjorde för 20 år sedan? Nej det kan det inte mena, för samtidigt anger piloterna att en nyanställd pilot fördubblar sin lön på 8 år.

Så här blir man ju väldigt nyfiken på vad som menas. Min bästa gissning är att det finns en lönetariff, där lönesättningen anges för ett antal olika lönegrader. Utifrån anställningstid och erfarenhet klassas man in i sin lönegrad och den anger lönen i kr. Kanske är det så att lönegradernas löner inte justerats upp? Då går det att påstå att "löner är de samma som 2002". Samtidigt har samtliga piloter klättrat 20 år upp i lönegraderna, dvs ökat i lön.

Dessutom hävdas att de stillastående lönerna betytt att piloternas reallöner fallit 52% på 20 år. Det är spännande, eftersom SCB prisomräknaren anger att de allmänna priserna ökat med 34,09%. Dvs det som 1 000 kr räckte till 2002 kräver nu 1 341 kr. Har du alltå bara 1 000 kr i dag, räcker dina pengar till 25,4% mindre (1000/1341). En helt stillastående lön har alltså urholkats med drygt 25% sedan 2002, så direkt där ser man att det finns något lurigt pilotföreningens påstående. Skulle vara spännande att veta hur den siffran räknats fram.
 
Last edited:

Taggen

Medlem
Du läser lite slarvigt. De säger inte vad lönen är efter 8 år de säger att "Efter åtta års anställning i SAS har en pilot i genomsnitt tjänat 49 100 kronor per månad". De vill inte säga att SAS piloter tjänar drygt 60 000 kronor (siffra hämtad från annan tråd) per månad efter 8 år.
Edit: Såg att uträkning fanns längre upp i den här tråden också.
Sedan kan man undra varför de redovisar siffran för just 8 år. Det är oftast innan du blir Kapten antar jag. Iofs kanske SAS har några Direct Entry Captains men jag har för mig att de håller hårt i senioritetslistan. Sedan haltar givetvis jämförelsen med tjänstemännen då snittlönen i Stockholm ligger väl strax över 50 tusen men det är en snittsiffra inklusive de som jobbat betydligt längre än 8 år. Som privatanställd tjänsteman i Stockholm med kollektivavtal så kan du säkert komma upp i 53000-54000 idag i Stockholm men du har ju inte några 49000 i snitt över de 8 åren.
 

Johan Hbg

Medlem
Är det inte lite magstarkt av Expressen att bara kopiera info från en av parterna som vore detta en sanning?
Att få sitt schema 14 dagar innan är väldigt dåligt av SAS. Planera ordentligt som alla andra så blir nog piloterna nöjda. Resten är snömos.
Men den största blåsningen är väl alla de som inte återanställs igen nu när de nyanställer.
Tror allting kokar mer till dessa två saker.
 
Toppen