Är det inte lite magstarkt av Expressen att bara kopiera info från en av parterna som vore detta en sanning?
Många saker har redan kommenterats.
Jag är rätt van att läsa kritiskt och gjorde det även här men ändå missade jag just detta:
Några lite försåtliga sätt att uttrycka sig där, kan jag känna. Utan att gå in på om fakta eller korrekt eller ej, eller om lönerna är bra eller inte, så är det ganska sällan man hör någon uttrycka att "efter X års anställning har man i genomsnitt tjänat Y kr". Mer vanligt, och hur de flesta nog läser det där, är att man talar om att man i genomsnitt har uppnått Y kr i lön i slutet av perioden. Om lönen ökar helt jämnt under dessa 8 år, med 7,4% årligen, betyder det ju att lönen efter 8 år i genomsnitt är över 62 000 kr. Återigen, säger inget om det är rätt eller bra eller inte, men nog låter <50 bättre än >60 om man vill framhålla sig själv som någon det är synd om, eller hur? Dessutom, om den fortsätter öka på samma vis så är den som hängt kvar i ytterligare 8 år uppe i över 100k i månaden.
Ja, man förväntar sig att meningen som börjar med "Efter 8 års anställning..." så avslutas den med att redovisa lönenivån man kommit upp i efter 8 år. Skrivningen om en snitt-lön över 8 års tid indikerar rätt tydligt att pilotföreningen försöker mörka och skapa en osann bild av löneläget.
Varför är det så viktigt?! Den nuvarande konflikten handlar ju inte primärt om lönerna?
Det är inte jättekonstigt att en part väljer att redovisa ett urval av fakta, och om det görs på ett relevant och seriöst sätt är det inget att ifrågasätta. T.ex, om årets förhandling handlar om att huvuddelen av löneutrymmet ska läggas på nyanställda är det rimligt och relevant att tala om ingångslöner och att inte tala om slutlöner.
Men här har piloterna gödslat med halvsanningar och irrelevanta fakta och borde utsättas för mycket kritisk granskning. Svagt av Expressen att inte göra det.
1. Genomgående redovisas arbetsvillkorens minst gynsamma gräns: "upp till 47 timmar/v", "kan jobba 7 av 8 helger", "sommarsemester 18 dagar", "inga extra tillägg för natt, helg".
När bara ytterligheterna redovisas är det en stark signal om att underlaget man fått är vinklat. En bra journalist blir direkt nyfiken på vad som
inte nämns, hur det ser ut i normalfallet eller vid den andra ytterlighetsgränsen. Och eftersom vi nu vet att piloterna spelar fult, så behöver man ifrågasätta all redovisad fakta:
- Hur många arbetstimmar är en
genomsnitts-vecka?
- I
värsta fall kan man få jobba 7 av 8 helger, men hur många helger ledigt har man om man får ett
bra schema?
- Hur många dagar semester har piloterna
totalt?
- Vad betyder "18 dagar semester" utlagt över ett normalt arbets-schema, dvs
hur många sammanhängande lediga kalender-dagar blir det? (Om schemat är i snitt 4 dagar arbete per vecka skulle ju 18 dagar räcka till 4,5 vecka sommar-semester)
- Vilka tillägg och ersättningar har man som pilot över den redovisade lönen?
Det här är faktorer som pilotföreningen själva valt att gå ut med, och den som publicerar uppgifterna borde skaffa svar på frågorna. Att bara ange "Källa: Pilotföreningen" friskriver inte publicisten från att skada sin egen trovärdighet, speciellt när det är så lätt att se att något är skevt i siffrorna.
2. "Pilotlönerna är de samma nu som 2002."
Vad betyder ens det påståendet? Att piloter i snitt tjänar exakt samma lön i kronor som de gjorde för 20 år sedan? Nej det kan det inte mena, för samtidigt anger piloterna att en nyanställd pilot fördubblar sin lön på 8 år.
Så här blir man ju väldigt nyfiken på vad som menas. Min bästa gissning är att det finns en lönetariff, där lönesättningen anges för ett antal olika lönegrader. Utifrån anställningstid och erfarenhet klassas man in i sin lönegrad och den anger lönen i kr. Kanske är det så att lönegradernas löner inte justerats upp? Då går det att påstå att "löner är de samma som 2002". Samtidigt har samtliga piloter klättrat 20 år upp i lönegraderna, dvs ökat i lön.
Dessutom hävdas att de stillastående lönerna betytt att piloternas reallöner fallit 52% på 20 år. Det är spännande, eftersom
SCB prisomräknaren anger att de allmänna priserna ökat med 34,09%. Dvs det som 1 000 kr räckte till 2002 kräver nu 1 341 kr. Har du alltå bara 1 000 kr i dag, räcker dina pengar till 25,4% mindre (1000/1341). En helt stillastående lön har alltså urholkats med drygt 25% sedan 2002, så direkt där ser man att det finns något lurigt pilotföreningens påstående. Skulle vara spännande att veta hur den siffran räknats fram.