Senaste nytt

Destination San Francisco - LÄMNA ERA TIPS

Med en rykande färsk guide om Barcelona nyligen publicerad drar vi direkt igång nästa - den om San Francisco. Som vanligt är det ni som lämnar tipsen och redaktionen som sammanställer. Så, vad är egentligen favoriterna i just San Francisco? Alcatraz, redwood-skogar eller spårvagnarna i downtown? Ja, det är upp till er.

Som vanligt kör vi med tre tips per person och tipsinsamlingen pågår i en vecka, dvs fram till söndag 16/12 klockan 23.59.

Låt tipsen flöda!
 

Jacob

Medlem
San Francisco tillhör utan tvekan en av Nordamerikas trevligaste och vackraste städer. Anländer man med flyg från Europa närmar man sig staden norrifrån och inflygningen över San Francisco Bay kan vara oerhört vacker om vädret är på sin bättre sida.

Alcatraz är trots alla turister i min mening värt ett besök, inte minst om man sett filmen med samma namn kommer man känna igen mycket. Det är intressant att få se och läsa om hur de konstruerade en av dåtidens mest rymningssäkra fängelse, som ändå inte höll måttet.

En kul sak med San Francisco är att det inte bara finns ett China Town (som för övrigt är den andra största i USA efter New York) utan även en Japan Town med japanska hotell, butiker och restauranger. Testade faktiskt ett japanskt hotell under ett San Francisco besök (hette då Radisson Miyako, nu Hotel Kabuki) och det var en intressant upplevelse med traditionella japanska bad i alla rum.

Däremot tycker jag Fisherman's Wharf (varifrån man bl.a. tar färjan till Alcatraz) är rejält överskattat. Stans kanske största turistfälla.
 

Agö

Medlem
Mycket trevlig stad, mycket trevliga invånare.

Mina tips:

1. Baseball. San Francisco Giants AT & T Park. Med lite flyt får man se bollen hamna i vattnet bakom arenan. Om man inte är intresserad av sporten är det festligt att bara se amerikanerna äta under matchen...

2. Besök Ferry Building Marketplace, en av de bättre matmarknaderna jag besökt.

3. Champagnebrunch på Top of the Mark. Jag ogillar brunch som fenomen men detta var väldigt trevligt. Skön promenad nedför Nob Hill, tyngre uppför ;)

Sedan får man ju inte missa dagstripp till Napa (eller ännu hellre Sonoma) men de kanske inte ingår i SF-dealen.
 

Totopez

Medlem
Känns väldigt bra att ni fortsätter bocka av mina favoritstäder i era reseguider, så man har något att bidra med.
San Francisco har jag besökt ett tiotal gånger i tjänsten och stannat minst en vecka per gång, så en del borde jag kunna ha.
Nu är ju det här BusinessClass.se, så jag vet att det inte funkar att komma med skitiga rockbarer med PBR på burk för en dollar (vill ni prompt ha sådana så ska ni leta i området kring Mission str/Cesar Chavez), men jag ska försöka komma med några tips off the beaten track.

1) Sova
Det finns ganska gott om kedjehotell i SF som är ungefär som man kan förvänta sig. Hilton Union Square är som ett Hilton, W är som vanligt jättetrevligt osv. Men om man vill bo på ett mindre, lite mer personligt hotell vill jag lyfta fram Hotel Carlton (City Hall SF hotel | Hotel Carlton Nob Hill | San Francisco deluxe hotel accommodations) i korsningen av Sutter och Larkin. Carlton ingår i boutiquehotellkedjan Joie de Vivre som har ett antal personliga småställen i Cali, och det är just personligheten som är ställets charm. På eftermiddagen bjuder man på lite vinprovning i lobbyn, samtidigt som hotelldirektören Theo spelar lite musik. Obetalbart. Hotellet ligger en kvarts gångväg från Union Square, men se upp så ni inte går åt fel håll när ni ska därifrån, då kanske ni missar de prostituerade transvestiterna i gathörnen... Å andra sidan brukar jag ofta spendera ungefär lika mycket tid i baren på Clift som på mitt hotellrum, så jag kanske borde rekommendera det istället?

2) Äta
SF har ett riktigt bra utbud av riktigt bra restauranger. En utflykt upp till Napa är ju alltid trevligt, och vill man spendera inte bara en halv utan en hel förmögenhet så måste man faktiskt ta sig till The French Laundry. De av er som läst mina tips om New York vet att jag håller Thomas Kellers kokkonst extremt högt, och även bistron Bouchon hamnar högt på min lista över ställen värda ett besök, och Michael Mina har flera bra restauranger i stan.Och så vidare.
Men det var faktiskt inte dit jag ville komma nu. Den kanske inte allra bästa, men definitivt trevligaste och mest tillmötesgående restaurang jag någonsin har besökt ligger bara några välriktade kast med en musselsoppefylld surdegsbulle bort från turistfällorna kring Fishermans Wharf, och heter Gary Danko. Restaurangen har en Michelinstjärna, och fick 29 av 30 i förra årets Zagat, vilket är samma poäng som French Laundry. Helt oklanderlig mat, och till fantastiska priser. En femrätters kostar 100 dollar, och för 70 till får du ett vinpaket till. Det fina i kråksången här är att man förutom den färdiga avsmakningsmenyn får lov att plocka ihop din egen femrätters till samma pris. Vill du ha fem huvudrättter så anpassas storleken så att det blir en vanlig middag. OCH du kan få en perfekt wine pairing till den, vad du än äter. Tro mig, vi har provat...

3) Rocka
Musikscenen i SF är synnerligen livaktig, särskilt om man som jag gillar lite tyngre rock och alternativ musik. Man kan hitta bra spelningar dagligen på allt ifrån jätteställen som The Warfield till små sunkkrypin som El Rio eller Bottom of the Hill. Men ett ställe som jag alltid återvänder till är Slim's på 11th Street, SoMa. Här har jag sett alltifrån Sammy Hagar och Black Rebel Motorcycle Club till Enskedes stolthet First Aid Kit. Gänget bakom Slims driver även Great American Music Hall på O'Farrell. Men kom ihåg legitimation, utan leg får du en stämpel på handen med texten "No Alcohol", och det vill du inte ha!

Bonustips:
Ja, så var det ju det där med nöjesparker igen. Det finns några parker värda att besöka i Bay Area. Six Flags Discovery Kingdom i Vallejo är en kombinerad djur- och nöjespark med ett par helt anständiga åkturer, Medusa klart bäst. California's Great America i Santa Clara kombinerar berg- och dalbanor med en vattenpark och kan också besökas om man inte har något bättre för sig. Mitt favoritval är att åka 10 mil söderut till Santa Cruz och besöka den gemytliga Santa Cruz Beach Boardwalk. Där finns nämligen The Giant Dipper, en träbana från 1924 som har den där fantastiska känslan av sug i magen som bara gamla träbanor har. Om man vill åka så många olika banor som möjligt, eller gillar stora stålbanor med många loopingar passar Great America eller Six Flags bäst, men vill man ha känsla så slår inget The Giant Dipper!
 

Alf

Medlem
Definitivt min favoritstad i USA, kan bero på att jag bott och jobbat där vid ett flertal tillfällen.

Måsten: 1. spårvagnarna måste provas och gärna ett besök i kabelhuset där draganordningen för vagnarna finns
2. Hyr en bil och åk i de härliga backarna och glöm inte Lombard Street och avsluta med utsikten från Telegraph Hill
3. Behåll bilen och åk till Napa
 

SvartMjolk

Medlem
Alcatraz är trots alla turister i min mening värt ett besök, inte minst om man sett filmen med samma namn kommer man känna igen mycket. Det är intressant att få se och läsa om hur de konstruerade en av dåtidens mest rymningssäkra fängelse, som ändå inte höll måttet.

Håller med! Se till att boka biljett i förväg. Annars finns risken att man inte får någon biljett. Alcatraz Island - Official Tickets Site - Guaranteed Lowest Price

Baseball. San Francisco Giants AT & T Park. Med lite flyt får man se bollen hamna i vattnet bakom arenan. Om man inte är intresserad av sporten är det festligt att bara se amerikanerna äta under matchen...

Sport i USA är alltid trevlig, kom ihåg att ni kan hitta billiga biljetter via Tickets at StubHub! Where Fans Buy and Sell Tickets

Spårvagnarna måste provas och gärna ett besök i kabelhuset där draganordningen för vagnarna finns.

Ett tips är att hoppa på spårvagnarna på någon av hållplatserna som inte är starten på rutten. Då slipper du köa.

Nu till mina tips. Min bror bor där och jag har varit där fyra gånger. Så jag hoppas jag kan delge något kul tips i alla fall:)

1. Besök en av världens minsta barer: The Black Horse London Pub. 1514 Union Street.
2. Gillar du musik och tycker om att leta gamla klassiska LP-skivor? På Amoeba Music hittar du det mesta. Affären ligger på 1855 Haight St vilket gör att du enkelt kan kombinera ett besök hit med botanisering i området Haight-Ashbury och kika på utsikten från Buena Vista.
3. Passa på att käka god glass. På Bi-Rite Creamery på 3692 18th St. hittar du stans bästa glass. Hemmagjord glass när den är som bäst. De varierar smaker från klassiker (som vanilj) till tillfälliga besök (som bränd kola eller chili/basilika).

Bubblare. Inte långt från SF ligger Oakland/Berkeley. Helt klart värt en halvdagstur i mitt tycke. Besök Oaklandish Retail Store för lite coola t-shirts. Butiken ligger på 1444 Broadway. På väg hem tar du båten från Oakland Ferry Terminal, genom Oaklands hamn, över SF Bay och stiger av vid San Francisco Ferry Terminal.
 

Caru

Medlem
The Haight

Hippiekvarteret i SF som numera huseras av fashionistas,hipsters, turister och pundare. Fantastiskt trevligt kvarter med mycket charmiga restauranger, schyssta butiker och intressanta människor. Väl värt ett besök om man har en dag över!

The Olympic Club

USAs äldsta idrottsklubb som bildades 1860. Har flera olika sportfaciliteter men är mest känd för sin golfklubb som så sent som i år stod värd för US Open. Omöjligt att få en starttid om man inte känner någon som är medlem men om har möjligthet så är det en helt fantastisk golfupplevelse. De har även en väldigt trevlig restaurang men gå inte dit i annat än kostym!

En San Francisco 49ers match är nästan ett måste. Även fast laget inte är i närheten av att leva upp till den dominas laget hade under 80 och 90-talet så är det fortfarande NFL och således ett sjukt bra drag. För de som inte har upplevt tailgating så kan jag verkligen rekommendera det. Öl, grill och football, mer amerikanskt blir det inte. Annars är ju inte collegefootball helt fel och Stanford University är verkligen inte fel!



Som Jacob var inne på så finns ju även China Town men det är inte det näst största utan det största China Town i hela världen.
 
1. Hyr cykel och ta en tur i stan. Lite backar ger motion och en härlig känsla utför. Cykla sedan över bron och ta färjan tillbaka från Sausalito. Oslagbar utsikt och upplevelse en vacker dag!
2. Se Redwoodträden i Muir Woods. Höga och ståtliga, lite som att gå bland höghus mitt i skogen. Kör egen bil eller åk med en smidig shuttle dit. Muir Woods National Monument - Muir Woods National Monument
3. Ät. SF har många riktigt bra restauranger, och genom att vara IT-världens centrum finns det såklart många bra appar och webbplatser för att hitta rätt. För att välja ut en restaurang, lite udda men bra, får jag väl säga La Mar nära färjeterminalen med goda peruanska specialiteter.
 

mattssok

Medlem
Oh perfekt för mig som åker just LHR-SFO den 17/12!

Dock har jag varit där förut, på en begränsad budget, så det jag kommer på är:

Som några talare ovan så tipsar jag om att se Kaepernick och 49ers på Candlestick Park innan de river den (2013 tror jag).
Följa Bullitts fotspår och försöka åka samma väg som den legendariska biljakten.
(Sen är ju alltid kurvorna på Lombard Street mer eller mindre roliga.)
 
Toppen