Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Taggen

Medlem
Ett bra beslut av norska regeringen. Norge och Sverige har fattat bra beslut. Synd att danska regeringen inte var lika klarsynta.
Låt Danskarna hantera detta. De är duktiga förhandlare som konstant drar ned byxorna på svenskar. Låt dem dra ner byxorna på pilotfacken. Danskarna kan ta detta också sedan Sverige blev blåsta i PostNord affären så nu kan Danskarna städa upp i SAS och ta den kostnaden medans SAS fortsätter flyga i Sverige.
 

Ubbe

Medlem
Låt Danskarna hantera detta. De är duktiga förhandlare som konstant drar ned byxorna på svenskar. Låt dem dra ner byxorna på pilotfacken. Danskarna kan ta detta också sedan Sverige blev blåsta i PostNord affären så nu kan Danskarna städa upp i SAS och ta den kostnaden medans SAS fortsätter flyga i Sverige.
HeHe. Ja med PostNord blåste de oss rätt bra. Har de fortfarande lördagsutdelning i Danmark medan vi gått ner på varannan vardag?
Åter till topic: Men vad är det Danskarna har sagt. De omvandlar också sin 1,5 miljard i skulder till aktier. När det är gjort så har ett bolag som idag är värderat till 4,5 miljarder på börsen, gjort riktade nyemissioner till Danmark, Norge och Sverige för 4,5 miljarder. Norge vill inte vara långsiktiga ägare av SAS och Danmark vill/kan tänka sig öka sitt ägande från 21,8% till 30%. Ska den ökningen ske med kapitaltillskott eller köp på marknaden? Det ena sättet ger ytterligare utspädning. Jag har bara skummat vad som sagts av vem så kan kanske ha missat något vitalt, och det ligger väl lite politisk dansk vilja att ha en hub i Köpenhamn så det kanske får kosta. Personligen så har jag hellre transit på CPH än FRA eller MUC. Arlanda gör jag i allt för att slippa transit på om det kan uteslutas.
 

Sir Lemon

Medlem
Är det inte lite magstarkt av Expressen att bara kopiera info från en av parterna som vore detta en sanning?
 

Attachments

  • 7C4D71AB-6CEF-42F9-898C-48407C7FA48A.png
    7C4D71AB-6CEF-42F9-898C-48407C7FA48A.png
    168 KB · Visningar: 268
Några lite försåtliga sätt att uttrycka sig där, kan jag känna. Utan att gå in på om fakta eller korrekt eller ej, eller om lönerna är bra eller inte, så är det ganska sällan man hör någon uttrycka att "efter X års anställning har man i genomsnitt tjänat Y kr". Mer vanligt, och hur de flesta nog läser det där, är att man talar om att man i genomsnitt har uppnått Y kr i lön i slutet av perioden. Om lönen ökar helt jämnt under dessa 8 år, med 7,4% årligen, betyder det ju att lönen efter 8 år i genomsnitt är över 62 000 kr. Återigen, säger inget om det är rätt eller bra eller inte, men nog låter <50 bättre än >60 om man vill framhålla sig själv som någon det är synd om, eller hur? Dessutom, om den fortsätter öka på samma vis så är den som hängt kvar i ytterligare 8 år uppe i över 100k i månaden.
 

Taggen

Medlem
Är det inte lite magstarkt av Expressen att bara kopiera info från en av parterna som vore detta en sanning?
Intressant läsning.

1. Om de hävdar att piloternas reallön gått ner med 52% och de landar på 49000 efter 8 år så måste de haft en sjuhelvetes lön för 20 år sedan.
2. Om de har 49000 efter 8 år och anställs när de är 21 så är det en bra lön tycker jag för en 29-åring.
3. Säkert korrekt att de inte har OB etc. men har de inte andra tillägg? Men det passar väl sig inte att redovisa från facket.
4. Tydligen skall deras lön enbart jämföras med tjänstemän i Stockholm. Varför då? Bor alla piloter i Stockholm? Om man har Arlanda som bas går det väl utmärkt att bo i Sigtuna, Upplands-Väsby, Täby eller tom. Uppsala. Dessutom har många tjänstemän troligtvis en kandidat examen vilket piloterna inte har.
5. Förlåt men transporttid? Har inte alla det som måste ta sig till jobbet? Jag får inget betalt för att ta bussen till kontoret.
6. Ja, det är många timmar borta men det får de ersättning för. Jourtjänst har man väl ersättning för. Sommarsemestern är kort men knappast bättre hos andra bolag eller någon säsongsdriven arbetsgivare.

Kan hålla med om att 14-dagars framförhållning är tufft.

Jag tycker dock totalen är viktig så de vore bra om de kunde redovisa totalen inkl. tilläggen.
 
Intressant läsning.

1. Om de hävdar att piloternas reallön gått ner med 52% och de landar på 49000 efter 8 år så måste de haft en sjuhelvetes lön för 20 år sedan.
2. Om de har 49000 efter 8 år och anställs när de är 21 så är det en bra lön tycker jag för en 29-åring.
.
Du läser lite slarvigt. De säger inte vad lönen är efter 8 år de säger att "Efter åtta års anställning i SAS har en pilot i genomsnitt tjänat 49 100 kronor per månad". De vill inte säga att SAS piloter tjänar drygt 60 000 kronor (siffra hämtad från annan tråd) per månad efter 8 år.
Edit: Såg att uträkning fanns längre upp i den här tråden också.
 

gdaily

Medlem
Jag vill också gärna syna påståendet att en privatanställd tjänsteman 30-åring i Stockholm i snitt tjänar 51.000 kr. Ännu mer synar jag påståendet om att dessa 51k är snittlönen de första åtta åren (man måste väl jämföra äpplen med äpplen, dvs samma ålderskategorier och samma sätt att mäta snittlön.
 
Toppen