Senaste nytt

Hur samlar man enklast poäng med Finnair?

pinksson

Medlem
Hej,

Skulle behöva lite råd gällande poängsystemet med Finnair..
Jag bor i USA och flyger till Sverige några gånger per år, har alltid flugit med SAS så har byggt upp mycket poäng vilket är förmånligt för bonusregler och uppgraderingar.
Nu skulle jag vilja göra samma sak fast med Finnair eftersom dom flyger direkt.
Det kreditkortet dom har är ju inte förmånligt att ha här i USA så jag undrar kan man skaffa något bra kreditkort via tex American airlines som är One World och ändå få poäng som man kan använda med Finnair? Någon som har erfarenhet?

Är Finnairs poängsystem lika generöst som eurobonus?
 

palmen

Moderator
Skulle tipsa pm att läsa loyaltylobby, han har bra koll på Finland generellt då jag tror han är där ifrån.

Börjar du blanda Finnair och American Airlines blir det lite som att blanda Eurobonus med Miles & More, dvs du kommer få något halvdant på båda ställena.

Finnair har ju relativt lätt att tjäna miles när du flyger betald business med dom om målet är att återkvala för status. Det brykar även gå att köpa miles fördelaktigt.

Rent teoretiskt kan du ju skaffa kreditkort kopplat till American Airlines och använda deras poäng för att boka awards hos Finnair, men det låter som en rätt dålig deal. Vilka kreditkort du kan få i USA och vad de är bra på har amerikanska bloggarna bäst koll på.
 

Jainzar

Medlem
Ingen om kreditkort men om intjäningen på flyg.

Hos Finnair billetttypen är viktig för poängintjäningen.
Economy Light ger 50%, Economy Classic 100% och Economy Flex 150%. I Premium Economy är der 100%-200% och in Business 150%-250%.

En retur US - ARN i Economy ger mellan 8000 - 24000 poäng (utan status bonus). En upgradering kostar 50000 poäng.

Om du är Gold hos Finnair Plus (behöver 80000 status poäng) får du 4 SH upgraderingskupong som du kan byta till en Long-Haul upgraderingskupong. Till 7 Juli kan du matcha SK EB Gold och få strax Gold hos Finnair om du har bokat ett flyg till US. https://www.finnair.com/se-sv/direktflyg-från-stockholm#matcha-ditt-medlemsskap-med-finnair-plus
 

intuition

Medlem
Du tänker främst på bonus-poäng?

Glöm kredit-kort, om du inte är baserad i Finland.

Finnair plus är inte likt Eurobonus när det gäller diversifierad poängintjäning, i huvudsak tjänar du poäng på att flyga och helst då i flex eller classic.
Det är också viktigt att ha status, tex platinum, som ger 25% fler poäng.

En skillnad mot SAS (och en nyhet för i år) är att tier-bonus även gäller på BA, IB och AA. Dvs är du platinum, flyger tex AA och krediterar till Finnairplus så får du 25% mer poäng än vad tabellen anger. Tex JFK-HEL på AA biljett, bokningsklass J, C, D ger 6,626 km x 250% x 1,25 tier bonus, ≈20700 poäng enkel resa.
 
Toppen