Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

palmen

Moderator
Min första award är pågående just nu. Övertalade min familj till lite byten på vägen med motiveringen, "Det blir kul".
Det är just nu motsatsen till kul. Tur att jag har tålmodiga ungar.

Arlanda - Wien (Austrian)
Gick fint. Lite försenat men skulle hunnit nästa flyg.

Wien - Istanbul (Turkish)
Delayed, delayed, delayed, delayed för att senare mitt i natten bli cancelled. Flyget läckte olja och de försökte laga det in i det sista. Vi var fast i en vänthall kvällen/natten så vi har inga utlägg för vatten, mat osv. Vi blev ombokade till att flyga idag istället och fick en hotellnatt med frukost efterföljande morgon. Allt var stängt så barnen fick lägga sig hungriga, så inga utlägg där.
Flyget går mitt på dagen idag och eftersom vi reser business kommer vi hänga i loungen och kommer alltså inte ha några utlägg för det.

Istanbul - Mauritius (Turkish)
Eftersom gårdagens plan blev inställt bokade de om oss till kommande natts flyg. Vi kommer att komma fram exakt ett dygn senare.

Det här övergår helt mitt förstånd. Slutdestination är utanför EU med icke EU-bolag. EU261 på lilla sträckan Wien-Istanbul?
Amex Elite och hemförsäkring täcker bara faktiska utlägg? Inget att hämta där.

Jag har ringt och löst det med hyrbilen att vi kommer ett dygn senare. Jag ska strax ringa hotellet och säga att vi kommer men ett dygn senare. Det kostade ju ändå nästan 300euro/natt och där vaskar vi ju en natt. Rätt till den ersättningen?

/Första gången utanför Europa (förhoppningsvis snart)

Och. Lite off topic. Men snabbt tips mottages. Vi kommer ha drygt 7 timmars väntan i Istanbul. Från 17.30 och så går planet 01.50.
Utflykt, utforska flygplats eller loungerace?
Resan utgår från EU, därmed gäller ersättning enligt EU261/2004 för alla flygbolag, oavsett destination. Så det ska vara 600€ per person.

Eventuella ersättningar för förlorade hotellnätter får du ta med din reseförsäkring. Det ersätter inte flygbolag.
 

taxvalp

Medlem
EU261/2004 gäller även i Storbritannien post-Brexit och är lag i UK. Testade just för första gången i skarpt läge efter en försening Belfast-Aberdeen-Sumburgh med Loganair i början av månaden. Flighten Aberdeen-Sumburgh var försenad drygt två timmar så vi missade vår connection på samma biljett och blev cirka fem timmar sena till slutdestinationen.

Först nekade de ersättning med motiveringen att flighten Aberdeen-Sumburgh var under tre timmar försenad och därmed inte skulle ge rätt till ersättning. Jag svarade vänligt men bestämt att det var trams och ett par dagar senare hade de ändrat sig. Snabbt hanterat även om det är osnyggt att de försöker att finta bort oss konsumenter.
 

pedantic

Medlem
Är på en fin poängresa med SAS där vi åkt på en rejäl försening på långt över 4 timmar.

Bokningen var ursprungligen Newark till Stockholm via Köpenhamn, men en försening på Newark (sena passagerare samt flygplanskö) gjorde att vi missade anslutningen i Köpenhamn till Stockholm.

Vi kommer åka först imorgon (har fått lunch, middag samt hotell vouchers) efter eftersom alla flyg idag är fullbokade. :(

Fick en rejäl broschyr av Transfer Desk här på Kastrup och har ett par funderingar;
  • Täcker 261/2004 även poängbokningar?
  • I broschyren finns en tabell för ”Ersättningsbelopp” utifrån avstånd på flygningen, är det hela resan eller enbart sista benet man räknar på då?
Vad säger ni i expertpanelen? :D
 

pswe

Medlem
Är på en fin poängresa med SAS där vi åkt på en rejäl försening på långt över 4 timmar.

Bokningen var ursprungligen Newark till Stockholm via Köpenhamn, men en försening på Newark (sena passagerare samt flygplanskö) gjorde att vi missade anslutningen i Köpenhamn till Stockholm.

Vi kommer åka först imorgon (har fått lunch, middag samt hotell vouchers) efter eftersom alla flyg idag är fullbokade. :(

Fick en rejäl broschyr av Transfer Desk här på Kastrup och har ett par funderingar;
  • Täcker 261/2004 även poängbokningar?
  • I broschyren finns en tabell för ”Ersättningsbelopp” utifrån avstånd på flygningen, är det hela resan eller enbart sista benen man räknar på då?
Vad säger ni i expertpanelen? :D
Ja och med hela sträckan som bas.
 

palmen

Moderator
Är på en fin poängresa med SAS där vi åkt på en rejäl försening på långt över 4 timmar.

Bokningen var ursprungligen Newark till Stockholm via Köpenhamn, men en försening på Newark (sena passagerare samt flygplanskö) gjorde att vi missade anslutningen i Köpenhamn till Stockholm.

Vi kommer åka först imorgon (har fått lunch, middag samt hotell vouchers) efter eftersom alla flyg idag är fullbokade. :(

Fick en rejäl broschyr av Transfer Desk här på Kastrup och har ett par funderingar;
  • Täcker 261/2004 även poängbokningar?
  • I broschyren finns en tabell för ”Ersättningsbelopp” utifrån avstånd på flygningen, är det hela resan eller enbart sista benen man räknar på då?
Vad säger ni i expertpanelen? :D
Det är 600€ per person som gäller, man tittar alltid på hela resan när det ska bestämmas belopp. Hur du betalat din biljett är irrelevant så länge det är ett publikt pris (dvs det gäller inte för ID-biljetter och vissa andra typer av biljetter som vi vanliga resenärer inte kan boka)
 

Gizmokvack

Medlem
Resan utgår från EU, därmed gäller ersättning enligt EU261/2004 för alla flygbolag, oavsett destination. Så det ska vara 600€ per person.

Eventuella ersättningar för förlorade hotellnätter får du ta med din reseförsäkring. Det ersätter inte flygbolag.

Tack för snabbt och tydligt svar!
En sista korkad fråga bara, vem ska jag ge mig på?
SAS är ju biljettutgivare men Turkish är strulputten/orsaken.
Jag tänker mig direkt till Turkish?
Eftersom strulet är på ditvägen och jag nu är fast i Istanbul några timmar har jag möjlighet att claima både i check-in, kundtjänst på plats eller via online customer service. Jag killgissar även här att mejla in i lugn och ro är effektivast?
 

ekf

Medlem
Tack för snabbt och tydligt svar!
En sista korkad fråga bara, vem ska jag ge mig på?
SAS är ju biljettutgivare men Turkish är strulputten/orsaken.
Jag tänker mig direkt till Turkish?
Eftersom strulet är på ditvägen och jag nu är fast i Istanbul några timmar har jag möjlighet att claima både i check-in, kundtjänst på plats eller via online customer service. Jag killgissar även här att mejla in i lugn och ro är effektivast?
Det är det orsakande flygbolaget som är skyldigt att ersätta dig enligt förordningen. Under pågående resa är det enkelt, är det i förväg på en awardresa så brukar man dock praktiskt sett inte alltid att få igenom sina krav...
 

Volatyle

Medlem
Hej,

Nu har jag försökt få grepp på reglerna kring förordningen EU 261. Har förstått att ersättningen på upp till 600 EUR per person är utöver de kostnader som uppkommer av en försenad / avbruten flight såsom mat / logi. Dock är det en liten detalj jag inte riktigt får grepp om;

Mtp på att dessa två ersättningar är oberoende av varandra, ska man göra dom som två separata claims mot flygbolaget?

Dvs en enskild claim för uppkomna kostnader med bifogade kvitton på hotell / mat, och sen en renodlad EU 261 claim, eller bör man hantera "allt" i samma claim?

Vol
 
Toppen