Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Canadien

Medlem
finns den möjligheten? Är så rädd att inte lyckas komma iväg.. kan ju inte lägga 20000:- tur o retur för två personer, är ju helt sanslöst…
Ja du kan bli ombokad t ex LAX-ORD-LHR-MUC-ARN med United och Lufthansa, eller nån helt annan routing. Eller så hittar de inget att boka om dig till.
 

palmen

Moderator
Funderar också på sas erbjudande om ombokning. Jag flyger 30 juni, om flighten ställs in vid strejk, då har jag rätt till kompensation om jag väljer återbetalning? Bokat backup redan ifall det ställs in så ombokning är inte intressant.
Ställer sas in är de skyldiga att boka on dig, oavsett hur du betalat biljetten.
 

PGS

Ny medlem
Jag förstår att SAS är skyldiga att boka om resenärer om dom ställer in flyg men vad gäller om första flighten är med en Star Alliance partner?

Stämmer det att “operating carrier” för första flighten är ansvarig inom 24hr från den flighten?

Jag har bokat an resa för familjen från USA till Sverige i business med SAS den 29e juni och åter till USA i mitten av juli. Inrikesflyget i USA flygs av United.

För första gången på 15+ år så bokade jag denna resa via en resebyrå vilket man ångrar just nu. Byrån säger dock att all ombokning vid ev strejk går via flygbolaget.

Vad gäller om flighterna ställs in samma dag som vi ska resa? Är det då United som ska boka om oss då första flighten är med dom eller är det fortfarande SAS som jag ska vända mig till?

Påverkar eurobonus nivå samt bokningsklass hur/när man blir ombokad? Har nyligen bytt frequent flyer program från en annan partner och är enbart silver medlem just nu.

Tacksam om ni som har tidigare erfarenhet med SAS vet vad som gäller i denna situation.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Taxman

Medlem
Ställer sas in är de skyldiga att boka on dig, oavsett hur du betalat biljetten.

Så långt är jag med, men nu har jag redan bokat annan flight som backup för har inte utrymme att komma fram sent. Får jag då kompensation enligt eu-reglerna samt återbetalning om jag väljer att inte bli ombokad och ta återbetalning?
 

pswe

Medlem
Jag ska ju flyga från LLA till ARN på onsdag, enligt https://www.sas.se/travel/flightstatus?date=2022-06-29&departureStation=LLA&arrivalStation=ARN&ssm=true& så står det "Trafikeras av Xfly" samt "Schemalagt" tror ni att det är safe? Medans de andra "Sannolikt inställt om strejken inträffar"
Vet inte hur säker informationen är.
Har bokning till Ängelholm den 30e, den flygs av en ATR och säljs som en Xfly flygning. I sökverktyget kommer den upp som att den flygs av SAS och sannolikt ska ställas in…
 

Fredde18

Medlem
Vet inte hur säker informationen är.
Har bokning till Ängelholm den 30e, den flygs av en ATR och säljs som en Xfly flygning. I sökverktyget kommer den upp som att den flygs av SAS och sannolikt ska ställas in…
Har samma på en tur ner till Zürich just den 29:e. Står Xfly överallt men sannolikt inställd enligt siten… blir så trött.
 

pswe

Medlem
Har samma på en tur ner till Zürich just den 29:e. Står Xfly överallt men sannolikt inställd enligt siten… blir så trött.
Mycket irriterande. Det som gör mig lite orolig är att sökverktyget visar Xfly dagarna före och även lite framåt i tiden så något är ändrat just runt de första strejkdagarna. Tänker de sig använda Xfly kapaciteten på andra sträckor, går det ens?
 
Toppen