Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Minsan

Medlem
Vi är flera från samma familj som ska åka till Split en vecka den 3 juli med SAS, sammanlagt 9 personer. Det är första gemensamma resan på tre år och något vi alla ser fram emot. 4 flyger från UME via ARN, jag flyger från ARN, två från CPH och två från GOT. Jag börjar bli skapligt nervös och har funderat på att boka en alternativ resa istället, men har hört att man bör vänta till flygbolaget bokar om resorna vid strejk. Hur ska man tänka egentligen? Kommer SAS boka om till en likvärdig resa eller kommer vi alla måsta ringa till bolaget och be om det när strejken väl är ett faktum?
 
Givet vad som hände vid den förra pilotstrejken skulle jag om jag vore du boka andra, fullt avbokningsbara, biljetter som back up. SAS kommer vid en strejk endast kunna bistå ett fåtal av alla kunder i termer av ombokning m.m. Mest sannolikt kommer de skicka ut information om detta när strejken är ett faktum, på samma vis som 2019. Mvh Victor
 
  • Gilla
Reactions: hco

JAM(1)777

Medlem
Vi är flera från samma familj som ska åka till Split en vecka den 3 juli med SAS, sammanlagt 9 personer. Det är första gemensamma resan på tre år och något vi alla ser fram emot. 4 flyger från UME via ARN, jag flyger från ARN, två från CPH och två från GOT. Jag börjar bli skapligt nervös och har funderat på att boka en alternativ resa istället, men har hört att man bör vänta till flygbolaget bokar om resorna vid strejk. Hur ska man tänka egentligen? Kommer SAS boka om till en likvärdig resa eller kommer vi alla måsta ringa till bolaget och be om det när strejken väl är ett faktum?

Vid förra strejken fick man möjligheten att själv vid inställt flyg boka med annat bolag och sedan skicka in kvittot till SAS. SAS stod för mellanskillnaden. Flög själv red nose några gånger.
 
Vi är flera från samma familj som ska åka till Split en vecka den 3 juli med SAS, sammanlagt 9 personer. Det är första gemensamma resan på tre år och något vi alla ser fram emot. 4 flyger från UME via ARN, jag flyger från ARN, två från CPH och två från GOT. Jag börjar bli skapligt nervös och har funderat på att boka en alternativ resa istället, men har hört att man bör vänta till flygbolaget bokar om resorna vid strejk. Hur ska man tänka egentligen? Kommer SAS boka om till en likvärdig resa eller kommer vi alla måsta ringa till bolaget och be om det när strejken väl är ett faktum?

Undersök först, om du inte redan gjort det att SAS Scandinavia är flygbolaget utför flighten/någon av flighterna.
Är det så rekommenderar jag dig att boka avbokningsbara biljetter med ett annat flygbolag. Blir det ingen strejk 29/6 kan du bara avboka dessa
 
  • Gilla
Reactions: hco

varva77

Medlem
Vi är flera från samma familj som ska åka till Split en vecka den 3 juli med SAS, sammanlagt 9 personer. Det är första gemensamma resan på tre år och något vi alla ser fram emot. 4 flyger från UME via ARN, jag flyger från ARN, två från CPH och två från GOT. Jag börjar bli skapligt nervös och har funderat på att boka en alternativ resa istället, men har hört att man bör vänta till flygbolaget bokar om resorna vid strejk. Hur ska man tänka egentligen? Kommer SAS boka om till en likvärdig resa eller kommer vi alla måsta ringa till bolaget och be om det när strejken väl är ett faktum?
De kommer göra sitt yttersta, ivf min erfarenhet. Problemet nu är ju att det är mer eller mindre totalkaos i hela Europa och högsäsong så frågan är vad de kan göra även om de skulle ha viljan. Sedan kanske iof denna strejk kan bli annorlunda eftersom det verkar utvecklas till nån form av ”final showdown” för hela SAS som ingen vet vad det innebär. Jag skulle trots allt ha is i magen om ni har lite flexibilitet eftersom det är några dagar in. Förhoppningsvis har de då fått ordning på rutinerna.
 
Vi har en bokning Köpenhamn - Rhodos 29 juni - 6 juli med SAS, bokade med Eurobonus-poäng. Vet om att jag kan avboka flyget fram till 24h innan och få tillbaka poäng och skatten, men mina poäng lär väl brinna inne då de gått ut nu? Hur gör jag med hotellet om vi inte kommer iväg, står SAS för den kostnaden? Kan SAS boka om mig på ett annat flyg inom Star Alliance? Tacksam för alla tips och råd i detta läget!
 

Hachans

Medlem
Vi har en bokning Köpenhamn - Rhodos 29 juni - 6 juli med SAS, bokade med Eurobonus-poäng. Vet om att jag kan avboka flyget fram till 24h innan och få tillbaka poäng och skatten, men mina poäng lär väl brinna inne då de gått ut nu? Hur gör jag med hotellet om vi inte kommer iväg, står SAS för den kostnaden? Kan SAS boka om mig på ett annat flyg inom Star Alliance? Tacksam för alla tips och råd i detta läget!

SAS kommer inte stå för några merkostnader. Det är det du har din hemförsäkring/kortförsäkring till.
 

Minsan

Medlem
Undersök först, om du inte redan gjort det att SAS Scandinavia är flygbolaget utför flighten/någon av flighterna.
Är det så rekommenderar jag dig att boka avbokningsbara biljetter med ett annat flygbolag. Blir det ingen strejk 29/6 kan du bara avboka dessa

Hur ser man det? Det står SK1831 på utresa och SK1832 på inresa.
 

Tomas E

Medlem
Hur ser man det? Det står SK1831 på utresa och SK1832 på inresa.
Här är ett utdrag från biljettförsäljningssidan för LHR-ARN på måndag inklusive diverse resor med byten. När det står SAS är det "vanliga SAS"=SAS Scandinavia. Andra flighter flygs av SAS Connect och Cityjet i denna bild.
Skärmavbild 2022-06-24 kl. 09.32.16.png
 
Toppen