Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Tomas E

Medlem
Vilka flygbolag har SAS Ground Handling hand om på Arlanda?

Jag skulle gissa att lockouten inte avser personal som handhar andra bolag än SAS. Poängen med en lockout är att arbetsgivaren inte behöver betala lön åt personal som ändå inte har nåt arbete att utföra p.g.a. att annan personal strejkar. Om SAS lockoutar markpersonal som har hand om andra bolag torskar SAS stålar på det.
NRK-artikeln anger att det är samtliga medlemmar i Svensk pilotförening på ARN som kommer att lockoutas, d.v.s. inte personal som arbetar inom SGH eller några andra som behövs för att serva/hålla SAS Connect, SAS Link, Xfly o.s.v. igång!
 

JockeS

Medlem
Låt säga att man ringer SAS ktj och uttrycker oro inför strejken.
Kommer dom redan nu börja kolla på ombokning eller inväntar som till strejken är igång? Och i så fall, hur tätt inpå avresan kan man räkna med att bli avbokad/ombokad?
 

fcx

Medlem
Låt säga att man ringer SAS ktj och uttrycker oro inför strejken.
Kommer dom redan nu börja kolla på ombokning eller inväntar som till strejken är igång? Och i så fall, hur tätt inpå avresan kan man räkna med att bli avbokad/ombokad?
SAS erbjuder just nu fri ombokning enligt nedan:

Ombokning utan kostnad
SAS erbjuder nu frivillig ombokning utan kostnad, för passagerare som är oroade för att deras reseplanering kan påverkas av pilotstrejk från den 29 juni 2022.

Erbjudandet om kostnadsfri ombokning gäller för SAS opererade flygningar:

SAS Scandinavia, SAS Link, SAS Connect och wetlease partners (Air Baltic, CityJet, XFLY)

Vi erbjuder våra passagerare möjlighet till frivillig, kostnadsfri ombokning på Mina bokningar, även om flyget ännu inte har påverkats eller ställts in, under förutsättning att följande villkor är uppfyllda:

  • Du flyger med SAS

  • Flyget är inte inställt

  • Avresedatumet för ditt flyg är mellan 29 juni 2022 - 01 juli 2022

  • Ditt biljettnummer börjar med 117

  • Din biljett är utställd den 23 juni 2022 eller tidigare

  • Din ursprungliga SAS-biljett har bokats via SAS webbplats, SAS app eller SAS Customer Service

  • Om du bokat via en resebyrå eller researrangör, vänligen kontakta dem direkt
Du kan ändra till ett annat datum med SAS-flyg till samma destination om samma serviceklass är tillgänglig som i din ursprungliga biljett. Ditt nya avresedatum kan tidigast vara mellan 24 juni 2022 och 01 augusti 2023.

Kontakta SAS Kundservice eller din resebyrå för ombokning om du reser med:

  • spädbarn

  • beställt specialmat

  • är ensamresande barn

  • har bokat med assistans eller transport med rullstol

  • reser med husdjur
Om du väljer att själv boka om din resa står SAS inte för några kostnader som, men inte begränsat till, hotell, mat, mark- eller flygtransporter.
 

mha321

Medlem
NRK-artikeln anger att det är samtliga medlemmar i Svensk pilotförening på ARN som kommer att lockoutas, d.v.s. inte personal som arbetar inom SGH eller några andra som behövs för att serva/hålla SAS Connect, SAS Link, Xfly o.s.v. igång!

Jag kan för lite om hur sådant brukar fungera men vore det inte logiskt att åtminstone lockouta cabin crew också? De blir ju en ren kostnad när strejken bryter ut?
 

Borje L

Medlem
Fast man får tydligen betala mellanskillnaden! Då är det kanske bättre och vänta tills de bokar om gratis om man kan.



REBOOKING POSSIBLE
We understand that flexibility is critical for our travelers, which is why we’re now offering the possibility to rebook your flight. The rebooking fee will be waived, but any price difference between the existing booking and new booking must be paid if the new fare is higher.
 

Tomas E

Medlem
Jag kan för lite om hur sådant brukar fungera men vore det inte logiskt att åtminstone lockouta cabin crew också? De blir ju en ren kostnad när strejken bryter ut?
Lockout är ju en stridsåtgärd och såvitt jag vet ligger inte SAS inte i konflikt med sin kabinpersonal just nu. Det är väl permittering som kan vara aktuellt?
 

mha321

Medlem
Lockout är ju en stridsåtgärd och såvitt jag vet ligger inte SAS inte i konflikt med sin kabinpersonal just nu. Det är väl permittering som kan vara aktuellt?
Hmm ja det stämmer nog. Och fredsplikt råder väl åt båda håll...
Utöver att man troligen inte får göra så, så är det ju också ganska dumt att göra sig ovän med den andra gruppen anställda man har.
Det beror ju på. Det spekuleras ju vilt i att sas skulle vilja göra sig av med den flygande verksamheten i sas Scandinavia till förmån för Link och Connect och det måste ju isåfall rimligen innefatta även kabinen.

Det, och att det rent krasst kostar en j-a massa pengar att betala för anställda som inte har något att göra...
 

srg

Medlem
Mjaha, jag är bokad på SK944 Chicago - Köpenhamn som ska avgå kvällen den 28/6 från Chicago, men det är ju förvisso den 29e i Danmark då... SAS mailar och säger att jag kan omboka min resa på webben, som välkomnar mig med "Unfortunately, it’s not possible to rebook or cancel your trip because it’s too close to departure or you’ve already started your trip." och ingen möjlighet att ändra något.

Undrar om jag ska chansa på att de iaf flyger dit kärran tidigare den 28e och vill ha hem den som SK944, då tar jag mig iaf till Köpenhamn, även om min slutdestination är Stockhom.
 
Toppen