Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

mha321

Medlem
För en väldigt ny Eurobonus medlem och resenär överlag, så är det många frågor som dyker upp i huvudet.. man får väl hoppas att det löser sig.

Om SAS korten försvinner, så blir väl Miles&More bästa kortet att migrera över till?
För tidigt att säga skulle jag tro. Spontant är det ju inte omöjligr att antingen Finnair eller ba gör en ordentlig framskjutning på åtminstone delar av marknaden om det händer och det kan mycket väl innefatta kort och partnerskap. Men helt oförändrat, så troligen det, ja.
 
SAS-piloter för hemliga förhandlingar med Ryanair - Travel News

Tyvärr bakom betalväg så säger inte mycket för en som ej är prenumerant. Men varför skulle SAS piloterna förhandla avtal för Ryanair?

Dansk Pilotförening som är en del av SPG ska tydligen föra samtal med Ryanair om ett avtal för Ryanairs CPH baserade piloter.
Det avtal som det spekuleras om att dansk Pilotförening har föreslagit Ryanair ska vara betydligt sämre än det avtal Dansk Pilotförening kräver att få med SAS.
Det gör SAS ledningen förbannad eftersom Ryanair är Europas lönsammaste flygbolag medan SAS ligger på rygg halvvägs in i krematoriet
 
Last edited:

011430121

Medlem
Dansk Pilotförening som är en del av SPG ska tydligen föra samtal med Ryanair om ett avtal för Ryanairs CPH baserade piloter.
Det avtal som det spekuleras om att dansk Pilotförening har föreslagit Ryanair ska vara betydligt sämre än det avtal Dansk Pilotförening kräver att få med SAS.
Det gör SAS ledningen förbannad eftersom Ryanair är Europas lönsammaste flygbolag medan SAS ligger på rygg halvvägs in i krematoriet
Fackföreningarna i Danmark har misslyckats med att få ett avtal med Ryanair vid flera förhandlingar.
Dansk dom öppnar för avtal med Ryanair
Flygbolaget Ryanair flyr facklig konflikt – flyttar till låglöneland – Aktuellt Fokus
Det har även varit dålig kontakt med de organiserade i andra länder.
Strejksommar tvingar Ryanair till förhandlingsbordet – Arbetet
 

hallgren

Medlem
Sedan strejkvarslet kom har jag lite då och då tittat på möjligheten att boka om vår resa i Go den 30 juni. Först låg extrakostnaden för att flytta avresan till den 28 på drygt 5000 (för 3 pers), sen gick det upp till 7500 för att till sist landa på 9500.

Snabbspola fram till idag när jag gick in för att kolla om det blivit ännu dyrare, men nu hade SAS istället tagit bort alla avgifter för ombokning av flyg 29/6 - 1/7, så nu var extrakostnaderna för ombokning istället 0 kr. Ombokat och klart, enda extrautgiften två extra hotellnätter.
 

SK989

Medlem
Vilka flygbolag har SAS Ground Handling hand om på Arlanda?
Jag skulle gissa att lockouten inte avser personal som handhar andra bolag än SAS. Poängen med en lockout är att arbetsgivaren inte behöver betala lön åt personal som ändå inte har nåt arbete att utföra p.g.a. att annan personal strejkar. Om SAS lockoutar markpersonal som har hand om andra bolag torskar SAS stålar på det.
 

Ricci

Medlem
Jag skulle gissa att lockouten inte avser personal som handhar andra bolag än SAS. Poängen med en lockout är att arbetsgivaren inte behöver betala lön åt personal som ändå inte har nåt arbete att utföra p.g.a. att annan personal strejkar. Om SAS lockoutar markpersonal som har hand om andra bolag torskar SAS stålar på det.
Så är min tanke också dock om man läser vissa artiklar verkar det som det kan vara andra saker.
Senare så rättas artiklarna till till mer nyanserade.
 
Toppen