Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

iikinqpro34

Ny medlem
Om du följt tråden lite så hade du sett min post från 20 Mars att det andra tåget började gå i trafik då (som är helt färdigt). Utöver det går "hybrid-tåget" som är tekniskt ombyggd men ingen ombyggd kabin än.
När kommer de renoverade X2000-tågen? | Sida 34 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

Det tredje helt färdiga tåget är på G ut när som!

Jag ska åka från GBG till Sthlm 30 juni, finns det någon chans att få åka med ett renoverat tåg, helst på eftermiddagen?
 
Någon mer som märkt att de inte fått den sittplats ombord på X2000 som de har förvalt? Har hänt mig två ggr nu. Tänker att det nog beror på byte av tågtyp kanske?
 
Hur går det med renoveringsprocessen nu? Är det fler tåg inne på renovering? Åtgärdas felen?

Dessutom från vad jag har sett är bara ett av dem nya tågen ute i trafik, stämmer det?

Börjar tröttna lite på hur gamla och i vissa fall ofräscha de vanliga X2000-tågen känns nu. X2000-komforten betyder allt mindre för mig som börjar uppskatta att SJ3000 finns mer och mer.
 
Någon mer som märkt att de inte fått den sittplats ombord på X2000 som de har förvalt? Har hänt mig två ggr nu. Tänker att det nog beror på byte av tågtyp kanske?
Var och varannan gång är det någon annan i tågvagnen som har det problemet, men jag har nog nästan aldrig drabbats.

Köper väldigt sällan biljett mer än två veckor innan, när har du bokat och fått problem? Tänker om jag helt enkelt slipper pga. bokar efter bytet.
 
Någon mer som märkt att de inte fått den sittplats ombord på X2000 som de har förvalt? Har hänt mig två ggr nu. Tänker att det nog beror på byte av tågtyp kanske?

Var och varannan gång är det någon annan i tågvagnen som har det problemet, men jag har nog nästan aldrig drabbats.

Köper väldigt sällan biljett mer än två veckor innan, när har du bokat och fått problem? Tänker om jag helt enkelt slipper pga. bokar efter bytet.

Fattar inte. Finns inte platsen som står på biljetten när man väl kommer till vagnen?
 

Jonas F

Medlem
Någon som vet när det tredje helt färdiga tågsättet tas i drift?

Det tredje är redan i bruk men just nu är det bara två omlopp, som det heter, som körs med nya X2000. Det fjärde borde kunna sättas i trafik nu efter sommaren någon gång när trafiken ökas upp igen och banarbetet mellan Alingsås och Göteborg är klart.

Fattar inte. Finns inte platsen som står på biljetten när man väl kommer till vagnen?
Det låter som att det skulle handla om 2 klass lugn då kanske där det ofta växlas mellan 1 klass-vagn och 2 klass-vagn men (ännu så länge) alltid bara är bokat så att man ska kunna få plats med alla oavsett vilken vagn det blir. Men då stämmer inte bord osv alltid.

Även om det växlas mellan planerat nytt X2000 och gammalt X2000 kan ju de här ändringarna förekomma.

Jag hoppas att det med nya bokningssystemet som ska börja införas framöver kommer att bidra till att man lite mer dynamiskt ska kunna välja sin plats och lägga till tillval i efterhand osv. Något som det nuvarande bokningssystemet tyvärr inte stödjer.

Riktiga dubbelbokningar är väldigt sällsynta skulle jag säga (men förekommer enstaka gånger när det blivit fel med ombokningar eller man lyckats öppna försäljning fel). Oftast handlar det om någon som är ute och reser fel dag eller har råkat avboka sin biljett av olika anledningar eller liknande.
 
Det tredje är redan i bruk men just nu är det bara två omlopp, som det heter, som körs med nya X2000. Det fjärde borde kunna sättas i trafik nu efter sommaren någon gång när trafiken ökas upp igen och banarbetet mellan Alingsås och Göteborg är klart.

Med två omlopp och tre tågsätt för tillfället: Står ett tåg och 'vilar' för tillfället eller kör de tre tågsätten de olika omloppen med variation?
 

perhall

Medlem
Händer det något? Ser inga fler nya tågsätt men kan ha missat att fler har kommit ut. Med det här tempot (två ute och i trafik efter ett år) kommer det ta 20 år tills allt är klart... då är tågen 52 år gamla
 
Toppen