Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

LarsCph

Medlem
Det är korrekt att så är fallet. Hört mig för bland folk som rest och det är såklart ingen från myndigheternas sida som följer upp detta, men om man blir sjuk på resa så brukar man ju nuförtiden kolla om det är Covid, så känns ganska naturligt och ingen stor grej. Eller?
Visa bifogad bild 130382


Jag är enig i det du skriver. Men tänkte att det är relevant att veta om, att om ens barn som inte är vaccinerat tester positivt 3-5 dagar efter ankomst till USA så är det 5 dagas karantän som gäller, om man följer regelverket. Sen förstår jag också, att myndigheterna troligen inte gör mycket för att följe upp på detta.


Det kan ju faktisk förekomma att man testar positivt utan symptom alls, om man tester enligt regelverket såklart.
 
Jag är enig i det du skriver. Men tänkte att det är relevant att veta om, att om ens barn som inte är vaccinerat tester positivt 3-5 dagar efter ankomst till USA så är det 5 dagas karantän som gäller, om man följer regelverket. Sen förstår jag också, att myndigheterna troligen inte gör mycket för att följe upp på detta.


Det kan ju faktisk förekomma att man testar positivt utan symptom alls, om man tester enligt regelverket såklart.

Helt rätt. Det är lite galet allt detta. Tror amerikanska myndigheter egentligen inte bryr sig alls om detta men om det blir några problem så har det ett regelverk att luta sig mot. Såg att någon blev sjuk på planet över och testade positivt efter någon dag trots att de var negativa dagen innan. Då var denna pappersprocess viktig.
 

Maja

Medlem
Swiss brydde sig inte alls i våra CDC-papper. Hade fyllt i datum för våra vaccineringar online, men dottern som är 13 år kunde jag inte fylla i något alls för. Hon gick igenom helt i systemet utan något alls (då de inte kräver vaccination för barn). Då hon är vaccinerad så har vi ej tagit något test. Inga munskydd heller ombord på planet och ytterst få på Miamis flygplats. Då har jag istället blivit förvånad över att det är ganska vanligt att man ser folk med munskydd i mataffären och i shoppingcenter. Har hela tiden trott att i Florida så struntar allt och alla i munskydd, men så verkar det inte vara runt Miami, Hallandale, Ft. Lauderdale för tillfället iaf.
 

Bankiren

Medlem
Då har jag istället blivit förvånad över att det är ganska vanligt att man ser folk med munskydd i mataffären och i shoppingcenter. Har hela tiden trott att i Florida så struntar allt och alla i munskydd, men så verkar det inte vara runt Miami, Hallandale, Ft. Lauderdale för tillfället iaf.

Håller med, det förvånade mig också. Var i Miami-området i mars och det var många med (frivilliga) munskydd på.
 

sembl

Medlem
Vissa ställen har mer användning än andra. I Dallas förra helgen så var det inte en kotte som hade mask någonstans. Samma i Charleston veckan innan.

Här hemma i new York så skulle jag säga att det är runt 30 procent i mitt hood downtown Brooklyn som fortfarande har mask. På tunnelbanan 90 procent. Så verkligen regionalt.
 

Hyveln

Medlem
Lyckades få provisoriska pass efter 9 timmars köande på Skavsta, så resan till USA på söndag blir av! Vet att det avhandlats tidigare men saker förändras ju snabbt så vill bara dubbelkolla vad som behövs för inresa:

vaccinbevis - funkar det man får från covidbevis.se eller ska det vara något annat?
ESTA
Passenger attestation form?
Något jag missat?
 
Toppen