Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

Jag har mig veterligen inte lagt mobilen separat i låda nånsin. Har den alltid i jacka/kavaj

Plånbok, nycklar och mobil har jag alltid lagt i datorväskan. Har aldrig varit ett problem.

Intressant att det finns olika uppfattningar här om vad som ska läggas i lådan i säkerhetskontrollen. :)
Håller med om att det är intressant! :) Blir ju ett annat perspektiv på de hundratals inlägg också som handlar om "turister i fasttrack som inte vet hur man ska bete sig" om vi inte ens är överens här :D
 
Intressant att det finns olika uppfattningar här om vad som ska läggas i lådan i säkerhetskontrollen. :) Jag har väl nästan alltid lagt mobilen i lådan eftersom jag haft den i fickan. Det är väl så man ska tolka swedavias information i bifogade bild under rubriken "Förbered dig på att lägga följa föremål i en låda" också och troligen de skyltar som informerar om det på plats. Mobilen måste ju betraktas som elektronisk utrustning om inte annat.
Visa bifogad bild 130406

På Transportstyrelsen sida:
Säkerhet - Transportstyrelsen

Kan man läsa följande:
ta upp bärbara datorer och annan större elektronisk utrustning ur väskan.


Därefter går du genom en metalldetektorbåge som reagerar för olika typer av metallföremål. Ta gärna av dig nycklar, mobiltelefon, mynt, bälten med mycket metall innan du går igenom bågen. Dessa föremål placerar du på bandet tillsammans med kabinbagaget
 
På Transportstyrelsen sida:
Säkerhet - Transportstyrelsen

Kan man läsa följande:
ta upp bärbara datorer och annan större elektronisk utrustning ur väskan.


Därefter går du genom en metalldetektorbåge som reagerar för olika typer av metallföremål. Ta gärna av dig nycklar, mobiltelefon, mynt, bälten med mycket metall innan du går igenom bågen. Dessa föremål placerar du på bandet tillsammans med kabinbagaget
Väldigt konstigt formulerad text som är direkt missvisande. "Ta gärna av dig..."? Har glömt nycklar och mynt i fickorna flera gånger med följden att ha stoppat upp kön, trots att jag är van.
 

Tomas E

Medlem
Jag har mig veterligen inte lagt mobilen separat i låda nånsin. Har den alltid i jacka/kavaj
Samma här (alternativt i en ficka i ryggsäck). På utländsk flygplatser förekommer det att instruktionen uttryckligen är att läsplattor eller större är det som ska tas ur.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Det finns säkert många här som har koll på Airport Security - Queue Times
Vore därför mkt uppskattat om ngn kan tolka vad som menas med Terminal 5B och 5CB Lower, 5CB Upper, 5 Pier F Level 2 och 5 Pier F East? Jag känner bara till dem som 5D och 5F. Någon som också vet om de har styrt upp köerna så man kan komma fram till fast track kön utan att först tränga sig förbi flera hundra som står i vanliga kön?
 

Hachans

Medlem
Det finns säkert många här som har koll på Airport Security - Queue Times
Vore därför mkt uppskattat om ngn kan tolka vad som menas med Terminal 5B och 5CB Lower, 5CB Upper, 5 Pier F Level 2 och 5 Pier F East? Jag känner bara till dem som 5D och 5F. Någon som också vet om de har styrt upp köerna så man kan komma fram till fast track kön utan att först tränga sig förbi flera hundra som står i vanliga kön?

Nu gissar jag.

Men Pier F är alla olika transit security. Det kan du nästan se på väntetiderna som är noll minuter nästan hela tiden. Terminal 5 CB Upper/lower är säkerhetskontrollen borta vid SAS eftersom den har två våningar (upper/lower), och terminal 5B är den andra borta vid Sky City.
 
Toppen