WF789
Medlem
Är det normalt att SAS inte svarar på 8 veckor? Funderar på när det är läge att starta ett ärende hos arn.
Fikk svar i dag etter 3 måneder, er diamant.
Fikk for øvrig svar på noe annet enn det jeg ba om.
Är det normalt att SAS inte svarar på 8 veckor? Funderar på när det är läge att starta ett ärende hos arn.
Ingen av dem dessvärre. EU 261/2004 gäller alla flygbolag vid resor från EU men vid resor till EU gäller förordningen bara flygbolag med säte i EU, d.v.s. uppstår en försening på en resa från Kanada till EU med ett icke-EU-bolag såsom Air Canada så gäller inte EU 261/2004. Det finns ett litet undantag till denna regel enligt rättspraxis och det är när flygningen från icke-EU till EU med ett icke-EU-flygbolag bokats på ett codeshare-flyg med ett EU-flygbolag. D.v.s. flög du från Kanada till EU med Air Canada men bokat på ett SK-codeshare (eller annat EU-flygbolags codeshare som Lufthansa) då gäller förordningen, men annars inte.Flög precis YYZ-CDG med AirCanada, där planet ut blev försenat 2h vilket gjorde att jag missade mitt anslutningsflyg CDG-ARN med SAS. Ombokad till AirFrance ca 5h senare.
Resan är en awardbiljett via Eurobonus och SAS har utfärdat biljetterna. Vem är det man ska vända sig till för EU261 ersättningsanspråk AirCanada eller SAS?
Du har tyvärr inte rätt till ersättning enligt förordningen… har själv drabbats av detta med just AC.Flög precis YYZ-CDG med AirCanada, där planet ut blev försenat 2h vilket gjorde att jag missade mitt anslutningsflyg CDG-ARN med SAS. Ombokad till AirFrance ca 5h senare.
Resan är en awardbiljett via Eurobonus och SAS har utfärdat biljetterna. Vem är det man ska vända sig till för EU261 ersättningsanspråk AirCanada eller SAS?
Ingen av dem dessvärre. EU 261/2004 gäller alla flygbolag vid resor från EU men vid resor till EU gäller förordningen bara flygbolag med säte i EU, d.v.s. uppstår en försening på en resa från Kanada till EU med ett icke-EU-bolag såsom Air Canada så gäller inte EU 261/2004. Det finns ett litet undantag till denna regel enligt rättspraxis och det är när flygningen från icke-EU till EU med ett icke-EU-flygbolag bokats på ett codeshare-flyg med ett EU-flygbolag. D.v.s. flög du från Kanada till EU med Air Canada men bokat på ett SK-codeshare (eller annat EU-flygbolags codeshare som Lufthansa) då gäller förordningen, men annars inte.
Vilket flygbolag som utfärdat (d.v.s. ställt ut) biljetten spelar i sammanhanget ingen roll. Hur resan betalades, med bonuspoäng från ett EU-flygbolag eller med pengar, spelar heller ingen roll.
Du har tyvärr inte rätt till ersättning enligt förordningen… har själv drabbats av detta med just AC.
Jag skulle absolut skicka in en begäran om ersättning till Air Canada.Tack för återkopplingen, hade detta lite på känn!
Inte för att gå alltför OT, men visst kan man ändå skicka in ett claim till Air Canada själva?
https://www.aircanada.com/content/dam/aircanada/portal/documents/PDF/en/atpdr/ACF519.pdf
Tänker att jag borde kunna få 400CAD? Försening berodde på att man inväntande sent inkommande passagerare (enligt kaptenen och CC) och det är ju verkligen något man styra över - bara att stänga dörren och flyga iväg.
@ekf DM mig om du har någon erfarenhet eller tips så slipper tråden handla om något annat än EU261.
Det är sas ansvar att se till att han mår destinationen på lämpligt sätt om de orsakar försening.Hej!
Har en nära vän som just nu fick vända i luften på en Star alliance award från Arlanda till Amsterdam pga tekniskt fel. Han har på samma bokning connecting flights från Amsterdam till Istanbul och sen Mexico city med Turkish och slutligen Avianca till San Jose.
Jag antar att han har rätt att bli ombokad till tidigaste flight till AMS? Om det inte finns, kan han bli ombokad i business till Istanbul alternativt Mexico City? Han har nästa flight kl 18 i Amsterdam
EDIT: Han blev ombokad till ett 5h senare flyg till Köpenhamn och sedan Amsterdam. Har han rätt till matvoucher osv trots att det är extraordinära omständigheter?