Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

JimmyH

Medlem
Sas ställde precis in vårt fly med SK1758 Gdańsk (GDN) - Copenhagen (CPH) som skulle ha avgått 06:10. Vår slutdestination är Stockholm Arlanda och både Ryan och Norsken flyger direkt så funderar på att boka nån av dom och sen claima kostanden med Sas , tror ni det skulle funka?
 

pljung

Medlem
Jag skulle claima hos både SAS och Austrian. Det finns rättspraxis på att man har rätt till ersättning dels av det första bolaget, som ställde in sitt flyg, dels av det andra flygbolaget, som man blev ombokad till och som blev försenat.
Även om det i detta fall var så att den routing SAS bokade om mig till gjorde att jag skulle ankommit min slutdestination tidigare än planerat?
 

SK989

Medlem
Även om det i detta fall var så att den routing SAS bokade om mig till gjorde att jag skulle ankommit min slutdestination tidigare än planerat?
Beror på. Om du tvingades påbörja den ombokade hemresan med Austrian mer än en timme tidigare än det inställda SAS-flyget så har du rätt till 50% av schablonbeloppet även om du skulle kommit hem tidigare än ursprunglig biljett.
 

pljung

Medlem
Beror på. Om du tvingades påbörja den ombokade hemresan med Austrian mer än en timme tidigare än det inställda SAS-flyget så har du rätt till 50% av schablonbeloppet även om du skulle kommit hem tidigare än ursprunglig biljett.
Den ombokade hemresan startade 1.35 senare en den ursprungliga, så det går inte då?
 

jonten

Medlem
Är det normalt att SAS inte svarar på 8 veckor? Funderar på när det är läge att starta ett ärende hos arn.
Som guld hade jag 6 veckor tidigare i år, när de nekade så drog jag det till ARN (och svarade även på nekade till SAS)
ARN hanterade det direkt, SAS och jag svarade 2 ggr, och sen las ärendet för avgörande. Samtidigt som ARN la det till avgörande så kom ytterligare ett nekande ifrån SAS . Så hanteringen hos ARN är snabbare än SAS......
ARN tvingar SAS att svara på 3-4 veckor, SAS är fula och svarade sista dagen, allt för att dra ut på det.
Har inte fått avgörande på det än, det skulle ta 9 veckor.

Sen jag blev Diamond så har SAS svarat på de nya claimen mellan 5-14 dagar.
 

SK989

Medlem
Är Bird strike kört som anledning att få ersättning enligt EU261? Ryanair har nekat en sådan request med Bird strike som just anledning.
Birdstrike räknas som extraordinära omständigheter enligt rättspraxis, så då utgår ingen schablonersättning. Det ska dock vara fråga om det plan som skulle användas och i nära anslutning till den inställda flygningen - inte "vi fick en bird strike i går på den kärra vi tänkte använda idag för den här flygningen".
 
Toppen