Senaste nytt

American Express devalverar MR-poäng från 1 september 2022

Dbodenfo

Medlem
Om det stämmer så lär de i sann Amexanda göra detta väldigt Stockholmscentrerat, med sporadiska utsvävningar till Göteborg och Malmö.

Jag påpekade detta - men är själv Sthlms baserad så jag är nöjd. Dock fick jag svaret att ”Påpeka och ge förlag” till dem vad du skulle vilja se och göra. Att majoriteten av deras kunder är i Stockholm är nog varför de mesta event är i Sthlm. Om en skara GBG:are eller Malmöiter skulle snacka ihop sig kan det nog finns möjlighet att påverka.

Pontus på Gotland skulle kunna vara något? Åre och sälen skulle ju också kunna vara detonationer. Båstad?

Men visst är det Sthlm centrerat nu.
 

FilipJ

Medlem
Pratade med en representant från amex idag.

Detta är som vi har spekulerat i att allt grundar sig i att satsa på bättre events och mer lifestyle än istället för att skaffa poäng.

I mina ögon och då vad jag underförstår i resonemanget är att då det blivit (speciellt i usa) en sport att starta och säga upp kort för att maximera MR och för att motverka detta beteende så väljer AmEx att göra MR näst intill värdelösa men kommer ger desto mer värde i events och lifestyle grejor.

Genom att göra detta renodlar de korten till Lifestyle och sen poänginsamling.
Hmm. Jag kan verkligen förstå att de vill bort från situationen där många verkar överutnyttja sign up-bonusar, men då kan de ju ändra annat än hela syftet med kortet? Sign up-bonusar har ju det senaste blivit större, och värvningskampanjerna mer frekventa. Väldigt bra för oss innehavare som kan timea byte eller inbjudan av vän till de perioderna, men kundbasen som stabilt kan tänka sig att ha samma kort en längre tid och gynnas vad gäller MR kan ju inte vara obetydlig. Då borde ju amex välja att gynna dessa kunder istället för att helt förbise dem bara för att bli av med illojala bonusgamar.
Har svårt att tro att detta till ens stor del har med överutnyttjande av sign up att göra.
 

Dbodenfo

Medlem
Hmm. Jag kan verkligen förstå att de vill bort från situationen där många verkar överutnyttja sign up-bonusar, men då kan de ju ändra annat än hela syftet med kortet? Sign up-bonusar har ju det senaste blivit större, och värvningskampanjerna mer frekventa. Väldigt bra för oss innehavare som kan timea byte eller inbjudan av vän till de perioderna, men kundbasen som stabilt kan tänka sig att ha samma kort en längre tid och gynnas vad gäller MR kan ju inte vara obetydlig. Då borde ju amex välja att gynna dessa kunder istället för att helt förbise dem bara för att bli av med illojala bonusgamar.
Har svårt att tro att detta till ens stor del har med överutnyttjande av sign up att göra.

bra poäng - men den som lever få se. Jag har varit medlem sedan 2012 och kommer fortsätta vara det. Visst att det suger med devalvering - men som jag tidigare skrivit så är inte poäng min största drivkraft till att ha kortet utan för mig är det statusarna på de olika programmen och loungerna som ger mig värdet samt event och dylikt.
 

jonah

Medlem
Så vad händer med uppgraderingar hos diverse hotellkedjor, hyrbil osv? En stor del med MR har ju varit att kunna nyttja dem på de kedjor som Amex har avtal med för andra förmåner. Med dessa förändringar så faller ju hela upplägget med i princip samtliga förmåner relaterade till resor. Jag förstår inte hur man resonerar om man vill fokusera endast på "upplevelser"...
 

bvs

Medlem
Undrar hur de tänker att de ska öka sin kundbas om de tar bort hela värdet med värvningsbonusarna (i form av lågt värde av MR). Lär ju vara en rätt stor del som kommer därifrån. Även om de byter ut bonusen i form av poäng mot något annat så kommer det ju "missbrukas" i samma anda.

Stoppa abuse då i stället för att göra allt sämre för alla trogna kunder
 

intuition

Medlem
Som en som sa upp det rena amex kortet förra året och satsade på SAS brand kort, har man varit lite avundsjuk på att det körts massor av bjudisar, typ restaurang motor, matvaror mm mm, som alla uppfattade skulle vara en kompensation för att det var svårt att nyttja reseförmåner.

Nu undrar jag lite om det kan ha varit tester på om events och kickback skulle kunna vara bättre för amex. Kan ju ha varit så att de upptäckte att spend mm inte påverkas negativt och att det varit inflöde av riktigt nya kunder som lockats av event mm mer än MR poäng.
 
Toppen