Senaste nytt

American Express devalverar MR-poäng från 1 september 2022

Pratade med AmEx kundtjänst i ett annat ärende, och passade på att fråga kundtjänstmedarbetaren om hen fått höra något om vad som föranleder devalveringen. Enligt vederbörande handlar det om att AmEx, precis som vissa här i tråden redan varit inne på, vill rikta sig mer mot återbäring i form av events och lullull, snarare än MR. Huruvida skälen till detta grundar sig i att de räknat ut att det är mer lönsamt, eller att det är något som kunderna i stort efterfrågar i högre grad kan vi nog bara spekulera i. De flesta kunderna är ju trots allt inte poängnördar.
 

Hachans

Medlem
Vet inte om detta varit uppe tidigare - men om årsavgiften betalas innan 1 september slipper en ju iallafall prishöjningen för ett år från datumet avgiften betalas. Jag har turen att min årsavgift dras under augusti.

I sammanhanget är det väl småpengar med tanke på vilket värde som är möjligt att få ut från Platinum - men kombinationen med försämring av poängens värde samt en höjning av avgiften som gör det svårsmält. Höjningen i pris är väl knappt ett glas vin på Arlanda per månad egentligen. Jag tror även att Amex-loungen efter att Pontus stängt kommer att hålla någon slags kvalitet, vissa av de som arbetar hos Pontus idag kommer att vara kvar. Som jag förstått det är det även fortsatt Pontus som kommer att sköta loungen.

Det faktum att Pontus är kvar är det som gör mig orolig. Han har visat att han inte kan sköta det, skyller på allt och alla när det inte går som det ska eller de spelar enligt hans pipa.

Tror Amex behöver ta tag i det där.

Men ja, ska bli intressant att se vad de ska göra för att hålla kunderna nöjda nu.
 

M.K

Medlem
Med senaste draget verkar man mer fokusera på kunder som gillar det där lilla extra och som är för lata och obeslutsamma för att själva bestämma när och var man ska äta och bli underhållen.

Bra inlägg! Jag måste dock erkänna att jag delvis tillhör denna kundkategori. :D

Jag har också sovit på saken men inte kunnat bestämma mig, dock slut med all spend oavsett Gold eller alternativ två med årsinbetalning i förskott av Plat. Andra kort för reseförsäkring och min lilla miljon MR jag har kvar sparas till bättre tider.

Det enda som är irriterande egentligen med nedgradering är att jag mister lounge på flygplatser där jag enbart har access med Plat. Fast track och *A lounger har jag ju nästan alltid annars då fulflyg undviks.

Skönt att vi har fram till 1 september på oss. Bra konstruktiv tråd annars med befogad kritik, bara fortsätt med det vänner!
 
Last edited:

Direktorn

Medlem
Växlat 680 000 MR till BA Avios. Devalveringen drån Amex känns inte alls bra. Visst gäller Avios fortfarande 36 månader efter aktivitet på kontot?
 

M.K

Medlem
En liten fråga...
Hur gör man för att betala avgiften i förskott är det kundtjänst som man kontakter då eller.

Jag ringde dem innan de höjde förra gången. De var inte pigga på det men löste det ändå. Tänk på att ställa in en påminnelse senast i början av augusti. Min brytperid är 6/7e så viktigt få in betalningen då. Kör du brytperioden i september är det försent.

Jag har redan ställt in en påminnelse då i min kalender. 1,5månader kvar att bestämma mig. A6B32F45-1B7B-484F-8573-EE2DC2E3287D.jpeg
 
Ja

En note dock var det inte 40% bonus på att växla MR till Qatar Airways som numera också använder Avios och sedan skicka över dom till BA om det behövs
För en novis när det gäller Avios och Oneworld. Mina 1,6 miljoner MR ger väl bättre värde med 200.000 Avios hos Qatar (med 40% bonus) än 100.000 EB-poäng? Ursäkta om svaret är uppenbart. :) Jag har ju börjat snegla åt Oneworld med exv Finnair för resor till USA och Mexico. Är det en nackdel att poängen sitter hos Qatar då?
 

intuition

Medlem
Jag läser att det lockar med att flytta MR till Qatar. Det kan säkert vara en god idé, men den som planerar att ta ut awards med Qatar bör också undersöka tillgängligheten innan.

Jag har bara inflygna poäng i Qatars program och direkt efter att de gick över till Avios blev tillgängligheten väldigt dålig, speciellt i premium kabiner. Exakt vad det beror på är kanske svårt att säga, men min känsla var att Avioser finns i överflöd och när medlemmar i BAEC kunde föra över avioser 1:1 och ta ut resor med Qatar efter Qatars poängtabeller (som var billigare än BAs poängtabeller på Qatar) så dammsög man upp alla platser på nolltid.
 
Toppen