Senaste nytt

American Express devalverar MR-poäng från 1 september 2022

EgOscar

Medlem
Vid senaste 1M kampanjen lovade man resor värda 4000kr. Genom devalveringen är detta nu falsk marknadsföring?
 

Attachments

  • Amex.png
    Amex.png
    135,3 KB · Visningar: 240

Highbury

Medlem
Verkar som sagt att man mer inriktar sig på ”lulllull” på sina kort i premiesegmentet som diningexperience (platinum), utökad loungaccess (gold), nåt riktat hotellerbjudandet här och där etc än att MR ska ge något som valuta för det var en brutal försämring för speciellt växelkurserna för flygbolagen. Hotellen såg väl inte riktigt lika illa ut även om Marriot verkar försvinna.

Kanske Finnair satsar på något kort igen med en massa linjer från Arlanda och antagligen många nya kunder?
 

airac

Medlem
. Hotellen såg väl inte riktigt lika illa ut även om Marriot verkar försvinna.
Marriot Bonvoy har ju devaluerad sitt program ganska nyligen, effektiv i april i år om jag minns rätt. Poängen tappade en stor del värde och det är nu dynamiska priser på awards. Jag skulle därmed inte 100% räkna med att de försvinner, kan mycket väl vara så att det blev billigare att köpa poäng för Amex.

edit: hittade nu tråden https://www.businessclass.se/forum/...ynamisk-prissättning-fr-o-m-mars-2022.101434/
 
Efter att ha sovit på saken så har detta gjort mig ännu mer förbannad. Det hade ju varit en sak om nya intjänade poäng hade haft sämre villkor men nu gör man detta retroaktivt för alla. En konfiskation med andra ord. Jag har ju sett Amex MR som ett stabilt program med obegränsad giltighet på intjänade poäng och där jag har kunnat pytsa över poäng till andra program vid behov (främst Eurobonus). Nu tvingar de oss i princip att göra av med alla poäng på ett bräde. Det får bära eller brista med konkurshot, men för mig blir det hos Eurobonus mina poäng hamnar.

Sedan har min stora behållning av Platinum varit just poängsystemet, loungeaccess (speciellt Pontus) och fasttrack. Övrigt som Dining by Amex, konserter mm har jag sett som en bonus. För mig har dessa extra saker ett ganska begränsat värde (utom de 2000 kr för mer valfri spendering som dykt upp ibland). Jag föredrar hellre att lägga pengar på en bättre restaurang fre/lör än att äta en medioker middag sön-tors på en restaurang jag inte hade valt själv.

Med senaste draget verkar man mer fokusera på kunder som gillar det där lilla extra och som är för lata och obeslutsamma för att själva bestämma när och var man ska äta och bli underhållen.

Nu ska jag istället fokusera på att använda mina Eurobonus-poäng de kommande 2-3 åren med Fly Premium och SAS Plus/business, med fasttrack och loungeaccess inkluderat (även på Amex vita fläck, min favoritdestination Berlin!). Får se om jag nedgraderar till Amex guld eller skippar det helt och kör vidare enbart med Elite eller Premium. Tack för mig Amex, detta gjorde ni inte så bra.
 
Last edited:

Dbodenfo

Medlem
Detta är verkligen suboptimalt för MR. Dock känns det som att det helt enkelt vill som några tidigare har skrivit att de vill att man ska betala av fakturan med poängen. MR har inte varit bäst programmet - men de har funnits där. Men nu blir det då att föra över dem någonstans och göra något - QATAR låter ju bra just nu.

Jag tror att det också finns en tanke av att man frågat användare om hur de ser på poängen och då kan fokusgruppen skapat ett mönster som just säger att MR inte är det viktiga utan Lounge, Middagar, Events etc. är just det som är premiumkortens värde.

Att Cent går från 1.5-1:1 är riktigt seg för Cent Medlemmar - devalveringen på poäng överföringen var också riktigt saftig. Sen med 30-35k som startavgift ser jag kanske inte så många som säger upp kortet om man inte haft det en längre tid.

Men är det så att MR är det viktigaste? Sedan jag blev medlem hos AmEx 2012 har jag gjort en (1) överföring av poäng - det får mig att tänka att det kanske inte är varför jag har ett AmEx kortet - det är en bra perk men det är inte huvudsaken för mg.
 

palmen

Moderator
Helt klart en dålig förändring som förminskar värdet en del.
Men personligen har jag inte Amex Platinum för MR-poäng, det är andra förmånre som jag främst vill åt och de är än så länge inte ändrade. Priset går upp med 100 kronor i månaden är självklart inte bra när man ska räkna ut värdet på kortet.

För egen del kan jag fortfarande motivera kostnaden för kortet utifrån de förmåner jag får, trots att MR-poängen blir mindre värda och att priset går upp. Men helt klart så behöver detta utvärderas framöver om resmönster eller andra förmåner också påverkas, då är det kanske inte lika klart längre att kortet ska behållas.

Oavsett vad blir det att tömma kontot på MR-poäng senast 31 augusti.
 

jerixon

Medlem
Tycker personligen bara den dynamiska prissättningen gynnat mig.
Fått flera hotell extremt billigt sedan ändringen.
Att folk fruktar dynamisk prissätning är inte samma sak som att den alltid är negativ.
5 nätter på Gran Canaria sist för 42000 poäng tex som hade kostar 170 Euro/natt cash under påsken.
Imorgon checkar jag in i Marseille.
71.000 poäng för 5 nätter där cash priset också är över 170 Euro/natt.
Tidigare kunde de hotellen ej prissättas så lågt.

Marriot Bonvoy har ju devaluerad sitt program ganska nyligen, effektiv i april i år om jag minns rätt. Poängen tappade en stor del värde och det är nu dynamiska priser på awards. Jag skulle därmed inte 100% räkna med att de försvinner, kan mycket väl vara så att det blev billigare att köpa poäng för Amex.

edit: hittade nu tråden https://www.businessclass.se/forum/...ynamisk-prissättning-fr-o-m-mars-2022.101434/
 

lucasd

Medlem
Vet inte om detta varit uppe tidigare - men om årsavgiften betalas innan 1 september slipper en ju iallafall prishöjningen för ett år från datumet avgiften betalas. Jag har turen att min årsavgift dras under augusti.

I sammanhanget är det väl småpengar med tanke på vilket värde som är möjligt att få ut från Platinum - men kombinationen med försämring av poängens värde samt en höjning av avgiften som gör det svårsmält. Höjningen i pris är väl knappt ett glas vin på Arlanda per månad egentligen. Jag tror även att Amex-loungen efter att Pontus stängt kommer att hålla någon slags kvalitet, vissa av de som arbetar hos Pontus idag kommer att vara kvar. Som jag förstått det är det även fortsatt Pontus som kommer att sköta loungen.
 
Toppen