Senaste nytt

American Express devalverar MR-poäng från 1 september 2022

M.K

Medlem
Trista nyheter senaste tiden från mitt Plat perspektiv.

Minus=
Platpriset höjs med 18,2% ( +100kr/mån).
Poängvärdet sänks med 34,88% ( fr 0,0043 till 0,0028kr).
Pontus försvinner och ersätts av ???
Valutapåslaget behålls till skillnad från deras US kort.
Färre extrakort erbjuds.

Plus=
2000kr + 2000kr utomlands i ny restaurangkampanj i höst.

Jag trodde det gick bra för Amex i Sverige, möjligt detta är HQ som drar i nödbromsen globalt?
 

eddo

Medlem
Tråkigt. Har idag Premium + Gold, hade planerat att uppgradera mitt Gold till Platinum men hoppar ev över det nu...
 

DogBowl19

Ny medlem
I got the email too and I'm shocked how they changed Centurion from 1.5 to 1.
C4F7DC7D-6929-42C0-B147-D2D971E8527A.png

BE047B85-5561-4E4E-BF98-16866EA38917.png
 
Då blir det att konvertera befintliga MR poäng till HH och säga upp platet. Gå all in på SAS AmEx istället för att köra båda som nu.
 
  • Gilla
Reactions: bvs

Tomas E

Medlem
Satans vilken devalvering! :eek: Och sedan kan det ju tillkomma devalvering inom flygbonusprogrammen ovanpå det, om vi har otur.
Undrar om detta skulle kunna vara en del av en rejäl omställning från tillväxt (marknadsandel) till avkastning för Amex, dvs att hantera åtminstone den svenska marknaden mer som cash cow, givet de förändringar vi ser i världsekonomin och på finansmarknaderna. Ändringen av värvningsbonusar under senare tid tyder också på att de inte är lika ”heta” som förr på att värva alla och en var via ombud, utan hellre tar in färre kunder på lite dyrare kort?

Ska bli intressant att se om detta också avspeglar sig på övriga Amex-kort i Sverige och andra Amex-marknader, så småningom.
 

Apisto

Medlem
Finns det något program som har konvertering tillbaka till MR som man kan nyttja nu innan jag vet vad jag behöver framöver?
 
Toppen