Senaste nytt

American Express devalverar MR-poäng från 1 september 2022

Tjaeng

Medlem
Jahapp, det här var ju tråkigt. Sitter med mer än 25M MR-poäng, får se till att konvertera eller kreditera klokt innan aug dårå.

Någon som vet vad som menas med ”We are also making changes to our Terms and Conditions as they relate to personal spending”? Hittar inga gamla villkor online utan bara de nya, ser inget som skulle vara en röd flagga där.
 
Någon som vet vad som menas med ”We are also making changes to our Terms and Conditions as they relate to personal spending”? Hittar inga gamla villkor online utan bara de nya, ser inget som skulle vara en röd flagga där.

Är nog relaterat till "Använding av kortet" där de har lagt till
"Detta är en produkt avsedd för privat spendering. Kortet får inte användas till köp av vara eller en tjänst
inköpt för vidareförsäljning. Kortet får inte användas i syftet att bedriva näringsverksamhet. Kortet får
inte användas för att betala för produkter eller tjänster som är olagliga. En sådan användning av kortet
anses vara ett allvarligt avtalsbrott"

Vilket betyder att köper du saker på företaget med ditt Centurion kort så kan det bli problem.
 
  • Gilla
Reactions: JNH

EBGGOT

Medlem
Löste precis in ett par miljoner poäng nu.

Idag motsvarar 1 MR = 0,43 öre, men minskas ner till 0,28.

Om om man har centurion så har ju en 1 kr spend motsvarat 0,645 öre i reward. Så när de plockar bort x1,5-förmånen så blir ju försämringen rätt markant, mer än en halvering (57% försämring)!

Jag är INTE imponerad... Går det SÅ dåligt för Amex i Sverige?
Försvinner Pontus nu från Arlanda dessutom så måste jag kanske ta mig en allvarlig funderare på om jag verkligen vill vara kund längre.

Sedan skall vi inte glömma att det höjde avgiften med ca 17%/5,000kr också ...
 

evr

Medlem
Löste precis in ett par miljoner poäng nu.

Idag motsvarar 1 MR = 0,43 öre, men minskas ner till 0,28.

Om om man har centurion så har ju en 1 kr spend motsvarat 0,645 öre i reward. Så när de plockar bort x1,5-förmånen så blir ju försämringen rätt markant, mer än en halvering (57% försämring)!

Jag är INTE imponerad... Går det SÅ dåligt för Amex i Sverige?
Försvinner Pontus nu från Arlanda dessutom så måste jag kanske ta mig en allvarlig funderare på om jag verkligen vill vara kund längre.

det är ju dessutom inte speciellt länge sen dom sänkte värdet på MR från 0,5 öre och ändrade kursen på EB från 10/11:1 till 18:1. För typ 3-4 år sen så gav 1m spend med Centurion 1.5m mr vilket kunde växlas till 136k EB alternativt kreditera 7500kr på fakturan, nu ger samma spend knappt 34.5k EB eller 2800kr kreditering… Riktigt dålig utveckling, börjar nog bli dags att fundera om man verkligen vill vara kvar som kund, höjda avgifter och sämre förmåner rimmar ju inget vidare
 
Nu ska vi inte gå in på detaljer - men de flesta gör nog snarare privata utlägg, än något annat.

Det tror jag med men som vanligt så räcker det med några få för att förstöra för ett flertal. Kan tänka mig att du har ett större företag och kör allt du kan igenom AmEx. Vilket kan vara riktigt stora summor när det gäller företag för att sen använda poängen privat.
Detta var något som skatteverket 2019 slog ner på med SAS Eurobonus där de fråga om uppgifter av användningen av de korten så de som försöker gör det inte riskfritt. Kan tänka mig AmEx vill slippa att dras in i en sådan tvist och uppdaterar sina villkor därefter.
 
Toppen