Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2022)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lösningen verkar vara att agenten bokar som en multisegmentresa istället för tur-och-retur. Dock tror jag inte någon lyckas övertala/instruera en agent att göra det, antingen får du en agent som har erfarenhet av detta eller så rekommenderar jag HUACA.
Tror på multi-segment-lösningen också. Jag hade en bonusresa tidigare i år med Turkish, och då mumlade agenten något i stil med "turkish... married segments... men det brukar gå om jag gör så här... se där". Och i SAS-appen såg det ut som om min resa var uppdelad i fyra, tre på utresan och en sammanhängande på hemresan.
 

Matore

Medlem
Om du går till t ex Kayak.se, Momondo, Flygresor.se, etc så ser du att det finns 3 olika sökalternativ: enkel resa, tur-och-retur, samt flera stopp (eller liknande). Väljer man det sistnämnda alternativet så får man upp multisegmentresor. På SAS hemsida kan man inte söka efter multisegmentresor, men jag är ganska säker på agenterna hos SAS kan boka sådana biljetter om man ringer in och bokar.

Jag har läst att vissa har lyckats få till det om man ber agenten att lägga till segmenten i resan "baklänges", men min egen erfarenhet är att det inte är lönt att be SAS-agenter att prova någonting, antingen vet de redan hur man gör (troligtvis för att de i grunden vill göra ett bra arbete och har tillskansat sig erforderliga kunskaper) eller så kan de inte och är inte heller villiga att lära sig någonting (de har som mål att göra så lite som möjligt på jobbet) men kommer troligtvis svara efter en halv sekund att det inte gick.
Ah multistop, det är väl lite samma som att be agenten söka ben för ben? En del agenter säger "tvinga" ner på en viss flygplats ex IST om de bara söker ex ARN-CPT för att få upp TK-flygningar. Men kruxet är väl mest att viss TK-segment inte dyker upp, och det är där jag försöker förstå hur man kan hjälpa agenten :)
 
Ah multistop, det är väl lite samma som att be agenten söka ben för ben? En del agenter säger "tvinga" ner på en viss flygplats ex IST om de bara söker ex ARN-CPT för att få upp TK-flygningar. Men kruxet är väl mest att viss TK-segment inte dyker upp, och det är där jag försöker förstå hur man kan hjälpa agenten :)
Nej, jag tror det är mer avancerat än att söka ben-för-ben. Jag pratade med en agent som var villig att söka ben-för-ben, men så sa han "du måste måste något annat flygbolag än Turkish ner till Istanbul..." och så blev det ingen bokning.
 

Jonas C

Medlem
Turkish Airlines tillämpar married segments, så om man vill ändra på ett ben så måste hela resan avbokas och bokas om på nytt. Det förutsätter att det finns bonusplatser tillgängliga. Om Turkish t.ex flyttar på en flygning så att anslutningsflyget avgår tre dagar senare så är det bara att boka av hela resan. Turkish kommer inte att ta ansvar till att boka om, trots att det finns bonusplatser tillgängliga på anslutningsflygen till från t.ex Arlanda.
 

Matore

Medlem
Turkish Airlines tillämpar married segments, så om man vill ändra på ett ben så måste hela resan avbokas och bokas om på nytt. Det förutsätter att det finns bonusplatser tillgängliga. Om Turkish t.ex flyttar på en flygning så att anslutningsflyget avgår tre dagar senare så är det bara att boka av hela resan. Turkish kommer inte att ta ansvar till att boka om, trots att det finns bonusplatser tillgängliga på anslutningsflygen till från t.ex Arlanda.
Jo det vet jag men försöker hitta sätt att boka öht... :)
 

Flixflex

Medlem
Ringde tidigare idag och bokade en lufthansa firsta klass. Plats hittades, skatter räknades ut och jag lämnade mitt kreditkortsnummer. Men fick ingen bekräftelse via mail. Ringer tillbaka några timmar sedan och frågar vad som händer, de kan inte se något alls. Varken skatter eller poäng är dragna från kontot heller. I efterhand kom jag på att jag inte lämnat min eurobonus säkerhetskod.

Kundtjänst ser inget överhuvudtaget, givetvis är platsen nu borta också. Otroligt störande. Något som varit med om detta innan? Kan ju hoppas denna ligger i någon sorts mellanflöde och biljetteras ändå såsmåningom.
 

Climber

Medlem
Ringde tidigare idag och bokade en lufthansa firsta klass. Plats hittades, skatter räknades ut och jag lämnade mitt kreditkortsnummer. Men fick ingen bekräftelse via mail. Ringer tillbaka några timmar sedan och frågar vad som händer, de kan inte se något alls. Varken skatter eller poäng är dragna från kontot heller. I efterhand kom jag på att jag inte lämnat min eurobonus säkerhetskod.

Kundtjänst ser inget överhuvudtaget, givetvis är platsen nu borta också. Otroligt störande. Något som varit med om detta innan? Kan ju hoppas denna ligger i någon sorts mellanflöde och biljetteras ändå såsmåningom.

Inget svar på din fråga men vilken destination och vilket datum bokade du? Anledningen till att jag frågar är att det ju har varit väldigt svårt att boka Lufthansa F på sistone...
 

Matore

Medlem
Turkish Airlines tillämpar married segments, så om man vill ändra på ett ben så måste hela resan avbokas och bokas om på nytt. Det förutsätter att det finns bonusplatser tillgängliga. Om Turkish t.ex flyttar på en flygning så att anslutningsflyget avgår tre dagar senare så är det bara att boka av hela resan. Turkish kommer inte att ta ansvar till att boka om, trots att det finns bonusplatser tillgängliga på anslutningsflygen till från t.ex Arlanda.
Har kollat lite mer och det finns i C när man söker ex ARN-IST, och IST-CPT som separata resor, men inget hela ARN-IST-CPT med TK. Det är då att det INTE är married segments eller hur? Trodde det var så att TK VILL att man ska boka hela vägen men så är det inte tydligen, eller är det bara buggar?
 

Jonas C

Medlem
Har kollat lite mer och det finns i C när man söker ex ARN-IST, och IST-CPT som separata resor, men inget hela ARN-IST-CPT med TK. Det är då att det INTE är married segments eller hur? Trodde det var så att TK VILL att man ska boka hela vägen men så är det inte tydligen, eller är det bara buggar?
Om flygningarna endast dyker upp i separata sökningar och inte i genomgående så kommer de inte att kunna säljas in på samma bokning. Detsamma gäller om man vill lägga på ett TK-segment på en befintlig bokning med Turkish så tar det stopp då systemet endast tillåter att man säljer in anslutningsflyg som en genomgående resa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen